تشکیل بنیاد فرزانگان در آینده

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق،در تقویم جهانی، اول اکتبر هر سال (10 مهر در سال 1403)، روز جهانی سالمندان نامیده شده است. در سال 1982 سازمان ملل متحد شورای بین المللی سالمندی را تأسیس کرد و در همان سال طرحی را برای تعیین روز جهانی سالمندان تا سال 1990 پیشنهاد کرد. این شورا اول اکتبر را به عنوان روز جهانی سالمندان اعلام کرد.

بزرگداشت هفته ملی سالمند در ایران
به همین مناسبت هر ساله هفته ای به عنوان هفته ملی سالمند در ایران گرامی داشته می‌شود و برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود.
سالمندی دوره ای از زندگی است که از 60 یا 65 سالگی شروع می‌شود، در تعریف سالمندی نمی‌توان زمان خاصی را مشخص کرد، اما با توجه به ویژگی‌های خاصی که فرد در مقطعی پیدا می‌کند می‌توان سالمندی را در زندگی او تشخیص داد.
به طور معمول، سالمندی جسمی، فکری، اجتماعی و غیره است. برخی از این تغییرات در بدن رخ می‌دهد، به عنوان مثال، در سنین بالا، 50 درصد از سلول‌های قشر مغز، به ویژه نورون‌هایی که مستقیماً به اعصاب بینایی، شنوایی و حرکتی متصل هستند، از بین می‌روند؛ همچنین ضعف سیستم ایمنی باعث می‌شود که سالمندان زودتر بیمار شوند و دیرتر از جوانان بهبود پیدا کنند. مراقبت از سالمند امری ضروری و واجب است. در این شماره از هفته نامه افق کویر، خبرنگار افق به گفتگو با” بتول کریمیان” رئیس اداره بهزیستی شهرستان بافق پرداخته که در ادامه خواهید خواند:

کریمیان گفت: کلمه سالمندی افراد را به یاد موهای سفید و بازنشستگی و دیدار با نوه‌ها و فرزندان می‌اندازد؛ همچنین تداعی کننده برخی بیماری‌های جسمی و روانی است.

مشکلات و بیماری های دوران سالمندی
وی ادامه داد: در بعد جسمانی بیماری‌هایی نظیر فشار خون، قند، دردهای مزمن در بدن و عمل‌های جراحی قابل مشاهده است، در بعد روانی نیز روانشناسان، اضطراب، افسردگی، آلزایمر و دمانس، سوء مصرف مواد و اقدام به خودکشی را از عمده‌ترین مشکلات مطرح می‌کنند که به مشکلات سالمندی توجه کمتری شده است. ترس از مردن، ترس از تنهایی، ترس از اتفاقات بد و مرگ عزیزان، از نگرانی‌ها افراد در سالمندی است.

لزوم توجه بیشتر به سالمندان
کریمیان عنوان نمود: در این سن افراد خانواده باید توجه بیشتری به سالمندان داشته باشند. به منظور تکریم سالمندان عزیز، از هفتم تا سیزدهم مهر ماه به نام سالمندان نامگذاری شده است، با توجه به اینکه جامعه ما به سمت سالمندی حرکت می‌کند، تمهیدات بیشتری جهت رفاه حال آنها لازم است.

تشکیل بنیاد فرزانگان در آینده ای نزدیک
وی در ادامه تصریح نمود: از فعالیت‌های بهزیستی شهرستان جهت پیشگیری از معلولیت و توانبخشی سالمندان می توان به طرح غربال آلزایمر، آموزش‌های پیشگیری از معلولیت در سالمندی، پیگیری مناسب سازی اماکن و معابر جهت سهولت در تردد، طرح مراقبتی ویزیت سالمندان در منزل با کادر تخصصی، پزشک، روانشناس، مددکار، فیزیوتراپ، کاردرمانگر جهت سالمندان اشاره نمود، همچنین تشکیل بنیاد فرزانگان سالمندان از اهداف سال جاری بهزیستی است

حکیمه السادات میرمحمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا