رییس شورای اسلامی کار شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق از دغدغه‌های کارگران گفت: سرمایه‌گذاری داوطلبانه، تکمیل چرخه فولاد و پیگیری مطالبات

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ پس از گذشت بیش از ۴۰ سال، نخستین شورای اسلامی کار شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق در سال ۱۳۹۷ تشکیل شد. به مناسبت روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت)، خبرنگار افق کویر با “علی‌محمد علی‌قاسمی”، کارشناس دفتر فنی مهندسی شرکت و رییس شورای اسلامی کارشرکت سنگ آهن مرکزی که سه دوره متوالی در این شورا فعالیت داشته است، به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

گرامی‌داشت روز کارگر و فلسفه آن

“علی‌محمد علی‌قاسمی” در ابتدای گفت‌وگو ضمن گرامیداشت یاد قائد امت امام شهید و آرزوی سلامتی برای رهبر عزیز “آیت ا…سید مجتبی خامنه‌ای” با گرامیداشت روز جهانی کارگر اظهار کرد: همواره رهبر شهید روز کارگر را گرامی می‌داشتند و با نمایندگان کارگران دیدار داشتند. خرسندیم که امروز نیز این مسیر با دغدغه‌مندی نسبت به جامعه کارگری ادامه دارد.
وی با اشاره به فلسفه نام‌گذاری روز جهانی کارگر افزود: یازدهم اردیبهشت ریشه در اعتراضات کارگران آمریکا در سال ۱۸۸۶ دارد؛ تجمعی که در آن تعدادی از کارگران آسیب دیدند، چند نفر کشته شدند و شماری از نمایندگان کارگری نیز بعدها اعدام شدند. مطالبه آنان کاهش ساعت کاری از ۱۰ ساعت به ۸ ساعت و بهبود شرایط معیشتی بود. این روز یادآور همه کارگران جان‌باخته‌ای است که در مسیر کار و تولید از میان ما رفته‌اند.

مهم‌ترین دغدغه‌های کارگران

رییس شورای کارگری مهم‌ترین مطالبات جامعه کارگری را چنین برشمرد: با توجه به شرایط حساس اقتصادی کشور، دغدغه اصلی کارگران مربوط به حقوق، مزایای رفاهی و معوقات است. امیدوارم با پیگیری‌های مسئولین، پرداخت‌ها به‌موقع انجام شود تا نگرانی همکاران کاهش یابد.
وی درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه رفاهیات شرکت گفت: بخشی از آئین نامه رفاهی بصورت نقدی و بعضی (هزینه سفر) از طریق وام بانک مهر و بعضی ها بصورت غیر نقدی (برنج) یا سبد اقلام و اجناس ضروری پرداخت شده است و پیگیر برخی بن ها و مزایا باقیمانده از طریق مدیر عامل محترم شرکت و معاونین مربوطه هستیم.

ارتقای گروه‌های شغلی کارگران

“علی‌قاسمی” درباره ارتقای گروه‌های شغلی کارگران اظهار داشت: برای دریافت گروه جدید، کارگران باید دارای عنوان شغلی مرتبط، سابقه کاری لازم و همچنین سقف باز گروه مربوطه باشند. خوشبختانه با پیگیری‌های شورای کارگری و حمایت مسئولین وقت، دو رتبه تشویقی برای کارگرانی که سقف گروه خود را دریافت کرده اند و امکان دریافت گروه ندارند در نظر گرفته شده است که پیش از بازنشستگی ، با توجه به آیین نامه کمیته منابع انسانی معادل دو گروه شغلی به آنان تعلق می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید و شفاف‌سازی دغدغه‌ها

وی در پاسخ به این پرسش که برخی دغدغه‌ها پیرامون سرمایه‌گذاری در مجموعه «گوهران چغارت» است؟ گفت: این موضوع در قالب آیین‌نامه رفاهی شرکت تعریف شده است. کارکنان می‌توانند در صورت تمایل، مبالغی بین 0 تا ۱2۰ میلیون تومان از محل آیین نامه رفاهی (فقط در سال ۱۴۰۵)سرمایه‌گذاری کنند.
وی تأکید کرد: سرمایه‌گذاری کاملاً اختیاری است و هیچ اجباری در این زمینه وجود ندارد. اگر کارگری تمایل نداشته باشد، نظر او کاملاً محترم است.
به گفته وی، از محل آیین‌نامه رفاهی برای مدت یک‌سال تنظیم شده و بازگشت سرمایه نیز طی ۱۲ تا ۱۸ ماه انجام خواهد شد؛ بدین معنا که پس از پایان دوره، اصل سرمایه به کارگر بازگردانده می‌شود.
با عنایت به این که هنوز فرصت برای انجام این امر است ، منتخبین کارگران در حال بررسی تمام جوانب هستند و از کانال های شورای اسلامی اطلاع رسانی خواهد شد.

تجربه سهام ترجیحی و درخواست حضور در هیئت‌مدیره شرکت چغارت سیر ترابر گوهران

رییس شورای کارگری با اشاره به تجربه مشابه در سالیان گذشته افزود: در سال ۱۳۹۲ برخی کارگران در طرح سهام ترجیحی ثبت‌نام نکردند. بنده به همراه اعضای شورا حدود هفت الی هشت سال این موضوع را پیگیری و مکاتبات متعددی با وزارتخانه‌ها ، سازمان خصوصی سازی و صندوق بازنشستگی انجام دادیم و از طریق نماینده محترم مجلس و ریاست جمهوری نیز پیگیری و مکاتبه کردیم؛ اما متأسفانه سهام در همان سال فروخته شده و طبق اعلام مسئولین، پس از فروش، امکان مشارکت مجدد وجود ندارد.
وی ادامه داد: از سوی شورای کارگری درخواست شده است نماینده‌ای از شورا در هیئت‌مدیره شرکت چغارت سیر ترابر گوهران حضور داشته باشد تا ضمن افزایش شفافیت، دغدغه‌های کارگران به‌صورت مستقیم منتقل شود.

رسیدگی به مشکلات رانندگان

“علی قاسمی” درباره وضعیت رانندگان گفت: برخی از رانندگان در خصوص کمبود بار پس از تشکیل شرکت چغارت سیر دغدغه داشتند و با بررسی های انجام شده بار به رانندگان عزیز واگذار می شود رانندگان با سرمایه شخصی اقدام به خرید کامیون و تریلی کرده‌اند و دغدغه‌هایشان برای ما اهمیت دارد. طبق صحبت‌های انجام‌شده با مدیرعامل، برنامه‌هایی در دست اجرا است تا فعالیت آنان با ثبات بیشتری ادامه یابد.

معوقات و وام ضروری صندوق پس‌انداز

وی مهم‌ترین مطالبه معیشتی کارگران را چنین بیان کرد: در حال حاضر، موضوعاتی مانند مزایای رفاهی، معوقات و وام ضروری صندوق پس‌انداز بیشترین دغدغه را ایجاد کرده است. حدود پنج الی شش ماه است که پرداخت وام‌های ضروری با تأخیر مواجه شده و با وجود کسر ماهیانه از حقوق کارگران، هیچگونه وام ضروری به متقاضیان پرداخت نشده است.
وی افزود: در گذشته، با توجه به وضعیت مالی مناسب شرکت، وام ضروری حداکثر طی 2 روز کاری پس از ثبت درخواست پرداخت می‌شد؛ اما اکنون به‌دلیل بدهی‌ها و مشکلات مالی شرکت، این فرآیند با تأخیر چندماهه همراه است. شخصاً با مدیرعامل محترم شرکت، معاون مالی دکتر ابراهیم‌زاده و مدیر مالی مهندس اسماعیل فتوحی گفتگو داشته‌ام و قول داده‌اند هرچه زودتر نسبت به این مهم راهکاری پیدا کنند و بنده معتقدم نگرانی پرسنل در این زمینه کاملاً به‌جا است.

تأثیر شرایط اقتصادی بر پرداخت تعهدات

رییس شورای کارگری با اشاره به شرایط صنایع کشور گفت: تحولات اخیر اقتصادی و آسیب‌های واردشده به برخی صنایع از جمله فولاد و پتروشیمی، در زنجیره فعالیت شرکت سنگ‌آهن نیز تأثیرگذار بوده است، برخی خریداران در پایان سال 1۴۰۴ قراردادهای خود را فسخ کردند. قرار بود در پایان سال گذشته بخشی از معوقات، پاداش مجمع و سود سهام پرداخت شود؛ اما با بروز این شرایط، اجرای تعهدات با تأخیر مواجه شده است.

تکمیل چرخه فولاد، گامی بلند برای اشتغال پایدار/

تأکید بر راه‌اندازی واحد آهن اسفنجی و رفع دغدغه‌های کارگران

“علی‌محمد علی‌قاسمی”، رییس شورای کارگری شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق، با اشاره به ضرورت تکمیل چرخه تولید فولاد در این مجموعه، خواستار پیگیری جدی راه‌اندازی واحد آهن اسفنجی توسط مدیرعامل، حاج جواد عسکری شد.
وی این اقدام را موجب ایجاد ارزش افزوده قابل توجه و تکمیل زنجیره تولید «فولاد بافق» دانست و بیان کرد: «در صورت تکمیل این چرخه، فشار کنونی بر شرکت کاهش یافته و ارزش افزوده در بخش‌های دیگر نیز ایجاد خواهد شد که این امر به رفع دغدغه‌های معیشتی کارگران کمک شایانی می‌کند.
“علی‌قاسمی” در تشریح وضعیت کنونی تولید و چالش‌های ناشی از عدم تکمیل چرخه فولاد افزود: در حال حاضر قیمت هر تن گندله بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان است؛ اما زمانی که چرخه فولاد کامل نباشد و شرکت‌های داخلی توانایی خرید گندله را نداشته باشند، انبارها مملو از گندله می‌شود. این وضعیت، همانند اتفاقی است که در دوره مدیرعامل پیشین رخ داد؛ انبارها پر شد و کارخانه به دلیل نبود فضای کافی برای تولید، مجبور به توقف چند روزه تولید شد.

رصد و هدایت کارگران برای دریافت حداکثر سود

رییس شورای کارگری درباره وضعیت شرکت تعاونی مصرف اظهار داشت: شرکت تعاونی مصرف هیئت مدیره مستقل خود را دارد و شورای کارگری از نظر قانونی، محدودیت‌هایی برای ورود مستقیم به این حوزه دارد. با این حال، شورا وظیفه خود می‌داند تا رصد و پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.
وی با اشاره به حضور اعضای شورا کارگری در هیئت مدیره تعاونی مصرف، خاطرنشان کرد: حضور آقایان رضوی و بمانی‌پور، دو نفر از اعضای شورای کارگری، در هیئت مدیره تعاونی، به پیگیری و رصد بهتر مسائل کمک شایانی می‌کند. مراجعانی که با دغدغه یا مشکلی در این زمینه مراجعه می‌کنند را نزد این عزیزان راهنمایی می‌کنیم. معتقدیم این اقدام به کارگران کمک می‌کند تا کمترین دغدغه را داشته باشند.
“علی‌قاسمی” در مورد نحوه تقسیم سود سالانه تعاونی توضیح داد: درصد سود سالانه پس از برگزاری مجمع عمومی تعیین و اعلام خواهد شد. افرادی که به تازگی سرمایه‌گذاری کرده و در تعاونی ثبت‌نام نموده‌اند، به دلیل تعداد سهام کمتر، سود کمتری دریافت خواهند کرد. در مقابل، کارکنان رسمی که ۲۵ تا ۳۰سال سابقه فعالیت دارند و هرساله سرمایه خود را افزایش داده‌اند، به دلیل تعداد سهام بالاتر، سود بیشتری کسب می‌کنند. این وضعیت در مورد معدنچیان نیز مشابه است. اطلاعات دقیق‌تر پس از برگزاری مجمع عمومی تعیین و اعلام خواهد شد.

تأکید بر اهمیت پوشش‌های بیمه‌ای در دوران بیماری و بازنشستگی

“علی‌قاسمی” با اشاره به حوادث احتمالی برای کارگران، ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله برای هیچ‌کدام از کارگران شرکت اتفاق ناگواری رخ ندهد، چرا که قشر کارگر همواره آسیب‌پذیرترین بخش جامعه بوده‌اند. شخصاً نیز تجربه بیماری سخت را داشته‌ام و سختی آن دوران را چشیده‌ام.
وی درباره حمایت‌های شرکت از کارگران حادثه‌دیده و بیماران افزود: در این راستا، شرکت سنگ‌آهن از طریق مسئولیت‌های اجتماعی و همچنین بیمه تکمیلی پرسنل پیمانکاری (با تشکر ویژه از مهندس میرطاهری و دیگر مسئولین بیمه تکمیلی)، حمایت‌های قابل توجهی را ارائه می‌دهد.
وی به پیگیری‌های صورت گرفته برای بهبود وضعیت بیمه تکمیلی اشاره کرد: اقداماتی برای بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی انجام شده که مشکل آنان را تا حد زیادی برطرف کرده است. با توجه به تورم بالا و افزایش چشمگیر قیمت داروها، بیمه تکمیلی به عنوان یک پشتوانه مهم برای کارگران محسوب می‌شود. همچنین، پرسنل شرکت سنگ آهن که دارای قراردادهای رسمی هستند، تا زمان اشتغال در معدن، از دفترچه درمانی و پوشش‌های لازم بهره‌مند می‌باشند.

تلاش شورای کارگری برای حل مشکل ثبت سوابق مشاغل سخت و زیان‌آور

رییس شورای کارگری در مورد اهمیت جایگاه شغلی کارگران گفت: به گفته مدیرعامل، حاج جواد عسکری، تاکنون هیچ نیرویی از شرکت سنگ آهن اخراج نشده است. این نشان‌دهنده اهمیت جایگاه شغلی کارگران در این مجموعه است.
وی تنها مشکل عمده‌ای که اخیراً گریبان‌گیر کارگران کل کشور و به تبع آن شرکت سنگ آهن شده است را مربوط به سازمان تأمین اجتماعی و بحث اصلاح عناوین شغلی( بحث کارگر ساده )دانست و توضیح داد: در گذشته، سابقه برخی کارگران به عنوان “کارگر ساده” در بیمه ثبت می‌شد، زیرا ماهیت کار معدنی، مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور بود. اما اکنون، هنگامی که فردی با سابقه بالا برای بازنشستگی مراجعه می‌کند، سازمان تأمین اجتماعی اعلام می‌دارد که سال‌های ثبت شده به عنوان کارگر ساده، مشمول مشاغل سخت و زبان آور نمی‌شود.
“علی‌قاسمی” به پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد: با پیگیری‌های مدیرعامل محترم و معاونت منابع انسانی و مکاتبات انجام شده، جلسه‌ای نیز در استان برای بررسی موضوع مشاغل سخت و زیان‌آور برگزار گردید. برای سال‌هایی که کارگران زیرمجموعه مستقیم شرکت بودند (مثلاً از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲) و سابقه آنان به عنوان کارگر ساده ثبت شده، مقرر گردید در صورت پرداخت مبلغ معادل توسط خود شرکت سنگ آهن به تأمین اجتماعی، مشکل آنان حل شود.
وی در خطاب به مسئولین سازمان تأمین اجتماعی کشور درخواست کرد: در صورت امکان، قانون مربوط به کارگر ساده را بازنگری کرده و در صورت امکان حذف نمایند؛ زیرا این موضوع دغدغه بسیاری از کارگران است. اگر این امر مقدور نیست، حداقل معیاری تعیین شود تا افرادی که بیش از ۱۰ سال سابقه کار دارند، این قانون شامل حالشان نشود، چرا که بسیاری از کارگران که در آستانه بازنشستگی هستند با این چالش بزرگ روبرو شده اند.

شورای کارگری پل ارتباطی میان کارگر و کارفرماست

“علی‌محمد علی‌قاسمی” درباره جایگاه و وظایف شورای کارگری گفت: شورای اسلامی کار شرکت از ۹ نفر تشکیل شده است که ۸ نفر منتخب کارگران هستند و در کنار آن، یک نماینده از سوی مدیریت شرکت نیز در شورا حضور دارد. شورای کارگری در واقع پل ارتباطی میان کارگر و کارفرما (مدیرعامل) است.
وی افزود: نماینده مدیرعامل در شورای کارگری حضور دارد و در همه زمینه‌ها یاری می‌کند و در غیاب مدیرعامل نیز، تمامی هماهنگی‌ها از مسیر او انجام می‌شود؛ البته میزان این همراهی و هم‌افزایی به میزان تعامل بستگی دارد، اما خوشبختانه سابقه چندساله شورای کارگری نشان داده که تعامل مطلوبی شکل گرفته و ما به این موضوع افتخار می‌کنیم.
“علی‌قاسمی “همچنین از اعضای شورای اسلامی کار قدردانی کرد و گفت: لازم می‌دانم از اعضای شورا قدردانی و تشکر کنم. به لطف همراهی همان دوستان بود که بنده در هر سه دوره به‌عنوان رییس شورا انتخاب شدم و با کمک هم اتفاقات مهم و اساسی برای کارگران شرکت رقم زدیم.

مهم‌ترین فعالیت‌های شورای اسلامی کار شرکت از سال ۱۳۹۷ تا کنون

“قاسمی” در ادامه به اقدامات مهم شورای کارگری در این سالها اشاره کرد و گفت:
1) پیگیری سهام ترجیحی
یکی از مسائل مورد پیگیری شورا طی چندین سال گذشته، سهام ترجیحی است که همچنان ادامه دارد تا حق کارگران ضایع نشود و همچنین بازنشستگانِ مشمول تأمین اجتماعی نیز از این حق بهره‌مند شوند.
2) برقراری آیتم ماندگاری
وی توضیح داد: چند سال، تبدیل وضعیت پرسنل انجام نمی‌شد و با پیگیری‌های انجام شده در سال ۸۸ تعدادی از کارگران تبدیل وضعیت شدند و در سال ۱۳۹۲، به دلیل اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، بخشی از مزایای برخی کارکنان که از آیتم ماندگاری برخوردار بودند کاهش یافت. این موضوع را به‌جد پیگیری کردیم؛ خوشبختانه آیتم ماندگاری برای پرسنل شرکت و حتی پیمانکاران مجدداً برقرار شد؛ اقدامی که اثر مستقیم و قابل توجهی بر حقوق همکاران داشت.
3) افزایش حق ناهار پرسنل
علی‌قاسمی گفت: حق ناهار در مقایسه با نرخ تورم، بسیار پایین بود. با پیگیری‌های انجام شده، این مبلغ افزایش پیدا کرد و ضریب آن اصلاح شد. امسال نیز ۴۵ درصد طبق افزایش حقوق دولت به آن اضافه می‌شود و این آیتم هر ساله محاسبه و به‌روزرسانی می‌شود.
4) محاسبه «بین راهی» برای پرسنل سه‌چاهون
وی افزود: در خصوص حق «بین راهی» پرسنل اعزامی به سه‌چاهون، پیگیری‌های لازم انجام شد و نهایتاً این حق به این عزیزان تعلق گرفت. همچنین در زمینه جمعه‌کاری و تعطیل‌کاریِ پرسنل سختکوش شیفت‌ نیز با حمایت معاونت
محترم منابع انسانی در فیش پرسنل ذکر شده لحاظ شد.

5) برقراری آیتم شرایط بدی آب و هوا
قاسمی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات، برقراری آیتم شرایط بدی آب و هوا بود که با توجه به شرایط خاص اقلیمی منطقه، پیگیری شد و در حقوق پرسنل لحاظ گردید.
6) پوشش دفترچه درمان برای پرسنل
وی در حوزه درمان گفت: در تلاش بودیم دفترچه درمان به پرسنل با قرارداد دائم و همچنین نیروهای تبدیل وضعیت‌شده، زیرمجموعه شرکت تعلق گیرد تا نگرانی‌های درمانی آنان کاهش یابد.
7) حذف جریمه مدارک تحصیلی کارگران
علی‌قاسمی توضیح داد: در گذشته، برخی کارگران بنا به تجربه و سابقه، در جایگاه مشخصی مشغول بودند؛ اما مدرک تحصیلی متناسب با آن شغل را نداشتند. به این افراد جایگاه و گروه شغلی داده می‌شد، ولی در عین حال مبلغی تحت عنوان «جریمه مدرک» از آنان کسر می‌شد. با رایزنی و پیگیری انجام‌شده، خوشبختانه این جریمه نیز حذف شد.
8) افزایش مبلغ سختی کار
وی درباره سختی کار بیان کرد: در زمینه سختی کار، با پیگیری‌های شورای کارگری، ضریب مربوطه صددرصد افزایش یافت. برای نمونه، اگر فردی ۵۰۰ هزار تومان سختی کار دریافت می‌کرد، همان سال مبلغ آن به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

دغدغه معیشت کارگران و درخواست برای بهبود زمان پرداخت حقوق

قاسمی در ادامه گفت: افتخار می‌کنم خداوند این توان را به من داده تا در این چرخه قرار بگیرم و برای معیشت کارگر کار کنم. ان‌شاءا… با بهبود شرایط کشور و وضعیت مالی شرکت سنگ‌آهن، درخواست داده‌ایم که حقوق پرسنل حداقل یک روز زودتر نسبت به روال فعلی پرداخت گردد.

لزوم حضور نماینده کارگران در تصمیمات کلان شهری

رییس شورای کارگری با اشاره به جمعیت بالای کارگری شهرستان افزود: ما جامعه کارگری با حدود ۲۲ هزار نفر کارگر (بیمه شده اصلی)در بافق هستیم؛ اما متأسفانه در برخی تصمیم‌گیری‌های کلان برای شهر، یک نماینده کارگری حضور ندارد. امیدوارم در انتخابات پیش‌ِرو، یک نماینده از جامعه کارگری وارد شورای شهر شود تا بتواند خواسته‌ها، نیازها و مشکلات کارگران را بهتر و سریع‌تر پیگیری و منتقل کند.

پایبندی کارگران به نظام و تحقق شعار سال

“علی‌قاسمی” همچنین گفت: ما کارگران، پای این نظام جمهوری اسلامی ایستاده‌ایم. هر سال مقام معظم رهبری شعاری برای سال تعیین می‌کنند و ما نیز تلاش می‌کنیم در مسیر همان اهداف حرکت کنیم. امسال که سال «اقتصاد مقاومتی در سایه وحدت ملی و امنیت ملی» نام‌گذاری شده، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا با جان و دل به شعار سال جامعه عمل بپوشانیم.
در آخر از تمام کارگران شریف شرکت بدلیل وقفه ای که در پرداخت معوقات بدلیل شرایط موجود اتفاق افتاده عذرخواهی می‌کنم و قول می‌دهم با کمک دیگر منتخبین در شورا تمام تلاش خود را در جهت احقاق حقوق آن عزیزان بکار بندیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا