گفتگو با ” محمدیزدانی”: مابقی عمر خود را به طبیعت گردی و مسافرت سپری نماییم

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ برای بسیاری از افراد، سفر جذاب است. سفرهای تجملاتی « لوکس» و پر از آسایش و آرامش باب میل خیلی از ما هست، اما در این میان هستند افرادی که از سفر چیز دیگری می خواهند و سفرکردن، برای آنان مفهومی متفاوت دارد. کمتر کسی است که تمام زندگیش سفر باشد و به دور از تمام دل مشغولی های روزمره فقط و فقط به جاده و سفر و مقصد های تازه فکر کند. او که رویا های گذشته اش را به واقعیت تبدیل کرده است و معتقد در لحظه، برای خودش و رها و آزاد زندگی می کند و لحظه ای پشیمان نیست. ” محمد یزدانی” فردی است که سفر را جور دیگری معنا کرد. وقتی از خاطرات سفرهایش می گوید، متوجه می شوی که در حال گذران لحظه به لحظه اتفاقات آن ها از مقابل چشمانش است به وضوح مشخص است که در سفرهایش زندگی کرده است.
داستان شنیدنی بسیاری برای گفتن دارد و اگر ساعت ها هم پای صحبت های او بنشینی خستگی به سراغت نمی آید. شما خوانندگان هفته نامه افق کویر را به خواندن مصاحبه با وی دعوت می کنیم.

رؤیا جالب و جذاب
” محمد یزدانی” بازنشسته معدن کوشک است در شروع گفت و گو با ما از علاقه فراوان خود به جهانگردی می گوید: از زمان نوجوانی، یک آرزوی بزرگ در ذهن خود داشتم که جهانگرد بشوم و این رویا خیلی برای من جالب و جذاب بود.
وی ادامه داد: اوایل سال 1369 بازنشسته شدم و حالا زمان آن رسیده بود که رویای خود را به واقعیت تبدیل کنم به محض بازنشستگی سفرهایم را به صورت جدی آغاز نمودم.

وقت خود را با خرید نمی گذراندم
وی افزود: تنها پول بلیط هواپیما را پرداخت می کردم و اصلا وقت خود را با خرید نمی گذراندم و هزینه های سفر را اینگونه کنترل می کردم.
وی یادآور شد: در سفر اصلا خورد و خوراک برای من اهمیت آنچنانی نداشت و تنها دوست داشتم در این سفرها تجربه و با آداب و رسوم کشورهای دیگرآشنا شوم.

وی در پاسخ به این پرسش که « سفرهای خارج از ایران را از کجا آغاز کردید؟» بیان کرد: به 30 کشور متفاوت چندین دفعه سفر کردم.
وی تصریح کرد: با پولی که به دست می آوردم خرج و مخارج مسافرت خود را پرداخت می کردم و هیچ گاه وام یا پول از دیگران قرض نمی‌گرفتم، وقتی که پول مسافرت را به دست می آوردم تصمیم می گرفتم که به سفر بروم، زمینی را به مبلغ 12 هزارتومان خریداری کرده بودم که قصد داشتم آن را بفروشم و به چند تا از ایالت های آمریکا سفر کنم، حتی در مصاحبه سفارت نیز قبول شدم، اما بنابر دلایلی نشد و هنوز در حسرت آن هستم که چرا این قطعه زمین را نفروخته ام.

وی افزود: بیشتر به کشورهای اروپایی، قبرس، مسکو، بلغارستان و… سفر کرده ام. وی یاد آور شد: سفرهای که در طی این سال رفته تمام به صورت مجردی بوده و آخرین مسافرت بنده در سال 1394 به مدت یک ماه، 10 کشور اروپایی را سفر کرده که حدودا 18 میلیون تومان برای این سفر پرداخت نمودم.

همسرم با مسافرت های من موافق نبود
وی در ادامه اضافه کرد: در سال 1378 به کشور روسیه سفر کردم به مدت 15 روز با مبلغ یک میلیون و پانصد، در گذشته همسرم زیاد با مسافرت های بنده موافق نبود تا سال گذشته که به مدت یک هفته به روسیه سفر کردیم که مبلغ 130 میلیون تومان هزینه بر بود.
وی با خنده گفت: هزینه سفرم به قرقیزستان 600 هزارتومان شد.

مدیر هتل آمستردام سوار بر دوچرخه
وی در پاسخ به این پرسش که « جذاب ترین خاطره ای که در سفر دارید مربوط به کدام سفر و کشور می باشد؟ بیان کرد: برای اولین بار که وارد هلند در” آمستردام” شدم همه خیابان ها و کوچه ها آب بود و در باران شدید همه سوار بر دوچرخه بودند، وقتی که به هتل رفتم جویای مدیر هتل شدم که ناگهان دیدم مدیر هتل سوار بردوچرخه و چتری در بالا سرخود گرفته است با اینکه ماشین لوکس داشت، اما دوچرخه سواری را ترجیج داده بود.
وی ادامه داد: وقتی که به یزد رسیدم اولین کاری که انجام دادم یک دوچرخه خریدم از همان درب مغازه تا منزل رکاب زدم و بیش تر وقت‌ها از همین دوچرخه استفاده می کنم.

باید هر شب 4 عدد قرص دیابت مصرف کنیم
وی تصریح کرد: چرا در شهرستان بافق برای خرید یک قرص نان باید سوار ماشین شویم؟ آیا بدن ما انسان ها نیاز به ورزش ندارد، وقتی که دوستان و آشنایان خود را می بینم به من می گویند باید هر شب 4 عدد قرص دیابت مصرف کنیم.

مسئولین جایگاهی برای دوچرخه سواری در نظر بگیرند
وی عنوان کرد: مسئولین مربوطه در خیابان های شهر یک جایگاهی برای دوچرخه سواری در نظر بگیرند من به همه قول می دهم که مریضی ها و آلودگی هوا و از همه مهمتر تصادفات نیز کمتر گردد.
وی یکی از خاطرات خود را اینگونه بیان کرد: به کشورهای که سفر کردم خیلی کم پیش آمد که مغازه شیرینی فروشی ببینم حالا در شهر خودمان در کوچه و پس کوچه های یزد چقدر مغازه شیرینی فروشی است، گفتنی است که 15 سال پیش همسرم از من درخواست کرد که یک جعبه شیرینی خریداری کنم اگر اشتباه نکنم جعبه شیرینی چهار هزارتومان بود، اما من یک جعبه نارنگی به قیمت 15 هزارتومان خریدم و به خانه رفتم، در طی این 20 سال دیگر درب مغازه شیرینی فروشی نرفته و نه برای اعضا خانواده شیرینی تهیه نمودم، زیرا برای بدن جزء ضرر چیز دیگری ندارد.

باتوجه به شرایط آب و هوا مسافرت می کردم
وی در پاسخ به این پرسش که « انتخاب مسیر ها را چگونه انجام می دهید؟» بیان کرد: وقتی قصد سفر دارم، باتوجه به الگو ها و شرایط آب و هوایی منطقه این کار را انجام می دهم.
وی یکی دیگر از خاطرات شیرین خود را در” مسکو” دانست و گفت: یکی از رانندگان لدر که نام او” شیخ لرد” بود به دلیل بی احتیاطی دستش آسیب دیده بود و از درد گریه می کرد من نیز فقط توانستم به پرسنل هتل بگویم خانم HOSPITal “بیمارستان” او که متوجه شد به اورژانس اطلاع داد. وی یاد آور شد: همیشه کارت هتل ها را در جیب خود قرار می دادم.

به چه علت باید در جاده دوبانده بافق_ یزد این همه کشته داد
وی افزود: بنده یک خودرو سواری 405 دارم هرگز در جاده بیش تر از 100 کیلومتر نمی رانم، اما این پراید ها در جاده یزد مثل برق و باد از کنار ما عبور می کنند، به چه علت باید در جاده دوبانده بافق_ یزد این همه کشته داد.

38 دلار کرایه تاکسی پرداخت کردم
وی یاد آور شد: وقتی که در “قبرس” بودم یک شبانه روز در کنار دوستان بودیم، زمانی که صبح شد در ایستگاه اتوبوس ایستادم و منتظر اتوبوس شدم نگو که آن روز یکشنبه بود و یکشبنه ها تعطیل یک خارجی به نزد من آمد و گفت: NO SUNDAY BUS “امروز یکشنبه است اتوبوس نیست”، اما من متوجه نمی شدم، بالاخره هرچه منتظر شدم اتوبوس نیامد، ولی با یک جمعیت زیادی روبرو شدم که همه در حال دویدن و ورزش کردن بودند دیگر از هتل رفتن منصرف شده بودم و همراه این جمعیت شروع به دویدن کردم، اما وقتی که می خواستم به هتل برگردم 38 دلار کرایه تاکسی پرداخت کردم.
وی ادامه داد: یکی از دوستان به من گفته از قبرس قرص معده برای او خریداری کنم هرچه جویای داروخانه شدم پیدا نکردم داروخانه در قبرس به تعداد بسیار محدودی بود.

به دنبال مادیات نباشید
وی یاد آورشد: بنده دارای پنج فرزند هستم که به آنان هم گفته ام که دنبال مادیات نروید و خوشبختانه تا حدودی در مسیر من قدم گذاشته اند.

مابقی عمر خود را به طبیعت گردی و مسافرت سپری نماییم
وی در پایان اظهارکرد: جوانان در وهله اول رژیم غذایی خود را رعایت و ورزش کنند، وقتی که پول به قدر کافی داریم و کفاف زندگی ها را می دهد، مابقی عمر خود را به طبیعت گردی و مسافرت سپری نماییم.

حدیثه امیریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا