کارشناس مسئول مرکز بهداشت بافق؛ پیرامون بازدید از مراکز غذایی: دو کارمند استخدامی و یک نیرو برای نظارت بر 2 هزار واحد صنفی

 این روزها با آغاز فصل مدارس خرید از رستوران های سطح شهر بیشتر و بیشتر می شود. چه بسیار خانواده های که زوجین برای امرار معاش هر دو مشغول کار هستند و همسر فرصت کافی برای پخت و پز غذا ندارد؛ در نتیجه خرید از رستوران و غذاخوری ها روند معمول می گردد. از سوی دیگر پایان ماه محرم و صفر و آغاز جشن های عروسی و ازدواج در تالارها و هتل ها که خود این امر هم باعث می شود تا از میهمانان با شام پذیرایی شود و یا مجالس ختم و عزا! از سوی دیگر وجود شرکت های پیمانکاری در بافق و تامین غذای این نیروها! مساله ایی است که بیشتر افراد به سمت تاسیس رستوران یا غذاخوری و یا تبدیل خانه خود به مطبخانه رفته اند و مساله مهم تر این که گاهی شنیده می شود که برخی از رستوران ها یا غذا خوری ها مسئله بهداشت را به خوبی رعایت نمی کنند! برای اطلاع از وضعیت بهداشتی این فضاها تهیه غذا به سراغ کارشناس بهداشت مرکز بهداشت بافق رفته و از وی سوال می کنیم که مرکز بهداشت چه راهبردی برای نظارت بر این غذاخوری ها یا تالارها و رستوران ها دارد.

2 هزار واحد صنفی قابل بازدید در شهر
«طیبه زکی زاده» گفت: در طول یک فصل می بایست از تمامی واحد های صنفی شهر( قریب به دوهزار واحد) بازدید شود.
وی افزود: واحد های تهیه کننده غذا برای مردم به دو نوع حساس و غیرحساس تقسیم می شوند؛ یعنی تهیه و تولید مواد غذایی و خوراکی ها؛ مانند: بستنی فروشی ها یا رستوران ها! واحد های حساس به دلیل اهمیت ویژه ای که برخوردار هستند؛ در ماه دو دفعه بازرسی صورت می گیرد. در این بازدیدها چهار قسمت، بهداشت فردی، بهداشت ساختمان، بهداشت تجهیزات و بهداشت مواد غذایی مورد بررسی و کنترل قرار می گیرند.

وی ادامه داد: یک بازبینه( چک لیست) در اختیار ما قرار دارد که درون آن به هر نوع از مسایل بهداشتی، مثل کارت بهداشت، روپوش، کلاه، نوع مواد غذایی، پاکیزه بودن محیط و … عددی یا علامتی تعلق می گیرد.
شایان ذکر است؛ صاحبان اصناف و شاگردان آنان پیش از آغاز فعالیت می بایست به کلاس‌های آموزش اصناف رفته و دوره ای به نام بهداشت عمومی را بگذرانند.

وی افزود: از طریق دستگاه های کنترل (تجهیزات پرتابل) استاندارد مواد غذایی، آلودگی سطوح و … در همان محل و توسط کارشناسان سنجیده می شوند؛ اما درباره مواد غذایی گران قیمتی که امکان تقلبی بودنشان زیاد است؛ مثل زعفران و … نمونه ای را از واحد پخت غذا تهیه کرده و برای آزمایش به مرکز استان ارسال می‌ کنیم. اگر مشکلی در واحد صنفی وجود داشته باشد؛ دفعه اول تذکر و آموزش در محل به صورت چهره به چهره انجام می شود. اگر باز با تکرار در دفعه دوم بازدید مواجه شدیم؛ ضمن آموزش دوباره، اخطار کتبی و مهلت داده می شود؛ که زمان آن بسته به نوع نقص متغیر است که در موارد نقص بحرانی(دمای یخچال، فاضلاب و …) باید فورا مشکل اصلاح و رفع شود؛ اما در رابطه با مشکلات غیر بحرانی(ریختن گچ یا سرامیک ساختمان و …)متصدی از یک تا شصت روز برای مرمت فرصت دارد.
وی ادامه داد: در صورت عدم توجه به مشکل بحرانی مکان مورد نظر مسدود و اصلاح نکردن مشکل غیربحرانی به دادگاه گزارش داده می شود.

دو کارمند استخدامی و یک نیرو برای نظارت بر 2 هزار واحد صنفی
وی در پاسخ به این پرسش که برای نظارت بر 2 هزار واحد صنفی آیا نیرو به اندازه کافی در اختیار دارید یا خیر؟ گفت: برای بازدید از اصناف داخل شهر، دو کارمند استخدامی و یک نیرو بصورت طرح داریم که تعداد آنها کافی است؛‌ اما بازرسی برای مناطق روستایی وجود ندارد و بنا بر اجبار از ستاد نیرو اعزام می شود.

مرکز بهداشت تنها مجاز به سرکشی از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب است
وی در پاسخ به این پرسش که گاهی مشاهده می شود فرد یا افرادی در خانه باغ یا محل مسکونی خود اقدام به طبخ غذا برای میهمانی‌ها و شرکت ها می کنند، آیا نظارتی بر روی کار این فرد یا افراد صورت می گیرد؟ وی پاسخ داد: مرکز بهداشت تنها مجاز به سرکشی از واحدهایی است که پروانه صنفی داشته باشند و از آنجایی این غذاخوری های خانگی موجود در سطح شهر، عمومی نیستند و ملک شخصی به شمار می روند ما حق ورود نداریم؛ مگر آنکه فرد مراحل صنفی لازم را طی کرده باشد.

بیشترین مشکل در بهداشت مواد غذایی است
وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت غذاخوری ها و واحدهای صنفی در شهر چگونه است و آیا می توان واحد خاصی را ذکر کرد که در کارش نمونه است گفت: بیشترین مشکل در بهداشت مواد غذایی است! گاهی واحدی موارد را به خوبی رعایت می کند؛ اما دفعه بعد و در بازرسی آتی دچار نقص می شود.

پرهیز از مصرف مواد غذایی و خوراکی های رنگی
وی در پایان بر روی این مسئله تاکید نمود و خواست تا از طریق این رسانه اطلاع رسانی صورت گیرد که مردم و متصدی های عزیز دارای واحد صنفی هم توجه و حساسیت بیشتری بر روی مواد غذایی داشته باشند. از مصرف مواد غذایی و خوراکی های رنگی به شدت پرهیز کنند؛ زیرا اینها بیشتر از مواد تقلبی، شیمیایی و سرطان زا تشکیل شده اند و ممکن است در مرحله اول فرد دچار مشگلات گوارشی و یا حاد نشود ولی در درازمدت اثرات نامطلوبی بر روی فرد خواهد گذاشت.

محمد حسین تشکری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا