گفتگو با مبینا فلاح تنها نماینده تیراندازی باکمان در المپیک 2024: مدام با رویای المپیک زندگی می کردم

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ رشته تیراندازی با کمان برای اولین بار در المپیک ۱۹۰۰ پاریس به جمع رشته های المپیکی اضافه شد و تا سال ۱۹۲۰ نیز همواره به عنوان یک رشته المپیکی مورد توجه بود. تیروکمان بعد از ۵۲ سال غیبت دوباره در برنامه بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ ظهور کرد و در بخش انفرادی برای مردان و بخش مسابقات فضای آزاد بانوان که شناخته شده ترین ماده این رشته به شمار می‌رود، برگزار شد و از آن پس همیشه در برنامه بازی‌های المپیک حضور دارد. در سال 2024،سی و سومین دوره بازی‌های المپیک ۵ تا ۲۱ مرداد در پاریس برگزار می‌شود و ۴۰ ورزشکار ایرانی موفق شدند سهمیه این دوره از بازی‌ها را کسب کنند. تیم ملی تیراندازی با کمان ایران نیز در این دوره از بازی‌ها تنها با یک نماینده راهی پاریس خواهد شد. مدال آوری در این رشته برای ورزشکاران ایران آنهم در میدانی بزرگی چون المپیک تقریبا شبیه به رویاست؛ چرا که در تمام ادوار گذشته المپیک این کشور کره جنوبی بوده که به عنوان مدعی بی‌رقیب در مسابقات هنرنمایی کرده است. حواشی تیروکمان از یک سو و عملکرد ضعیف آن ها در بازی‌های آسیایی و سایر رقابت‌ها باعث شده کمی بیشتر از گذشته نگران عملکرد این رشته در بازی‌های المپیک شویم. در این سال ها و در تمام ادوار گذشته المپیک تمام کمانداران ایرانی حاضر در بازی ها در همان دیدار نخست حذف شده و از المپیک خداحافظی کردند؛ ولی با این حال باید دید “مبینا فلاح ” تنها نماینده تیراندازی با کمان کشورما در المپیک آیا با وجود حضور مربی کره‌ای این بار دست به سنت شکنی خواهد زد یا خیر، گفتگو هفته نامه افق کویر با بانوی ورزشکار بافقی را در ادامه می‌خوانید:

ورزش را با کاراته آغاز نمودم
وی در این باره گفت: ابتدا ورزش را با کاراته آغاز نمودم، اما یک روز که ازکلاس برمی گشتم، تعدادی ورزشکار را دیدم که در زمین مشغول تمرین هستند، توجه من را به خود جلب کردند، از آن روز به بعد ذهنم درگیر این رشته شد و تصمیم گرفتم به سمت آن بروم.
وی ادامه داد: اوایل سال 1392 ورزش تیراندازی با کمان را آغاز کردم و اکنون قریب به یازده سال که در این رشته ورزشی فعالیت می کنم.
وی افزود: زمانیکه برای اولین بار “چله” کمان را رها کردم حس خوبی به من دست داد، بنابراین تصمیم گرفتم این مسیر را با تمام قوا ادامه دهم.

کارنامه درخشان یک ورزشکار تیر اندازی با کمان
وی اضافه کرد: در طی این مدت،موفقیت‌های زیادی در سطح ملی، آسیایی و جهانی را ازآن خود نموده ام،حتی اعزام های زیادی داشتم که نهایتا به کسب سهمیه المپیک و مدال نقره جهان ختم گردید. در این سال ها رکورد های زیادی شکستم و اکنون رکورد انفرادی بانوان ایران و رکورد میکس تیم و تیمی را به نام خود به ثبت رسانده. از جمله افتخاراتم را می توان به مقام سوم مسابقات جهانی آمریکا، مقام چهارم بازی های آسیایی هانگژو، مقام چهارم سهمیه المپیک پاریس در تایلند و مقام پنجم مسابقات جهانی چین اشاره کرد. همچنین مدال نقره فینال فینالیست های کشور در سال 1401 و مدال طلای فینال فینالیست های کشور در سال 1402 دیگر افتخارات بنده است.
وی یادآور شد: خداراشکر که توانستم سهمیه المپیک پاریس را به دست آورم.

500 میلیون تومان در این رشته هزینه کرده ام
وی در پاسخ به این پرسش که ” تاکنون برای پیشرفت در این رشته ورزشی چقدر هزینه کرده اید؟ عنوان کرد: برای رسیدن به المپیک هزینه زیادی پرداخت کردم؛ تیراندازی با کمان یکی از رشته های هزینه بر است و تجهیزات حرفه ای آن هزینه بالایی دارند، تاکنون بیش از 500 میلیون تومان در این رشته هزینه کرده ام، تجهیزات به دلیل استهلاک باید به مرور تعویض شوند و این باعث می شود هزینه ها پایانی نداشته باشند، حمایت مسئولین برای ورزشکارانی که در این رشته افتخار آفرینی می کنند بسیار ضروری می باشد.

مدام با رویای المپیک زندگی می کردم
وی افزود: قاعدتا ورزشکاری که به صورت حرفه ای فعالیت می کند، یکی از رویاهای او کسب سهمیه حضور در المپیک است و من نیز مدام با رویای المپیک زندگی می کردم و سخت برای به دست آوردن تلاش نمودم.
وی در ادامه گفتگو گفت: دوسال است که از آغوش گرم خانواده دور هستم و به طور مداوم درحال تمرین در تهران می باشم، حداقل روزی 16 ساعت تمرین دارم.
مبینا فلاح عنوان کرد: در چند مسابقه تا یک قدمی مدال و کسب سهمیه پیش رفته ام، اما نتوانستم کار را به اتمام برسانم تا در نهایت در مسابقات ترکیه با شکستن رکورد ایران و کسب مدال نقره جهان توانستم تاریخ سازی کنم و سهمیه حضور در المپیک 2024 پاریس را کسب بنمایم.
وی تصریح کرد: در سال 2017 رکورد ریکرو بانوان با امتیاز 661 در اختیار بانو ” زهرا نعمتی” بود و بنده در طی هفت سال توانستم این رکورد را 6 امتیاز بهبود ببخشم.

مربیان کره اعتقاد بسیار زیادی به سخت کوشی و تلاش دارند
ورزشکار تیراندازی با کمان در خصوص تمریناتش پس از شروع مسابقات المپیک بیان کرد: روزانه 12 تا 16 ساعت تمرین می کنم و روزی 600 تا 700 تیر می زنم؛ برای هر تیری که پرتاب می کنم نزدیک به 30 کیلو وزن را تحمل می کنم. تمرینات بسیار فشرده ای دارم و در کنار آن به تمرینات بدنسازی مشغول هستم. معنای سخت کوشی را کسانی متوجه می شوند که با مربی کره ای کار کرده باشد، زیرا مربیان کره اعتقاد بسیار زیادی به سخت کوشی و تلاش دارند.

تاریخ المپیک ایران را در رشته تیر و کمان به نام خود به ثبت برسانم
وی عنوان کرد: برنامه من فقط حضور در المپیک نیست بلکه می خواهم تاریخ سازی کنم و تاریخ المپیک ایران را در رشته تیر و کمان به نام خود به ثبت برسانم و نام شهر بافق و بافقی را در تاریخ تیر و کمان ایران بنویسم، امیدوارم در این جنگ سخت موفق شوم، هرچند کار بسیار سختی است.
وی یادآورشد: تا لحظات آخر که اعزام شوم در حال تمرین بودم و تمام سعی و تلاش خود را دارم تا بهترین بازی را به نمایش بگذارم همچنین از مردم شریف خواستارم تا با دعای خیرشان، بدرقه راهم باشد.
وی خاطره تلخ خود را شکست با اختلاف یک امتیاز در مسابقات قهرمانی آسیای تایلند عنوان کرد.و خاطره شیرین حضور در مسابقات ترکیه که در یک رویداد سه اتفاق مهم را رقم زده و مهمترین آن کسب سهمیه المپیک و دریافت بلیط پاریس بود که یکی از بهترین اتفاق های زندگی بنده در آن روز رقم خورد.

شهرستان بافق قهرمان پرور است
وی در خصوص توانمندی ورزشکاران بافقی گفت: شهرستان بافق قهرمان پرور است و تاکنون قهرمانان زیادی در شهرستان حضور دارند که هنوز استعداد آنان کشف نشده یا ناشناخته هستند، اما شهر ما مستعد قهرمانی و المپیکی شدن است.

مسئولین به ورزشکاران بها دهند
وی اظهار کرد: سهمیه المپیک بنده می تواند نشان دهنده استعداد دختران و ورزشکاران بافقی باشد، امیدوارم که مسئولین مربوطه این استعداد ها را نادیده نگیرند و به ورزشکاران بها دهند.
وی در پایان اظهار کرد: من به خاطر این افتخارآفرینی که برای کشور عزیزمان به ارمغان آورده‌ام بسیار خوشحالم و امیدوارم بهترین نتیجه ممکن را با تمام توانم به دست آورم.

حدیثه امیریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا