پیرایش آقایان دشوار تر از آرایش بانوان است

 به گزارش  پایگاه خبری افق بافق واژه سلمانی از نام «سلمان فارسی، صحاب ایرانی پیامبر اسلام» برگرفته شده‌ است. او بود که در آغاز اسلام موهای سر حضرت محمد (ص) را کوتاه می‌کرد؛ اعراب نیز به این کار زیبای ایرانیان علاقه مند شدند. بدین ترتیب؛ نام سلمانی به معنای پیرایشگر یا در اصطلاح آرایشگر مردانه رواج یافت. در این شماره، خبرنگار ما به سراغ یکی از افراد مشغول به کار در این حرفه رفته و با او به گفتگو پرداخته است؛ که در ادامه خواهید خواند.

افق بافق) ابتدا خودتان را معرفی کنید؟
سید حامد میرقاسمی بافقی، ۳۶ ساله هستم.

آرایش و پیرایش به یک معنا نیستند
افق بافق) آیا میان آرایشگر و پیرایشگر تفاوت است؟
آرایش و پیرایش در معنا و نوع کارکرد با یکدیگر متفاوت اند؛ آرایش به معنای زیبا تر شدن است؛ ولی پیرایش معنای کوتاهی و کم نمودن است. با وجود آنکه دوره های مربوط به هر دو را گذرانده ام؛ اما بیشتر خدمات ارائه شده توسط بنده در حوزه پیرایش است.
حرفه هایی بیشتر بازدهی دارند که پاسخگوی نیاز درجه اول مردم باشند

افق بافق) آیا عدم رضایت از شغل قبلی باعث شد تا به این شغل روی بیاورید؟
بله! پیش از آنکه به این کار روی بیاورم؛ هدیه سرا داشته و در آن حیطه مشغول به فعالیت بودم؛ اما به مرور متوجه شدم در شرایط اقتصادی فعلی جامعه، حرفه هایی بیشتر بازدهی دارند که پاسخگوی نیاز درجه اول مردم باشند.

شهرستان از آموزشگاه و دوره تخصصی پیرایش مو برخوردار نیست
افق بافق) آیا برای آموختن قسمتی از این حرفه از بافق خارج شده اید یا اینکه شهرستان از تمامی امکانات لازم برای یادگیری اصول کار برخوردار است؟
متاسفانه شهرستان از آموزشگاه و دوره تخصصی پیرایش مو برخوردار نیست؛ در نتیجه دوره های پیرایش درجه ۲ و درجه ۱ یزد و آرایش تهران شرکت نمودم.

آموزش تئوری و عملی مکمل یکدیگرند
افق بافق) به نظر شما امکان آن وجود دارد که فردی در دوره های تخصصی پیرایشگری شرکت نکند و صرفا با آموزش عملی(شاگرد پیرایشگر)، به موفقیت در این حرفه دست یابد؟

با وجود آنکه، برخی از همکاران درون سالن خود به آموزش این حرفه مشغول هستند، اما به عقیده بنده افراد با شرکت در دوره های تخصصی، پس از گذشت زمانی نسبتا کوتاه به نتیجه خواهند رسید؛ البته لازم به ذکر است؛ هر دو نوع آموزش مکمل یکدیگرند.

افق بافق) آیا پیرایشگری شغل اول شما محسوب می‌شود؟
خیر!این حرفه شغل دوم من است.

افق بافق) متوسط زمانی که در طول روز به این شغل اختصاص می دهید؛ چند ساعت است؟
حدود ۵ الی ۶ ساعت از روز را به این کار مشغول هستم.

تضعیف شدید بدن، سختی چشمگیر کار
افق بافق) از سختی های کار بگویید؟از سختی های این شغل می توان به کمر درد، پادرد، ایستادن متوالی بر روی پا، تضعیف شدید بدن و غیره اشاره نمود‌.

این حرفه، گزینه مناسبی به عنوان منبع درآمد اولیه نیست
افق بافق) آیا می‌ توان به این حرفه به عنوان تنها منبع درآمد یک شخص نگاه کرد؟
خیر! با توجه به آنچه پیش از این درباره سختی های کار گفته شد؛ برخلاف باور عموم، به نظر من نمی تواند به عنوان منبع درآمد اولیه، گزینه مناسبی باشد. (سختی های آن بسیار بیشتر از آسانی ها است) عمر آن نیز به عنوان شغل اول کوتاه است.

افق بافق) آیا تعداد تقریبی افرادی که به این حرفه، مشغول هستند را می دانید؟
فکر می کنم بیش از ۵۰ سالن پیرایشگری در سطح شهر وجود داشته باشد که بیشترین آنها برای به روز بودن در دوره و کارگاه های برخط( آنلاین) و حضوری شرکت می کنند تا از این طریق باعث پیشرفت در کار خود و افزایش رقابت در این هنر شوند.

با چشم باز انتخاب کنید!
افق بافق) به چه افرادی با کدام روحیه یادگیری این کار را پیشنهاد می کنید؟
می بایست افرادی به این حرفه روی بیاورند که در ابتدا علاقه مند به کار باشند و پیش از آغاز کار نیز پیرامون این هنر تحقیق کافی را انجام دهند؛ یعنی با چشمانی باز و آگاهانه این شغل را انتخاب کنند.

افق بافق) پیشنهاد شما برای افرادی که دوست دارند به عنوان یک آرایشگر حاضر شوند؛ چیست؟
پیشنهاد من به کسانی که این شغل را صرفا به عنوان منبع درآمد پر سود می بینند و در باطن علاقه ای به آن ندارند؛ آن است که: هرگز پای در این راه نگذارند؛ زیرا سرانجامی جز بن بست ندارد.

پیرایش آقایان دشوار تر از آرایش بانوان است
افق بافق) به نظر شما، چرا سالن های پیرایش آقایان در شهر به نسبت آرایشگاه زنانه،در مقابل درخواست انجام خدماتی چون رنگ مو و غیره امتناع می ورزند؟
با وجود آنکه خدمات آرایشی بیشتر در سالن های بانوان صورت می گیرد؛ اما به دلیل آن که پیرایش آقایان سخت تر و با درآمدی کمتر به نسبت همکاران خانم است؛ تمایلی به انجام آن، نشان داده نمی شود.
سلیقه متفاوت افراد، نرخ را بر هم ریخته است

افق بافق) نرخ های متفاوت در ارایشگاه های مردانه به چه علت هست؟
نرخ نامه آرایشگری مشخص است و باید درون سالن ها نصب شده باشد؛ اما علت آنکه قیمت های متفاوت را در شهر مشاهده می کنید؛ این است که: سلیقه ها با یکدیگر تفاوت دارند؛ مثلا فردی به سالن پیرایش می رود و برای او نوع خدمات و نحوه کار مهم است و به افزایش نرخ و قیمت هیچ توجهی ندارد.

آرایشگاه تخصصی داماد در بافق کمبودی نداریم
افق بافق) درباره آرایشگاه تخصصی داماد، کمبودی احساس نمی شود و آیا در بافق کم نیست؟
بیشتر همکاران دوره های تخصصی آرایش داماد را گذرانده اند و به نظر من در رابطه با این موضوع کمبودی احساس نمی شود.

افق بافق) به نظر شما، چرا برخی از افراد تمایل دارند تا برای اصلاح مو به مرکز استان بروند؟
به نظر بنده انجام این کار دو علت می تواند داشته باشد؛ یکی آن که بعضی، رضایت از کوتاهی مو برای شان بسیار حائز اهمیت است و به خاطر هر چه بهتر بودن آن حاضر می شوند تا این مسافت زیاد را طی کنند و دوم آن که متاسفانه بعضی شاید به هیچ وجه هم متوجه چگونگی اصلاح و کوتاهی مو نشوند؛ اما چون اسمش آرایشگاه یزد است؛ به نوعی برای شان مهم(کلاس) است و به مرکز استان می روند.

سخن پایانی؟
بنده اعتقاد عجیبی به رضایت مشتری از مقدار دستمزد پرداخت شده؛ دارم. بنابراین، همیشه طبق نرخ و حتی گاهی پایین تر نیز قیمت را می‌گویم. اگر هم که متوجه شدم مشتری بابت پرداخت دستمزد رضایت ندارد؛ سعی می کنم تا با نگرفتن دستمزد، با رضایت از سالن خارج شود و این موضوع را که: در صورت رضایت کافی مشتری از خدمات انجام شده باید هزینه ای بالاتر از او گرفته شود؛ به هیچ وجه شایسته و انسانی نمی دانم.

اقتصادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا