یک نماینده مجلس چه وظایفی دارد

با توجه به نزدیک شدن به 11 اسفندماه 1402 ، روز انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، لازم شد تا در این ستون، به برخی از وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره ایی گذارا، مطابق با قوانین داشته باشیم.
یک نماینده وظیفه قانونگذاری و نظارت بر قانون را بر عهده دارد؛ یعنی خود نماینده، قانون تصویب کرده و سپس بر اجرای آن از سوی متولیان دولتی و غیر آن نظارت دارد. در این باره؛ قانون ابزار سوال از وزرآ را برای نماینده قرار داده است که اگر وزیری نتوانست مجلسیان را قانع کند باید از مسند کار به کناری برود. بر همین اساس وزراء هم خوب حواسشان به مجلس هست تا بهانه ایی به دست نماینده ها ندهند؛ وگرنه باید قبای وزارت را به کناری بنهند.
مجلسیان حق تحقیق و تفحص در تمام امور مملکت را دارد؛ حتی عهدنامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به رویت نمایندگان و به تصویب آنان برسد؛ ضمنا هرگونه تغییرات در خط مرزی ممنوع است؛ مگر اشکالات و اصلاحات جزیی با رعایت مصالح و منافع کشور؛ مشروط به آن که دوسویه باشد و به استقلال و آزادی وطن صدمه ایی وارد نشود و مهم ترین مسئله این که به تصویب چهار پنجم کل مجلس رسیده باشد.

از دیگر وظایف بهارستان نشینان اخذ وام و اعطاء آن یا کمک‌های بدون عوض داخلی و خارجی از سوی دولت باید به تصویب نمایندگان برسد. استخدام کارشناسان خارجی ازسوی دولت ممنوع است؛ البته در موارد اضطرار، آن هم با تصویب مجلس ممکن است؛ همچنین ساختمان ها، اموالی دولتی که پیش تر ملی اعلام شده است به فرد یا افراد دیگر نمی توان واگذار کرد؛ مگر با تصویب مجلس آن هم به گونه ایی که انحصاری نباشد.
مجلسیان می‌توانند در پاره ایی از مسایل که لازم می‌دانند؛ هیئت وزیران یا هر یک از وزرا را «استیضاح» کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در صحن علنی مجلس است که با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان باشد. در صورت عدم حضور هیئت وزیران یا وزیر برای پاسخ، مجلس نظر رای عدم اعتماد خود را اعلام می کند. اگر مجلس رای اعتماد نداد هیئت وزیران یا وزیر مورد استیضاح از مقام وزارت برکنار خواهد شد و بدینگونه طومار یک وزیر از یک وزارتخانه ایی پپیچیده می شود.

وظیفه مجلس فراتر از این هست که حتی می تواند با حداقل یک سوم از نمایندگان، رئیس‌جمهور را در جایگاه رئیس قوه مجریه مورد استیضاح قرار بدهد. رئیس‌جمهور تنها باید ظرف مدت یک ماه، پس از طرح آن در مجلس حاضر بشود و درباره مسایل مطرح شده گزارشات و توضیحات خود را ارائه کند.
این بخش هایی از وظایف نماینده است که به آن اشاره ایی شد! امید آن است تا نمایندگانی شایسته به مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری راه یابند.

دکتر محمد حسین تشکری صاحب امتیاز و مدیر مسئول
دکتر محمد حسین تشکری صاحب امتیاز و مدیر مسئول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا