اشکال کار کجاست؟ جاده یا راننده!

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد در نشست خبری خود با جراید و رسانه ها عنوان کرد: «حوادث منجر به فوت عمدتا ناشی از بی توجهی رانندگان است» (1) و ابراز داشت: «در استان بالاترین علت فوتی واژگونی است که آگاه سازی می تواند در این حوزه منجر به کاهش تصادفات شود.»(2) هر چند پیش تر ” سرهنگ ترابی”، فرمانده پلیس راه بافق _ بهاباد گفته بود: « از رانندگان عزیز درخواست دارم باتوجه به این که مسیر بافق به سمت دو راهی روستای جوادیه فلاح (سیریز) دوبانده نشده، با احتیاط رانندگی کنند.» (3)
حالا مشخص نیست اشکال کار در کجا هست؟ آیا باید اقدام به مرمت جاده ها نمود و یا به فواصل مشخص گشت های راهنمایی قرار داد.
تصادف و خبرهای ناگوار آن و بی خانمان شدن خانواده ها، دردی است که از دیرباز بشر با آن سروکار داشته است. از زمانی که بشر به سمت بهره وری از حیوانات رفت و به نیروی اسب و چهارپایان پی برد، مسایل از دست دادن عزیزان و نقص عضو شدن برایش به پیش آمد؛ حتی در متون کهن داریم که وقتی فردی سوار بر اسب به چوگان بازی مشغول است، باید آداب این حرفه را بداند. در کتاب «قابوسنامه» متعلق به «عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر» خطاب به فرزندش نوشته است:
«بدان ای پسر که اگر نشاط چوگان زدن کنی؛ مادام عادت مکن، که بسیار کس را از چوگان زدن بلا برسیده است. چنین گویند که «عمرو لیث» به یک چشم نابینا بود، چون امیر خراسان شد، روزی به میدان رفت که گوی زند، او را سفه سالاری بود «ازهرخر» نام، این «ازهرخر» بیآمد و عنان او را بگرفت و گفت: نگذارم که تو گوی زنی و چوگان باز! «عمرو لیث» گفت: چون است که شما گوی زنید و روا دارید و چون من چوگان زنم روا نداری؟ «ازهر» گفت: از بهر آنکه ما را دو چشم است، اگر گوی در چشم ما افتد به یک چشم کور شویم و یک چشم بماند که بدو جهان روشن ببینیم و تو یک چشم داری، اگر اتفاق بد را یک گوی بدان چشم افتد امیری خراسان را بدرود باید کرد. «عمرو لیث» گفت: با این همه خری راست گفتی، پذیرفتم که تا من زنده باشم گوی نزنم» در سطور بعدی کیکاووس به پسرش می گوید که اگر … اما اگر در سال، دو بار قصد چوگان زدن کنی اجازه می دهم، ولی سواری گرفتن از اسب بسیار خطر دارد که ممکن است صدمه ببینی! » (4)
پس نیاز به دانستن اصول اولیه راندن نقلیه از دیرباز تا به امروز ضروری بوده است؛ حتی همچنان که در بالا آمد سوارکاری! در عصر جدید هم برای استفاده از خودرو باید آموزش های خاص آن را فرا گرفت.
مسئله دیگر در این میان هم، نقش جاده است که بسیار مهم است؛ هر مقدار، خودرو ایمن باشد و یا راننده مجرب باشد؛ ولی جاده از کیفیت لازم و استانداردهای مناسب برخوردار نباشد؛ بطور حتم تصادفات بیشماری رخ خواهد داد.
امروزه دو سازمان عریض و طویل مسئولیت ایمن راندن سرنشین خودروها در جاده های مواصلاتی را برعهده دارند؛ یکی وزارت راهداری و دیگر پلیس راه که هر کدام به لحاظ قانونی دارای وظایف خاصی هستند. حالا اگر مشکلاتی در جاده ها وجود دارد، در وهله اول به این دو ارگان می رسد که با تعامل و هم اندیشی نواقص جاده ها را برطرف نمایند.
امید است که این رویکرد از سوی فرمانداری بافق و نهادهای مرتبط دنبال شود و دیگر شاهد از دست رفتن عزیزانمان در جاده ها نباشیم.

منبع:
(1) هفته نامه افق کویر، شماره 1176، به تاریخ 28 /2/1404، صفحه 8
(2) همان
(3) http://ofoghkavir.ir
(4)قابوسنامه، عنصرالمعالی، تصحیح سعید نفیسی، انتشارات فردوس، باب 19، اندر چوگان زدن

دکتر محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول
دکتر محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا