معماران بزرگ متولد نمی شوند بلکه ساخته می شوند

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ رویکرد طراحی‌های او به گونه‌ ای است که هیچ یک از طرح ‌های او شباهتی به یکدیگر ندارند. او به هر يک از مشتری‌هایش چنان با دقت گوش می‌دهد که بتواند فضا را به گونه ای طراحی کند تا متناسب با نیاز، سلیقه و سبک زندگی صاحب‌خانه باشد. او موفقیت خود را بر اساس ایجاد یک حس مشترک با مشتریان و طراحی خانه‌های زیبا، نو و مجهز به فناوری بنا کرده است. به مناسبت روز معمار به سراغ « فاطمه میربافقی» رفته و در این گفتگو از این که چگونه توانسته یک معمار موفق شود، حرف می‌زند که در ادامه می خوانید:

افق بافق: لطفا خودتان را برای خوانندگان معرفی بفرمایید؟
«فاطمه میربافقی» کارشناس ارشد رشته معماری، طراح و ناظر پایه 2 نظام مهندسیو به عنوان کارشناس دفتر فنی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق فعالیت دارم.

افق بافق: از اینکه اولین و تنها فردی هستید که در شهرستان آزمون طراحی معماری، پذیرفته شده و پروانه طراحی را در کنار پروانه نظارت کسب کردید، چه حسی دارید؟
بسیار خوشحالم که این سد بزرگ را پشت سر گذاشتم و امیدوارم که بتوانم با دانش و تجربه ی خود بهترین نقشه ها را برای ساخت به مردم عزیز شهر و هموطنانم ارائه دهم.

افق بافق: تجربه شما در زمینه نرم افزار «اتوکد» و «مدل سازی» سه بعدی چیست؟
از ابتدای ورودم به رشته معماری، طراحی با نرم افزار« اتو کد» را آموزش دیدم. در حال حاضر طراحی و ترسیم نقشه های معماری را با نرم افزار اتو کد همچنین طراحی داخلی و نمای ساختمان را با نرم افزار Revit (رویت) و Vray (ویری) نیز انجام می دهم.

افق بافق: آیا در طراحی خلاقیت مهم تر است یا قابل اجرا بودن؟
به نظر بنده، طرحی زیبا و کاربردی است که با اندیشه خلاق و توجه جدی به جزئیات داخلی و اجرایی و اصول زیبایی شناسی قابل اجرا باشد.

افق بافق: آیا معماری در ساخت و ساز خانه به آب و هوا شهرستان توجه دارد یا خیر؟
بله ؛ قطعا طراحی نقشه و ساخت و ساز باید متناسب و متاثر از اقلیم منطقه باشد، طراحی اقلیمی روشی است برای کاهش همه جانبه مصرف انرژی یک ساختمان، ساختمان هایی که طبق طراحی اقلیمی ساخته شده اند ضرورت سرمایش و گرمایش مکانیکی را به کمترین حد کاهش می دهند و در مقابل از انرژی طبیعی استفاده می‌نمایند.

افق بافق:چه عاملی شما را به این جایگاه شغلی رسانده است؟
این جمله را همیشه برای خودم یادآوری می کنم ( معماران بزرگ متولد نمی شوند بلکه ساخته می شوند) ابتدا مطالعه و تمرین، آموزش، خلاقیت، سختکوشی، سعی و تلاش خودم همچنین با همراهی و همکاری همسرم و مادرم در این جایگاه قرار دارم.

افق بافق: به عنوان یک معمار به چه نکاتی در طراحی توجه می کنید؟
کار من صرفا طراحی یک ساختمان نیست و هزاران موضوع وجود دارد که یک معمار باید بداند و فرا بگیرد تا در کار خود از آن استفاده نماید. بنده در زمان طراحی بودجه نهایی کار فرما را در نظر گرفته و طراحی نقشه زمین های مسکونی را باتوجه به جهت جغرافیایی زمین و بررسی نور و باد مناسب و اقلیم منطقه انجام می دهم همچنین در هنگام طراحی داخلی و نمای ساختمان (3 بعدی) سبک مورد علاقه کارفرما را در نظر گرفته و باتوجه به مصالح ساختمانی و روانشناسی رنگ ها و در نظر گرفتن نور محیط طرح اولیه را به کارفرما ارائه می دهم. در تمام موارد سعی و تلاشم رضایت کارفرما بوده است و سعی کردم همیشه طرح را با رضایت و سلیقه کار فرما نهایی کنم همین باعث موفق بودن و اجرایی شدن طرح هایم بوده است.

افق بافق: اگر در هماهنگی بخش های مختلف در یک طرح ساخت و ساز مشکل داشته باشید چگونه آن را مدیریت می کنید؟
یک ساختمان درصورتی به بهترین شکل اجراء می شود که از ابتدا طراحی آن ( شامل طراحی نقشه زمین مورد نظر، طراحی داخل و نما) اصولی انجام شود و آغاز اجرای آن با هماهنگی و مشاوره مهندس معمار، عمران، برق و تاسیسات باشد و بنده بعد از طراحی نقشه معماری با مهندسین مربوطه هماهنگ کرده و مشورت و راهنمایی می گیرم.

افق بافق: یکی از بهترین خاطرات خود را بیان نماید؟
یکی از شیرین ترین و به یاد ماندنی‌ترین خاطراتم طراحی بیمارستان100 تخته بود که به خاطر سنگین بودن طرح باید گروهی انجام می شد که من داوطلبانه به صورت انفرادی طراحی کردم و در زمان ارائه طرح برتر شناخته شد و مورد تشویق قرار گرفتم و به دلیل ارائه قوی در دروس طراحی از سمت دانشگاه برای تدریس درس طراحی دعوت شدم.

افق بافق: آیا به فکر پرورش نیرویی در زمینه معماری هستید؟
بله، باتوجه به نیاز شهرستان بافق به مهندسین معمار با تجربه و کاربلد و اینکه من واقعاً نتوانستم یک مهندس معمار کاربلد را به عنوان همکار در دفتر کارم استخدام کنم تصمیم گرفتم دخترم را تشویق به تحصیل در رشته معماری نمایم و هم اکنون دانشجوی ترم دوم مهندسی معماری در دانشگاه دولتی اصفهان می باشد؛ امیدوارم راه من را در آینده ادامه دهد.

افق بافق: سخن پایانی:
وسعت کار معماری بسیار زیاد است و تحمل، فشار کاری زیاد از ویژگی های مهندس معمار است. توانایی مدیریت کردن این مسایل به خودی خود باعث بروز فشار های سنگین روحی برای معماران است. پس بهتر است به معماران خود اعتماد نماید و بدانید آن ها تجربه لازم برای پیروز بیرون آمدن از کار شما را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا