سیلی عروس به داماد هنگام عقد

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق، نخستین روز از آخرین ماه سال قمری، سالروز پیوندی آسمانی است که دیگر هیچ گاه مانند آن در تاریخ تکرار نشد. علی علیه السلام ، پیشوای پارسایان با فاطمه علیهاالسلام ، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت. برکت این ازدواج، عمری به گستردگی آفتاب دارد؛ هم چنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همیشه ماندگار گردید. اول ذیحجه، روزی مبارک برای همه زوج هایی است که دل به زندگی فاطمی علیهاالسلام داده اند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند و عاقد ها کسانی هستند که در حساس ترین لحظه زندگی همه آدم ها حضور دارند. لحظه هایی که شاید اتفاقات خاطره سازی در آن بیفتد، در این شماره از هفته نامه افق کویر خبرنگار ما با “حجت الاسلام علی روحانی” گفتگویی انجام داده که در ادامه خواهید خواند:

علی روحانی فرزند حاج شیخ حسن و متولد سال1339 در شهرستان بافق است. وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان خلدبرین و نهم آذر گذراند و تحصیلات متوسطه را در مدرسه راهنمایی کوروش کبیر (که بعدا اباذر نام گرفت)، به اتمام رساند.
وی گفت: در دوران تحصیل همواره در اجرای برنامه‌های صبحگاه مدرسه حضور فعال داشتم، به دلیل علاقه به دروس حوزه وتوصیه مرحوم پدرم، بعد از اتمام تحصیلات راهنمایی، مقدمات علوم حوزه را درمدرسه خان یزدگذرانده و به مدت یکسال دراجرای طرح” نهضت سوادآموزی تا جشن ریشه کنی بی سوادی وتبلیغ امر سوادآموزی” همکاری داشتم، درادامه جهت تحصیل به شهرمقدس قم عزیمت نموده و پس از اخذ مدرک پایان سطح۲حوزه وگذراندن دوره خدمت وظیفه ، به امورفرهنگی بسیج مامور شده و پس از پایان خدمت سربازی، درجهت شروع به کار اداره تبلیغات اسلامی وپیگیری امور فرهنگی شهرستان بافق اقدام نموده وهمزمان جهت مشارکت درشادی های مردم بادفاترازدواج همکاری نمودم، سرانجام با شرکت درآزمون سردفتری ازدواج درسال۸۲ ، موفق به اخذ حکم سردفتری شدم.

توصیه به ازدواج آسان و پرهیز از تجملات
وی ادامه داد: خداونددرقرآن کریم فرمان داده است، جوانان را به نکاح هم درآورید و نگران فقر آنان نباشید که خداوند آن ها را بی نیاز خواهد کرد. به خانواده ها توصیه می نمایم با پرهیز از تجملات تشریفات اضافی و دوری از چشم وهم چشمی وبلند پروازی ورعایت اعتدال در تنظیم مهریه موجبات ازدواج آسان را برای جوانان عزیزمان فراهم نمایند.

رشد منفی آمار ازدواج نگران کننده است
علی روحانی در ادامه عنوان نمود: جای بسی تأسف است که رشد منفی آمار ازدواج ، حکایت از کاهش آمار ازدواج ثبت شده امسال نسبت به سال قبل دارد.
وی در پاسخ به این سوال که در شرایط حاضر مهریه بیشتر به چه صورت ثبت می شود، پاسخ داد: به طور معمول، یک جلد کلام ا… مجید، آیینه و شمعدان ، تعدادی گل رز یا انواع گل‌های دیگر، تعداد 14یا114یا200 سکه تمام بهار آزادی و سه دانگ منزل مسکونی که در آینده برعهده داماد است و در مجموع بر اساس توافقی است که بین خانواده ها صورت می‌گیرد

عوامل بالا رفتن آمار طلاق
وی در بیان علل بالارفتن آمار طلاق ، عوامل زیر را عنوان نمود:
-1 پایین آمدن آستانه تحمل زوجین
-2دور شدن از سیره اهل‌بیت علیهم السلام.
-3 ازدواج احساسی
4کم شدن اعتماد به خدا
-5 چشم وهم چشمی
-6 روی آوردن خانواده ها به تجملات و اشراف گرایی
-7تأمین نیازهای جنسی غیرمشروع
-8تنوع طلبی زوجین وعوامل دیگر که بایدآسیب شناسی جدی شود
وی در پاسخ به این پرسش که عجیب ترین مهریه ای که تاکنون ثبت نموده اید چه بوده است عنوان نمود: یکی از اختلافات مهم خانواده عروس و داماد مهریه است؛ که گاهی ارقام و نوع مهریه ها خیلی عجیب و غریب می شود؛ اما به نظر بنده زمانی که مهریه به گونه ای وضع شود که زوج توان پرداخت آن را نداشته باشد، برایم مایه شگفتی است.

مهریه ای که دردسر ساز شد
روحانی در ادامه عنوان نمود: یکی دیگر از اتفاقات عجیب در محضرخانه ها علنی شدن اختلافات خانواده ها هنگام عقد است که با وجود همه خرجی که انجام شده مراسم عقد را خراب می کند، به یاد دارم چند سال قبل، درست در زمان قرائت خطبه عقد، بر سر تعیین مهریه دو دانگ و سه دانگ منزل مسکونی، بین زوجین اختلاف ایجاد شد و در نهایت با سیلی عروس به داماد ، داماد عطای این ازدواج را به لقایش بخشید و ازدواج منتفی شد
وی در پاسخ به این پرسش که کوچکترین زوج در چند سال اخیر چند ساله بوده اند، پاسخ داد: کوچکترین ازدواجی که به ثبت رسانده ام، عروس 13سال و داماد 17 سال سن داشت.

جایگاه مقدس خانواده در اسلام
حجت الاسلام، علی روحانی در پایان حدیثی از امام صادق علیه السلام را بدین مضمون روایت کرد: هنگامی که زوجین درکنارهم نشسته و به هم محبت مشغول هستند، خداوند ثواب اعتکاف درکنارکعبه را به آنها اعطاء می کند.
وی در پایان تاکید کرد که از آنجایی که خداوند به ماندگاری کانون مقدس به پیامبرانش توصیه های زیادی کرده است خواستار آن شد تا مردم نیز بر این سیره و روش پیامبران و ائمه دین حرکت کنند. وی افزود: در کنار احکام الهی، قوانینی هم بازدارنده ایی هم وجود دارد تا با کسانی که کانون گرم خانواده را بهم می زنند و یا قصد دخالت دارند برخورد قانونی صورت بگیرد.

حکیمه السادات میرمحمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا