
«نازنین فتاحی»،کارشناس مامایی، حدود چهار ماه است که در مرکز بهداشت شهرستان بافق مشغول به کار می باشد. وی پیرامون انتخاب این شغل گفت: با توجه به شرایطی که داشتم بهترین انتخابم مامایی بود، من تجربه ی کار مادرم را داشتم و از نزدیک با چالش های این شغل آشنا بودم. من این شغل را آگاهانه انتخاب کردم و بعد علاقه ایی در من به وجود آمد. وی در ادامه گفت: از نظر کاری نسبت به دیگر هم کلاسی هایم جلوتر بودم و با تشویق مادرم این راه را ادامه دادم.
وظیفه ی ماما حفظ سلامت زنان است
فتاحی در مورد وظیفه ماما گفت: وظیفه ی اصلی ماما بسته به مکانی است که در آنجا کار می کند، بیمارستان، مرکز بهداشت، درمانگاه یا مکان های خصوصی وظیفه ای جدا دارند؛ ولی در کل همه برای حفظ سلامت بانوان تلاش می کنند. چون بانوان از زمان اول زندگی تا وقت سالمندی، بازه های متفاوتی دارند و شرایط گوناگونی را تجربه می کنند. از سن ۹ تا ۱۵ سالگی که سن بلوغ نامیده می شود و از سن ۱۵ تا ۳۵ سالگی که دوران بارداری و بعد به سمت «یائسگی» و سالمندی پیش می رود. هرکدام مراقبت های خاص خودش را دارد و مامایی فقط مختص دوران بارداری نیست. از ابتدای دوران بلوغ و حتی قبل از آن و تا زمان سالمندی ماماها کنار بانوان خواهند بود و این مختص یک دوره یا رده سنی خاص نیست.
در گذشته کسی مشکل چشم یا قلب داشت باردار نمی شد
وی در ادامه تاکید کرد: دلیل علمی برای این که بانوان بعداز ۳۵ سالگی باردارنشوند نیست؛ اما بهترین زمان برای بارداری از ۲۵ تا۳۵ سالگی است که این زمان را « زمان طلایی »نامیده اند وبعد از ۳۵ سالگی هم بارداری ممکن است، ولی به دلیل افزایش سن ریسک بالایی دارد وممکن است به بیماری های از قبیل دیابت بارداری یا فشارخون بارداری مبتلا شوند. بانوی باردار ۴۸ سال هم مراجعه کرده است0 لازم به ذکر می دانم همه ی این موارد سالم نیستند و نوزاد مشکل دار هم داشتیم.
وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به قوانین جدید برای حاملگی از نظر وضعیت جسمانی بر خلاف سال های گذشته سخت گیری نمی کنند و محدود به این موضوع نمی دانند و تشخیص پزشک متخصص بارداری را ترجیح می دهند. مثلا در گذشته اگر کسی مشکل چشم یا قلب داشت باردار نمی شد ولی حالا با رعایت بعضی جوانب بازهم می توان باردارشد، البته حفظ جان مادر در اولویت است تا فرزند.
رفع نیاز های یک خانم علاقه من را به مامایی بیشتر نمود
وی در مورد علاقه خود به مامایی گفت: حس کمک کردن به بانوان یا رفع نیازهای یک خانم و احساس مفید بودن برای یک فرد علاقه من را نسبت به این کار بیشتر کرد، اگر من با راهنمایی های خود بتوانم اعتماد به نفس یک خانم را بالا ببرم به مرور زمان خانواده هم تحت تاثیر این اعتماد به نفس قرار می گیرد وبه دنبال آن جامعه ای بهتر خواهیم داشت.
تأثیر منفی استعمال سیگار و قلیان بر بارداری
« فتاحی » کارشناس مامایی در مورد ادامه تحصیل خود گفت: تا هرکجا که وقت و فرصت به من اجازه بدهد تا مقطع دکترا تلاش خواهم کرد او با ابراز نگرانی گفت: کشیدن قلیان وسیگار که بین دختران و بانوان ما رواج پیداکرده است، به طور قطع روی بارداری آنها تاثیر خواهد گذاشت. وی همچنین استفاده از فست فودها را هم بی تاثیر ندانست وادامه داد: فست فودها به دلیل مواد نگه دارنده ونحوه پخت آنها روی بارداری اثر دارد. نه تنها این موارد، استفاده از قندهای مصنوعی هم علاوه بر اضافه وزن، بر سلامت جسم و بارداری تاثیر خواهد گذاشت و میل بانوان را برای بارداری و حاملگی بعدی کاهش می یابد.
شغل والدین روی فرزندان اثر دارد
وی در مورداثر گذاری شغل والدین روی فرزندان گفت: فرزندانی که تحت تاثیر شغل والدین قراردارند ممکن است به کار آنها علاقه پیدا کنند وادامه این راه را بروند مثل من یا اصلا شغل والدین را دوست نداشته باشند ودر این راه قدم نگذارند واین بستگی به علاقه فرزند دارد.
تحت فضای منفی تعلیم ندیده ایم
خستگی در رفتار کادر درمان نبود استراحتی می کردند و مجدد به کارشان ادامه می دادند از همان اول تحت فضای منفی زیادی نبودیم که در آن فضا تعلیم دیده باشیم و تحت تاثیر قرار بگیریم.
همراهی پدرم و خانواده همسرم نمیشه نادیده گرفت خیلی در ادامه مسیرتاثیر گذار بود همیشه حامی من بودند.
وی در ادامه گفت: نمی توانم سطح علم خود را با تجربه 25 ساله مادرم مقایسه کنم. یکسری اطلاعات علمی داریم که در بار علمی شاید برابر باشیم اما در میدان عمل سرعت عمل و تشخیص درست فقط با تکرار و تجربه دست می آید. می توانم بگویم در کنار مادرم از تجربههایشان استفاده می کنم.
اگر اختلاف نظر کوچک علمی با هم داشته باشیم به حرف خودم و مادر بسنده نمی کردیم مقاله می خواندیم یکسری دوره ثبت نام می کردیم تا مسئله را با کمک هم حل کنیم. رقابتی با هم نداریم و نمی توانم بگویم با 4 سال تحصیل می توانم به تجربه 25 ساله مادرم برسم.
از تجربه مادرم تا الان چیز های خیلی زیادی یاد گرفتم
در بحث اتاق زایمان در یزد تنوع زیاد ولی زمان کم بود اما اینجا تعداد افرادی که مراجعه میکنند بیشتر و زمان بیشتری هم داریم. از سال اول دانشگاه همان ترم اول بالین و تئوری را با هم می گذراندیم. نظری و عملی با هم پیش میامد با توجه به واحد نظری که داریم واحد عملی در دانشگاه یاد می گرفتیم و در بالین هم می رفتیم.
اولین تجربه پر استرس و اضطراب
اولین زایمان در بیمارستان شهدای کارگر بود تجربه اولم بود و حس عجیبی داشتم پر استرس و اضطراب بود. همیشه استادی در کنارمان بود تا اگر اتفاقی افتاد و نتوانستیم کنترل کنیم یا به مشکل خوردیم آن را کنترل کند.
اتاق زایمان جای عجیبی است شاید یک روز آرام و بدون دغدغه داشته باشیم و بعضی روزها انگار دنیا به آخر رسیده است!یادم می آید وقت تعویض شیفت نیرو کم بود و 5 زایمان هم زمان داشتیم که دو زایمان بسیار سخت بود کل شیفت ترکیده بود، اما شادترین خاطراتم در مدت زمان تحصیلم بود حتی روزایی که امتحان داشتیم و سخت بود.
اراده و استمرار در رفتن از ایران
در دورانی که در دانشگاه بودم بسیاری از دوستان و همکاران از ایران می رفتند دیدگاهشان این بود که اینجا جایی برای پیشرفت ندارد و حق هم داشتند خودمان را نباید فقط ببینیم که در شهرستانی هستیم که پول و حمایت خانواده است. افرادی که در تهران زندگی می کنند یا ارگان های دولتی نیرو نمی گرفتند زیرا نیرو و لیست طرح زیاد بود. باید دو سال بمانند در بیمارستان خصوصی با توجه به ساعتی بودنشان هزینه رفت وآمدشان هم نمی رسید چه برسد به پیشرفت با توجه به تورم فعلی.
با توجه به شناختی که از دوستانم دارم که به خارج رفته اند فکر نمی کنم که پشیمان شده باشند با توجه به اراده و استمراری که داشتند برای رفتن از ایران احتمال اینکه آنجا برایشان خوب نیست و بازگردند خیلی احتمالش پایین است.
زن اصلی ترین فرد خانواده
در پایان یکی از مهم ترین نیازهای جامعه فعلی بها دادن به فرهنگ سازی و سلامت بانوان
سلامت بانوان در جامعه امروزی خیلی پایین امده با این وضعیت باید به فکر 15سال اینده باشیم که با این سبک رویه دختران و زنان به کجا می رسند.
زن اصلی ترین و هسته ای ترین فرد یک خانواده است و خانواده جزئی از جمعیت و در کنار هم شهر را می سازند. مادر و زن یک خانواده اگر سلامت جسمی، روحی و روانی و ذهنی نداشته باشد عملا جامعه ما سمت جامعه معیوب می رود، که الان استارتش خورده اگر از الان جلوگیری نکنیم و فرهنگ سازی و آگاهی و سطح اطلاعات عمومی برای سلامتی بانوان بالا نرود و برنامه ای برای جامعه نداشته باشیم چندسال آینده معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد.

