گفتگو با یک آتش نشان: تنها از زاویه عشق و علاقه می‌توان با مشکلات کنار آمد

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ آتش نشانان در بحران ها و وقایع مختلف “ققنوس” خط مقدم ایثارگری، جانفشانی و از خودگذشتگی بوده که بی ادعا با دلی پر از عشق و دریایی پر از مهر فروزان به نبرد با شعله های آتش می پردازند.
روز آتش نشان در امتداد هفته دفاع مقدس تجلی فداکاری، ایثار، عشق و جانفشانی در جنگ با بحران‌های مختلف و حوادث طبیعی، از جمله آتش سوزی، ریزش آوار، زلزله، سیل، وجود خزندگان خطرناک در مناطق مسکونی، حبس سرنشینان خودرو های واژگون شده و خرابی آسانسورهاست.

هفتمین روز از برگ ریزان پاییزی مهرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز آتش‌نشانی و ایمنی نامگذاری شده است، سال ۱۳۵۹ شمسی درست در چنین روزی وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش‌نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند؛ اما در زمان اطفای حریق، هواپیماهای دشمن دوباره به بمباران پالایشگاه اقدام کردند که به شهادت شماری از آتش‌نشانان منجر شد، این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در کشور و همچنین یادآوری از خودگذشتگی های آتش‌نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نامگذاری شده است. از این رو طرح تعیین این مناسبت به عنوان روز آتش نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹شمسی توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور پیشنهاد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تایید شد.

“سید حسین حسینی نارگانی” یکی از آتش نشانان شهرستان بافق است که با عشق و علاقه در این مسیرگام نهاده و از سال 1377 با جان و دل وارد این حرفه شده و در این راه بحران های تلخ و ناگوار فراوانی را پشت سرگذاشته است.
این آتش نشان بافقی در گفت و گو با خبرنگار افق کویر گفت: در ابتدای کودکی علاقه خاصی به شغل های امدادی؛ به ویژه آتش نشان داشتم، وقتی که جویای کار شدم توانستم در این زمینه ورود پیدا کنم.

شغل آتش نشانی با جان و مال افراد سر و کار دارد
وی افزود: شغل آتش نشانی از آن دسته مشاغلی است که با جان و مال افراد سرو کار دارد باید همیشه در بالاترین شرایط آمادگی داشته تا بهترین عملکرد را ارائه داد.

تنها از زاویه عشق و علاقه می توان با مشکلات کنار آمد
وی ادامه داد: شغل آتش نشانی کار سختی بوده و تنها از زاویه عشق و علاقه می توان با مشکلات آن کنار آمد،اگر به گذشته هم بازگردم دوباره همین حرفه را انتخاب می کنم.
وی اضافه کرد: ساعت کاری ما آتش نشانان به این صورت است که 24 ساعت شیفت و 48 ساعت استراحت در مدت استراحت هم باید در دسترس باشیم.

وی خاطره تلخ خود را اینگونه بیان کرد: معمولا تمام حوادثی که باعث جان باختن انسان است بسیار تلخ و ناراحت کننده می باشد، در سال گذشته فوت پدر و پسر و همکارانش در داخل چاه خیلی ناراحت کننده بود.
وی گفت: زمانی که افراد گرفتار شده و حیات دوباره به آنها بخشیده می شود، شیرین ترین خاطراتم است.
وی در پاسخ به این پرسش که « وضعیت تجهیزات آتش نشانی چگونه است؟» بیان کرد: تجهیزات آتش‌نشانی شهرداری بافق خوشبختانه به روز و در ماموریت ها باعث بهبود عملکرد آتش نشان ها می شود.

صدای آژیر برای همه باعث نگرانی است
وی درباره نگرانی ناشی از زنگ عملیات و صحنه حوادث گفت: معمولا صدای زنگ برای همه افراد باعث نگرانی می شود، ولی استرس اینکه به عنوان امدادگر در مسیر حادثه ای هستید معمولا چندین برابرمی شود.

آتش نشانان از لحاظ جسمی و روانی در معرض آسیب هستند
وی در پاسخ به این پرسش که «بسیاری افراد عقیده دارند که آتش نشانی جزء مشاغل سخت است، دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟» بله، آتش‌نشانان از لحاظ جسمی و روانی در معرض آسیب هستند، اعم از استنشاق دود و گازهای سمی و مواد شیمیایی در حریق ها صدمات فیزیکی، سوختگی، مشاهده صحنه‌های دلخراش در تصادفات ،حوادث چاه،خودکشی و…. حمل و نقل تجهیزات سنگین که این ها بخش اندکی از عوامل زیان آور شغل آتش‌نشان است.

وی در پایان اظهار کرد: توصیه بنده به شهروندان گرامی در هر زمینه ابتدا ایمنی را قرار دهند و با کارشناسان مربوطه به همان حرفه مشورت دریافت کنند و حتی الامکان برای منازل و خودرو سواری خود یک کپسول خاموش کننده تهیه نمایند، زیرا حادثه همیشه برای همسایه و دیگران نیست.

حدیثه امیریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا