
شهرداری، تجلی مسئولیتپذیری در برابر شهر و شهروندان است؛ نهادی که با برنامهریزی، تلاش و تعهد، مسیر توسعه و آبادانی را هموار میسازد. هر گام در عمران شهر، نشانی از خدمت صادقانه و نگاه به آیندهای روشن است؛آیندهای که با همدلی، مشارکت مردم و مدیریت کارآمد شهری شکل میگیرد.
به گزارش پایگاه خبری افق بافق: نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، شهردار بافق و چهار نفر از پنج عضو شورای اسلامی شهر بافق، در محل اتاق کنفرانس شورای اسلامی شهر بافق برگزار شد. آخرین وضعیت طرح های عمرانی و مسائل شهری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پیش از این نشست، خبرنگاران و اصحاب رسانه طبق برنامه ریزی قبلی، از بقعه شهید گمنام در محل پیرمراد بازدید کردند؛ طرحی که از سال 1404 با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان آغاز شده و در دست احداث است. همچنین وضعیت طرح های عمرانی در خیابان های “آیتا… شهید رئیسی” و “ثارا…” که بهبودهایی را در اتصال به خیابان مهدیه و بلوار امام خمینی (ره) شاهد هستند، مورد بازدید قرار گرفت. در ادامه بازدید از فضای ورزشی زورخانه شهرداری بافق صورت گرفت؛ این طرح که با ایجاد فضایی ورزشی، هویتی و اصیل طراحی شده، مراحل نهایی ساخت خود را طی نموده است. زورخانه تکمیل شده و فضای پذیرایی آن نیز در دست احداث است. پیش بینی می شود در خردادماه سالجاری، بخش داخلی زورخانه به بهره برداری رسیده و در دسترس علاقمندان قرار گیرد. طرح های نوسازی بلواد انقلاب، باغ” ایرانی” و “آبشار بافق” نیز جزء موارد، مورد بازدید اصحاب رسانه بود. در جریان این نشست، “سید علی نوروززاده” (شهردار بافق) و اعضای شورای اسلامی شهر؛ “علیاصغر رنجبر”، “محمد رنجبر”، “زهرا زارعی” و “حسن امیرزاده”، به تناسب پرسشهای مطرحشده از سوی خبرنگاران، به سؤالات پاسخ دادند. در این شماره از هفتهنامه افق کویر، پاسخهای شهردار محترم بافق به پرسشهای مطرحشده منتشر خواهد شد. پاسخ سایر اعضای شورای اسلامی شهر نیز در همین شماره و در صفحات مجزا درج میگردد.
بهشتی در دل کویر
«سید علی نوروززاده» شهردار بافق، درباره گردشگاه آبشار بافق گفت: آبشار بافق به عنوان یک مجموعه گردشگری، سرمایه گذاری، زیست محیطی و عناصر دیگر، یک ظرفیت و استعداد ذاتی هست و جزو مواردی است که شورای اسلامی شهر و شهرداری؛ حتماً به آن باید توجه کنند.
برنامه های 5 ساله شهرداری
وی در ادامه افزود: شهرداری ابتدای هر دوره یک برنامه ۵ ساله راهبردی دارد. این برنامه ۵ ساله راهبردی تمام ظرفیت های مالی را پیش بینی میکند. همچنین طرح هایی را هم باتوجه به اسناد بالادست در برمی گیرد؛ مانند: طرح جامع شهر، طرح های تفضیلی، سندآمایش، موضوعات مد نظر مردم و نمایندگان آنان.
برش های سالانه برنامه در قالب بودجه سالیانه ارائه می شود، تمام این موارد، ماهانه به اطلاع اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان نمایندگان مردم می رسد و هر ۶ ماه یک بار اطلاع رسانی می گردد، سالانه، همچنین تمام گزارش های مالی و اجرایی شهرداری به صورت کامل و شفاف قابل دسترسی هست؛ من فکر میکنم کمتر ارگانی هست که این گونه گزارش تمام هزینه ها و درآمدهایش در اختیار مردم قرار می دهد، باید هم، این گونه باشد، چون که متعلق به مردم هست. باید عرض کنم که مجموعه شهرداری پاسخگویی لازم را به مردم دارد.
در برنامه های پیش رو ما نمی توانیم راسا برای یک بخش بودجه بیشتری در نظر بگیریم و برای بخش های دیگر کمتر. شهرداری مکلف به اجرای مصوباتی است که توسط مردم و از طریق نمایندگان مطرح و مصوب می شود.
نوروززاده، شهردار بافق، گفت: احداث یادمان شهید گمنام که کار ارزشمند فرهنگی است که در محدوده محلات هدف بازآفرینی هم می میباشد. محلاتی که هویت و انسجام دارند؛
وی گفت: شهرداری، امسال، ۵۰۰ تُن قیر را به این بخش از محلات اختصاص داده است که با اجرای آن بالای ۶۰ تا۷۰ میلیارد تومان هزینه می برد، و البته در سال گذشته هم در کل شهر ، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان آسفالت در این شهر پخش کردیم.
بودجه شهرداری در سال گذشته ۴۴۰ میلیارد تومان بوده است. قرارداد نظافت شهر ۹۰ میلیارد تومان است که ما حداقل به همین مقدار بلکه بیشتر نیاز داریم برای حفظ و نگهداری و توسعه فضای سبز و سرجمع با خدمات پرسنلی ، حفاظت و خدمات دیگر شهرداری به غیر از عمران شهری تقریباً به ۳۰۰ میلیارد تومان در سال می رسد.
«شهرداری» نهادی است که تمام حقوق پرسنل به عهده خودش است. هیچ ارگانی این شکلی نیست به جز شهرداری که می بایست بدین صورت درآمد داشته باشد.
وی افزود: بوستان پیرمراد و آسفالت معابر خواسته های مردمی بوده است. شهرداری در سه ماه گذشته پایان سال ۱۴۰۴ تقریباً هر روز دو پیمانکار داشتیم که آسفالت معابر را کار میکردند.
طرحی که کُند شد اما تعطیل نه!
شهردار بافق گفت: در موضوع مسیرهای جدید، هم وضعیت ترافیک و هم وضعیت محلات بهبود پیدا میکند.
وی در ادامه درباره کُندی کار در آزادسازی معابر ، در این زمینه افزود: خانه های شهروندان است، خانه هایی که مردم در آن زندگی میکنند و بیشتر کهنسال هستند.
شهردار بافق افزود: بنا بر فرض، پدر و مادر هرکدام از این شهروندان، در خانه های واقع در طرح ساکن هستند؛ اگر قرار باشد سقف بالای سر آنها برداشته شود؛ دچار مشکل خواهند شد؛ در نتیجه شهرداری یک زمین معادل همان زمین به آنها اعطاء خواهد کرد و لازم است که بگویم با هزینه های ساخت و ساز، ممکن است توان ساخت منزل جدید نداشته باشند.
وی از این قبیل شهروندان تشکر نمود که حاضر هستند در جهت عمران و آبادانی شهر پیشگام باشند.
وی ادامه داد: کل املاک واقع در این مسیر حدود ۲۰۰ ملک است.
شهردار بافق گفت: از پیمانکارهای عزیز شهرداری نیز تشکر میکنم؛ زیرا در شرایط سخت کنار شهرداری بودند. نزدیک ۲۰۰ میلیارد تومان از شهرداری طلبکار بودند؛ اما با ما همکاری کردند و اجازه ندادند، طرحی تعطیل بشود.
وی تصریح نمود: درست است طرح کُند شد؛ اما تعطیل نشد.
درخدمت مردم با درآمد اندک
شهردار بافق ادامه داد: از بودجه ۴۴۰ میلیارد تومان، تقریباً ۳۰۰ میلیارد آن صرف هزینه های مستمر شد که گریزی از آنها نیست، نظافت شهر، آتش نشانی، خدمات حمل و نقل عمومی، خدمات اداری و پرسنلی که از این بودجه یک عدد کوچک می ماند.
وی گفت: از ۴۴۰ میلیارد تومان تقریباً ۱۰۰ میلیارد آن وجهی بوده که از ۲ درصد فروش معادن جذب شده ؛ یعنی کمتر از ۲۵ درصد بوده است.
تقریباً هیچ کس برای استخدام در شهرداری مراجعه نمی کند
سید علی نوروززاده، شهردار بافق درباره کمبود نیرو در شهرداری گفت: ۲۹ پست سازمانی خالی در شهرداری بافق وجود دارد که ۸ پست را برای شروع و استخدام می گذارند، تقریباً هیچ کس برای استخدام شهرداری مراجعه نمی کند و دلیل آن یک چیز است کار بسیار زیاد و شبانه روزی، حقوق کم.
قطب ورزش پهلوانی و زورخانه ای کشور
ورزش زورخانه ای بافق که قطب ورزش زورخانه کشور است . بافق الان دوسال پیاپی در این زمینه برترین کشور بوده و بیشترین حرف را برای گفتن دارد. در حال حاضر بالای ۲۵۰ نفر فقط در یک آکادمی ورزشکار حضور دارد. زورخانه ای درحال ساخته شدن است که ان شاا… تا دوماه دیگر مورد بهره برداری قرار می گیرد.
ما فقط آراء را اجرا می کنیم
در کمیسیون ماده 100 ما هیچ دخل و تصرفی نداریم همانند اینکه اگر دو نفر باهم اختلاف داشته باشیم؛ و اگر شکایتی صورت بگیرد توسط دادگستری حل و فصل می شود. کمیسیون متشکل از نمایندگان قوه قضاییه، وزارت کشور و نماینده شورای اسلامی شهر است. شهرداری هیچ گونه حق رأی و دخل و تصرف را ندارد و هر رأی که صادر شود ما مکلف به اجرای آن هستیم و ماهانه گزارش های کمیسیون ماده ۱۰۰ که آرای اجرا شده و آرای جریمه را به نهاد های نظارتی ارسال می کنیم.
این درخت مانند انسان عاشق می شود
اگر نقشه های ۶۰-۷۰ سال قبل بافق را نگاه کنید باغاتی وجود داشته پر از نخل، امروز یک نخلستان به جبران ۶۰۰-۷۰۰ هکتار نخیلاتی که نابود شده، شهری که شهر ملی حصیر بافی هست و ماده اولیه آن نخل است؛ وقتی که نخل ها نباشد دیگر هویتی هم برای شهر ملی حصیربافی نمی ماند و این یکی از طرح هایی هست که دغدغه شما بزرگان در جلسات قبل هم بوده است.
هزاران نخل در یک فضای کاملاً مکانیزه با تمام زیر ساخت هایش یک سرمایه عظیم هست ، دیگر هم قرار نیست نخلی کاشته شود که ارزش افزوده آن یا بهره روی پایینی داشته باشد.
در بحث تنظیم بازار یکی از بهترین طرح هایی که طراحی شده بحث میدان و بازارچه میوه و تره بار است، دارای 8 بنک داری و ۲۶ فروشگاه عرضه است. و با همکاری بخش خصوصی اجرا می شود .
بوستان آبشار محلی امن برای شهروندان
رستوران بوستان آبشار درحال حاضر جهت شروع فعالیت به مزایده رفته و یک فضای خیلی خوب و ارزشمند دارد؛ اما بخش خصوصی آن را اداره خواهد کرد، باغ ایرانی، بخش چایخانه و زورخانه هم نیز همین طور.
درمورد این موضوع که خبرنگاری مطرح کرد که بوستان آبشار امنیت لازم را ندارد نیست، اصلاً درست نیست و خواهش می کنم این سخن غلط جای دیگر مطرح نشود. بوستان آبشار بافق یک بوستان خانواده محور و یکی از بهترین و امن ترین بوستانهای کشور است، ما زودتر می توانستیم رستوران را افتتاح کنیم تا همه مردم در آن حضور پیدا کنند. اما دوست نداریم که بخشی از خانواده به تفرجگاه بیایند؛ بلکه تمایل داریم تمام اعضای خانواده در بوستان حضور داشته باشندو برای تحقق این هدف مسیر امن جاده ای احداث شد تا معلولان و افراد کم توان نیز بتوانند در آن حضور یابند.
سفره خانه ای در بوستان به راه افتاده که یک فضای امن و بسیار عالی دارد.
فکر می کنم به رغم اینکه چند صد هکتار بوستان داریم به نام مجموعه « گردشگاه آبشار » یکی از امن ترین مجموعات کل کشور است و خدا را شکر ما هیچوقت گزارش سویی نداشتیم. کل فضای بوستان توسط دوربین ها کنترل می شود؛ اگر اتفاقی بیافتد رصد و بررسی می شود و خدارا شکر تا کنون موردی نداشتیم . آبشار بافق یک مجموعه بسیار امن است و من از همه دعوت می کنم تا در آن حضور پیدا کنند.
کمبود نیرو در بخش نظافت شهری
ما با کمبود نیرو در بخش نظافت مواجه هستیم و بیشتر نیروهایی که در این بخش مشغول هستند از شهر های دیگر حضور پیدا کردند در این بخش ما مجبور شدیم این کار را مکانیزه کنیم، سه خودرو جاروب مکانیزه داریم که متأسفانه در بخش نظافت شهر با کمبود شدید نیرو و مشکل مالی مواجه هستیم.
در ادامه”محمد رنجبر”، رییس شورای اسلامی شهرستان بافق، درنشست خبری ضمن انتقاد از نحوهی همکاری معادن با شهرستان، به تشریح چالشهای اصلی این شهر پرداخت.
وی با اشاره به کارشکنیهای مکرر در پرداخت دو درصد از فروش معادن گفت: متأسفانه اجرای این مصوبه همواره با کارشکنی و به اصطلاح زیرآبزنی همراه است؛ بهگونهای که نماینده مجلس ناچار است بارها با حضور در تهران، برای جلوگیری از این دستاندازیها پیگیریهای مستمر انجام دهد.
“رنجبر” در ادامه با ابراز گلایه از بیتوجهی معادن به سهم شهرستان بافق افزود: شگفتآور است که این معادن برای همه نقاط کشور بودجه اختصاص میدهند، جز خود بافق! حتی درآمدهای حاصل از استخراج در معادن انرژی اتمی نیز به شهرستان بازنمیگردد.
به گفته وی، میزان دریافتی قانونی شهرستان از محل 2 درصد فروش نیز در سالهای اخیر کاهش چشمگیری داشته است: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از این محل دریافت نمودیم، اما در سال ۱۴۰۴ این رقم به تنها ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت؛ آن هم در چند مرحله پرداخت شده است. نسبت به این نحوه پرداخت و عدم ایفای کامل تعهدات صراحتاً گلهمندیم.
رییس شورای شهر بافق همچنین از تأخیر در اجرای طرح های عمرانی شهرداری انتقاد کرد و گفت: بیشتر طرحهای شهرداری اثرات مثبت زیستمحیطی برای شهر دارند، اما عدم همکاری معادن موجب شده روند اجرای این طرح ها کند و ناتمام بماند.
وی ادامه داد: تاکنون سه نشست با استاندار جدید داشتیم و وعده داده شد تا پیش از دهه فجر، ۲۰۰ میلیارد تومان به شهرستان اختصاص یابد ۷۰ درصد برای شهرداری و ۳۰ درصد برای سایر بخشها؛ اما متأسفانه تا پایان سال 1404 تنها ۷۰ میلیارد پرداخت شد.
بیعدالتی در پرداخت دو درصد عوارض فروش معادن
“محمد رنجبر”، رییس شورای اسلامی شهرستان بافق، در توضیح وضعیت پرداخت عوارض دو درصد فروش معادن گفت: بافق تنها شهرستانی است که دارای مصوبه قانونی دریافت دو درصد از فروش معادن است، اما با کمال ناباوری شاهدیم که شهرستانهای دیگر، بدون داشتن چنین مصوبهای، مبالغ بیشتری از معادن خود دریافت میکنند.
آخرین وضعیت طرح های راهسازی و عمرانی بافق
رییس شورای اسلامی شهر بافق در ادامه به تشریح روند اجرای طرح های جادهای شهرستان پرداخت و اظهار داشت: آزادسازی بخش ابتدایی جاده باقرآباد (حدود ۸۴۰ متر) در دوره شورای پنجم انجام شد و بخش انتهایی آن، که به میدان گردشگری متصل میشود، توسط بخشداری آزاد شده است. فاصلهی میان این دو قسمت در محدوده حریم شهر و طرح هادی قرار ندارد و متولی آن اداره راهداری است. به دلیل نبود اعتبار، مقرر شد فرمانداری و بخشداری برای ادامه کار اقدام کنند. در این مسیر، همکاری مالکان نیز ضروری است.
هماهنگی مدیران محلی،کلید حل مسائل شهری
“اصغر رنجبر”، رییس شورای اسلامی شهر بافق، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ظرفیت بالای مدیران بومی اظهار داشت: همکاری و اتحاد مدیران محلی بدون تردید میتواند دستاوردهای بزرگی برای شهر به همراه داشته باشد.
وی با انتقاد از نبود همگرایی میان برخی مسئولین به دلیل تفاوت در سلایق و دیدگاهها تصریح کرد: اقدام درست و اصولی آن است که ابتدا اولویتهای اصلی شهر تبیین شود و سپس همه مسئولین بومی با نگاهی همسو، در یک مسیر واحد برای پیشبرد امور حرکت کنند.
رنجبر افزود: شورای شهر، بهعنوان نماینده مستقیم مردم، همواره در صف نخست حل مشکلات قرار دارد و نقش جلودار را ایفا میکند. اهرم اصلی برای پیگیری و الزام پرداخت دو درصد فروش معادن نیز همین اتحاد و همصدایی مدیران بومی شامل نماینده مجلس، امام جمعه، فرماندار، شهردار، اعضای شورا و مدیران معادن است.
حق قانونی مردم بافق باید بیقید و شرط پرداخت شود
“حسن امیرزاده”، عضو شورای اسلامی شهر بافق، در این نشست با تأکید بر ضرورت پرداخت سهم شهرستان از درآمدهای معدنی گفت: از مجموع مبالغ مشخصشده برای دو درصد فروش معادن، حدود ۳۱ درصد مربوط به فلات مرکزی و مابقی متعلق به سایر معادن منطقه است.
وی افزود: متأسفانه مشاهده میشود برخی مدیران در اواخر دوران خدمت یا حتی در حین مسئولیت خود، علیرغم عملکرد مناسب در حوزههای دیگر، موضوع پرداخت این حق قانونی را زیر سؤال میبرند.
“امیرزاده” با اشاره به اسناد موجود بیان کرد: مستنداتی در دست است که نشان میدهد اقداماتی برای توقف پرداخت این دو درصد صورت گرفته بود که خوشبختانه در لحظات پایانی از اجرای آن جلوگیری شد.
وی تأکید کرد: حق دو درصد فروش، متعلق به مردم بافق و مصوبهای روشن و قانونی است. تمام معادن موظفاند این حق را بهطور کامل پرداخت و اجرا کنند.
” زهرا زارعی”، عضو شورای اسلامی شهر بافق، با اشاره به محورهای اصلی برنامهها و دستاوردهای شورا اظهار داشت:
تحقق عدالت اجتماعی، یکی از برنامههای کلیدی شورای شهر است. در همین راستا، برای همه محلات احداث پارکهای محلهای پیشبینی شده که خوشبختانه با استقبال شهروندان روبهرو بوده است.
وی درباره اولویتهای اجرایی شورا گفت: نخستین وظیفه قانونی ما، شناسایی دقیق کمبودها و نارساییهای شهر است. در ادامه، گامهای بعدی بر محور توسعه فرهنگی، اجتماعی و اجرای طرح های عمرانی برنامهریزی شده است.
زارعی افزود: در حوزه آسیبهای اجتماعی، پیشتر با مشکلاتی مانند انکار مسئله، فعالیتهای جزیرهای و فقدان مدیریت واحد فرهنگی روبهرو بودیم. با پیگیریهای مداوم و بهرهگیری از ظرفیتهای موجود، بهزودی مرکز جامع مشاوره شهرستان بافق در سفر آینده استاندار افتتاح خواهد شد تا این خلأ دیرینه جبران شود.
وی همچنین از اجرای طرحی نو به نام «طرح تعالی اجتماعی» گفت: باور ما این است که بهترین راه شناسایی مشکلات، حضور در میان مردم و گفتوگو با اهالی محلات است. سه سال پیش این طرح با مشارکت دستگاههای مختلف آغاز شد و بهصورت “پایلوت” در یکی از محلات با موفقیت اجرا گردید.
“زارعی” ادامه داد: در سال ۱۴۰۳، طرح تعالی اجتماعی به کل شهرستان گسترش یافت و به تدوین “نظام مشترک مسائل شهرستانی” و “نظام مسائل تفکیکی هر محله” انجامید.
وی هدف نهایی این طرح را کاهش فاصله میان تصمیمات مسئولین و نیازهای واقعی مردم دانست و گفت: تلاش ما این است که هر تصمیم، طرح و پروژهای بر اساس دغدغهها و نیازهای واقعی شهروندان شکل بگیرد.
در حاشیه!
-1 زمانی که شهردار در حال بیان کردن آن بود که ما برای شهرداری نیاز به کارگر و مهندس داریم و اگر کسی را می شناسید معرفی کنید؛ برخی از خبرنگاران خندیدند و به شهردار گفتند: اگر مشاور می خواهید، ما آماده ایم.
-2گردش خبرنگاران از ساعت ۶ شروع شد که همراه با بازدید از “بوستان بانوان و رستوران آبشار” بود. سپس در ساعت ۷ در شورای شهر نشست خبری آغاز و تا ساعت ۱۰ طول کشید. پذیرایی از حضار: چای، موز، سیب و در پایان هنگام خروج خبرنگاران با یک عدد پیتزای کوچک به همراه نوشابه و سس از آنها پذیرایی شد.
3- وقتی شهردار گفت برای نصب مجسمه و المان از خبرنگاران دعوت کردیم تا نظرشان را بگویند، خبرنگاران نگاهی به یکدیگر کردند و گفتند از کدام خبرنگار دعوت شده است؟ شهردار در پاسخ گفت: هنوز قالب ریزی شروع نشده و حتما از خبرنگاران دعوت می شود تا درمورد ساخت و قالب ریزی تندیس نظر خود را اعلام کنند.

