مطالب حقوقی

-1 گاهی در دعواها طرفین یکدیگر را به قتل تهدید می‌کنند
عبارت‌هایی مانند می‌کشمت اگر چه شبیه به رجزخوانی است، اما از نظر قانونی جرم محسوب می‌شود و می‌تواند تا دو سال حبس داشته باشد.
بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی «هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
-2 اصطلاحات حقوقی که در قرارداد ممکن است بسیار زیان آور باشد .
اصطلاح اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن هر چند غبن فاحش و افحش باشد : در صورت نوشتن این عنوان در قرارداد ، اگر مشکلی پیش بیاید مانند گران فروختن دیگر حق شکایت برای طرف ضرر دیده وجود نخواهد داشت
اصطلاح مورد معامله عیناً به رویت خریدار رسید : اگر این بند درج شود حتی در صورت پیدا شدن عیب و ایرادی در مورد معامله حق فسخ وجود نخواهد داشت و حتی نمی‌توانید ارش دریافت کنید
-3 در صورت عدم انجام تعهدات معامله منفسخ می گردد
 این جمله این امکان را به طرف معامله شما می دهد که اگر انفساخ معامله به سودش باشد و قیمت مثلا ملک افزایش پیدا کند با عدم انجام تعهد ، معامله را یکطرفه فسخ کند
اصطلاح فروشنده در قبال مدعیان دیگر بغیر از دولت در مورد معامله پاسخگو است : برای مثال اگر فردی زمینی به شما بفروشد و بعدا مشخص شود ملک جر منابع طبیعی است ؛ شما حق شکایت از فروشنده را ندارید
اصطلاح تعیین وجه التزام در امور مبهم : اگر با این اضافه کردن این بند به قرارداد میزان خسارتی که باید بپردازید از ارزش ملک بیشتر شود ؛ حق شکایت و فسخ نخواهید داشت.
-4صلح عمری
بهترین راه برای افرادی که ترس دارند مالی را به نام همسر و فرزند بزنند ، می‌توانند از صلح عمری استفاده کنند.
با واگذاری اموال بصورت صلح عمری شخص می تواند تا مادامی که زنده ست از اموالش استفاده کند و همسر یا فرزندان نمی توانند در آن مال تصرف مالکانه نمایند
می شود در صلح نامه قید کرد خانم و یا فرزند حق انتقال اموال را ندارند ولی اگر هم قید نشد و اموال را فروختند، مالک جدید هم تا مادامی که فرد زنده ست نمی تواند از ملک یا ماشین و … که مورد صلح عمری قرار گرفته استفاده ‌کند و در صورت جهل به مسئله مصالح میتواند معامله را فسخ کند.
-5 آیا ورثه باید بدهی های متوفی را بپردازند؟
ورثه تحت هيچ شرايطی مسئول پرداخت بدهی‌های متوفی نيستند بلکه بدهی‌های او از ترکه‌اش پرداخت می شود و اگر ترکه کفاف ندهد همان مقدار موجود به نسبت ميان طلبکاران تقسيم می شود.
اگر دارايی متوفی برای پرداخت بدهی هايش کافی نباشد ورثه مجبور نيستند ثابت کنند که دارايی متوفی کفايت پرداخت بدهی های او را نکرده است.
بدهی‌های متوفی بايد به ترتيب پرداخت شود.
-6 آیا یکی از ورثه حق دارد در قسمتی از ماترک (خانه پدری) ساکن شود؟
استفاده انحصاری از خانه مورث بوسیله احدی از ورثه با وجود عدم رضایت سایر وراث، مستلزم پرداخت اجرت المثل ملک مزبور به سایر وراث به نسبت سهم الارث هر یک است. از جمله سایر حقوق وراث اینست که می‌توانند تقاضای خلع ید مشاعی متصرف از ملک موصوف.را بنمایند.
-7 بر خلاف تصور عده ای لزوما پس از هفت سالگی حضانت به پدر نمیرسد بلکه اگر پس از هفت سالگي هم در صورتي كه ميان پدر و مادر درباره حضانت اختلاف باشد، حضانت طفل با رعايت مصلحت كودك و به تشخيص دادگاه است.
در موارد متعددی حضانت طفل پس از 7 سالگی هم به مادر سپرده شده است.
در این رابطه بعضا فرزند را هم به روانشناسی ارجاع می کنند تا مصلحت طفل رعایت شود.
وبا رسیدن فرزند به سن بلوغ (در پسر ۱۵ سال تمام قمری و در دختر ۹ سال تمام قمری) دادگاه خود را فارغ از رسیدگی در خصوص حضانت دانسته و این خود فرزندان هستند که انتخاب می کنند نزد کدام یک از والدین زندگی کنند. اما در هر صورت تامین مخارج زندگی با پدر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا