دانش آموز درسخوان هم ورزشکار موفق می تواند باشد

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ نقش مربی در پرورش استعدادهای مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و… بسیار اساسی است. چه بسیار استعدادهای فراوانی که به علت وجود مربی اصلا شناسایی نشده اند. چه برسد به اینکه به درجه شکوفایی برسند. بسیاری از مردم فکر می کنند که دانش آموزان فقط زنگ ریاضی، علوم و…. را دوست دارند و از زنگ ورزش فراری هستند در صورتی که این طور نیست. یکی از زمینه های که جای کار دارد استعداد های ورزشی است. متاسفانه بیشتر در گذشته ساعت ورزش را به دروس دیگر اختصاص می یافت یا دبیران غیر تخصصی برای پر شدن ساعت کارشان تدریس ورزش را برعهده می گرفتند؛ اما هر جا معلمین و مربیان متخصص و دلسوز امر مهم زنگ ورزش در مدارس را برعهده می گرفتند استعدادهای ورزشی در رشته های مختلف فرصت بروز و ظهور و پرورش می یافتند. در این شماره خبرنگار ما به سراغ دبیر بازنشسته ورزش رفته و با وی به گفتگو پرداخته که در ادامه می خوانید:

افق بافق: لطفا خودتان را به طور کامل برای خوانندگان معرفی کنید:
” صدیقه پورامینی” هستم، اوایل سال 1356 مدرک دیپلم را دریافت کردم و برای استخدام به آموزش و پرورش اقدام نمودم به دلیل اینکه سن کمی داشتم جذب اداره نشدم، اما با درخواست خودم به عنوان دبیر افتخاری به مدت 4 سال در مدرسه ” شهید چمران” با حضور 46 دانش آموز در پایه دوم دبستان فعالیت خود را آغاز نمودم و در همان سال ها استخدام شدم. علاقه بسیار زیادی به ورزش داشتم بنابراین تصمیم گرفتم که درس خود را ادامه دهم و فوق دیپلم تربیت بدنی را اخذ کردم و خوشبختانه توانستم دبیر ورزش مقطع متوسطه دوم شوم.

افق بافق: آیا ورزش خاصی را دنبال می‌کنید؟
بله، در دوره دبیرستان عضو گروه والیبال شهرستان بودم؛ حتی چندین مقام استانی نیز کسب نمودم.

افق بافق:در زمینه ورزش دانش آموزی ، آیا دانش آموزان شهرستان افتخاراتی کسب می نمودند و تا چه سطوحی رسیدند؟
دانش آموزان در رشته والیبال بسیار فعال بوده و در مسابقات شرکت داشتند. در همین مسابقات دو نفر از شاگردان به مسابقه کشوری راه یافتند.

افق بافق: در زمان تدریس در دبیرستان یا راهنمایی سبک اداره کلاس هایتان به چه صورت بود؟
توسط آموزش و پرورش برنامه ای داشتیم و دقایقی را برای نرمش، آموزش و برای بازی اختصاص می دادم؛ سپس دانش آموزان به چند گروه تقسیم می شدند و بنده در کنار آنان مشغول به تمرین بودم.

افق بافق:چرا معمولا دانش آموزانی که درسشان خوب بود زیاد به ورزش علاقه نداشتند و برعکس؟
در دبیرستان شاگردان بسیار شاخصی حضور داشتند، همیشه نظر من این بود که باید دانش آموز درسخوان به سوی ورزش بیاید تا نظر خانواده ها نسبت به ورزش تغییرکند و هم اینکه یک دانش آموز درسخوان می تواند یک ورزشکار موفق باشد.

افق بافق: وضعیت امکانات آموزش و پرورش در زمانی که شما خدمت می کردید به چه صورت بود؟
وضعیت و امکانات آموزش و پرورش نسبتا خوب بود، اما مشکلی که ما دبیران ورزش با آن روبرو بودیم اینکه پنجره کلاس های مدارس رو به حیاط بود و دانش آموزانی که در کلاس درس حضور داشتند به دلیل گرما شدید درب پنچره ها را باز می کردند، سر و صدا شاگردان که در حیاط مشغول ورزش بودند باعث آزار و ناراحتی دبیران و به ویژه دانش آموزان می شد.

افق بافق:آیا اتفاق می افتاد که دبیران سایر کلاس ها مراجعه کنند و درخواست کنند که ساعت ورزش را به درس آن ها اختصاص دهید؟
بله، دبیران مرتب مراجعه می کردند و درخواست داشتند که ساعت ورزش را به درس آنان اختصاص دهم؛ اما من مخالفت می کردم؛ زیرا من معتقد هستم دانش آموز نیاز به ورزش دارند و همانطور که به دروس دیگر اهمیت می دهند باید برای ورزش هم ارزش گذاشت؛ وقتی با اصرار شدید دبیران روبرو می‌شدم با اجازه دانش آموزان موافقت می کردم.

افق بافق:آیا با دانش آموزان تان هنوز ارتباط دارید؟
بله، با چند نقر از آنان در ارتباط هستیم و بنده آنان را از صمیم قلب دوست دارم.

افق بافق:آیا در درس ورزش نمره تجدیدی هم داشته اید؟
خیر، طبق دستورات و شکلی که از سوی آموزش و پرورش ارسال شده بود باید از دانش آموزان امتحان می گرفتیم و به دلیل اینکه بعضی از شاگردان توانایی حرکات ورزشی را نداشتند تجدید می شدند و نمره قبولی را دریافت نمی کردند، اما با فعالیت هایی که در کلاس داشته اند نمره قبولی را دریافت می کردند.

افق بافق: بهترین خاطره شما در دوران تدریس در دبیرستان چیست؟
همه دوره های ورزش خاطره است، یک خاطره برای تان نقل کنم؛ یکی از گروه های والیبال استان خیلی پر ادعا و همچنین مربی این گروه یکی از پیشکسوتان بود، بنده این گروه را به شهرستان دعوت کردم و این دو تیم در سالن ورزشی به مسابقه پرداختند که خوشبختانه دانش آموزان بافقی مقام قهرمانی را از آن خود کردند.

افق بافق: به نظر شما به عنوان یک دبیر موفق ، رمز موفقیت یک معلم به خصوص یک معلم ورزش چیست؟
به نظر من رمز موفقیت یک معلم فقط وقت شناسی و با عدالت رفتار کند و از همه مهم تر دانش آموزان را به سمت ورزش هدایت نماید.

افق بافق: اگر جوان بودید و فرصت انتخاب دوباره شغل داشتید‏ چه شغلی را انتخاب می‌کردید؟
دوباره همین شغل را انتخاب می کردم، ولی دیگر نه معلم ورزش زیرا در این رشته شاهد بی قانونی فراوانی بودم و اگر باز فرصت انتخاب داشته باشم، حتما روانشناسی را برمی گزیدم بسیار دوست دارم با شناخت کامل با دانش آموزان رفتار نمایم.

افق بافق:سخن پایانی:
توصیه من به جوانان امروزه تا جوان هستند قدر سلامتی خود را بدانند و تا می توانند زندگی کنند و تنها به فکر دریافت سرمایه فراوان نباشند؛ زیرا هیچ چیزی بهتر از سلامتی برای یک انسان نیست!

حدیثه امیریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا