گذر از هفت خان برای گرفتن یک نوبت ورزشی

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ ورزش دو و میدانی از ناب ترین ورزش های موجود در جهان محسوب می شود، همچنین سابقه این ورزش به المپیک باستانی یونانیان می رسد، این ورزش عموما به صورت انفرادی انجام می شود و زیر شاخه های بسیاری دارد. در این شماره از هفته نامه به سراغ ” حسن فتاحی” مسئول هیئت دو و میدانی شهرستان بافق رفته و گفتگویی اختصاصی با او داشته که در ادامه می خوانید:
” حسن فتاحی” متولد 1347، دارای مدرک تحصیلی لیسانس روانشناسی گرایش کودکان استثنایی، به مدت 11 سال کارشناس تربیت بدنی و اینک دبیر بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان بافق است.
وی به خبرنگار هفته نامه افق کویر گفت: از دوران ابتدایی عضو تیم منتخب دو و میدانی شهرستان شدم و در مسابقات استانی و کشوری در رده های مختلف سنی شرکت داشتم، ناگفته نماند نه تنها من، بلکه دیگر ورزشکاران بافقی نیز عضو منتخب آموزشگاه استان بودند. وی ادامه داد: بنده در دو استقامت و نیمه استقامت فعالیت داشتم.
وی افزود: در گذشته رشته دو و میدانی آنچنان فعالیتی در شهرستان نداشت، تنها در سطح آموزشگاه ها مسابقات برگزار می‌شد.
وی استادان ” اباذری”، “علی اصغر ایزدی”، “آقایی” و “جواد فتاحی” را نام برد.
وی ادامه داد: استعدادیابی ورزشکاران توسط معلمان انجام می شد و اسامی به آموزش و پرورش ارائه می گردید؛ سپس آزمون‌های اولیه از فرد گرفته می شد و به عنوان تیم منتخب در مسابقات راه می یافت.
وی یادآور شد : بنده در مسابقات دو استقامت و نیمه استقامت یکی از مقام آوران شهرستان و استان بودم.

میدان دو و میدانی استاندارد نیست
فتاحی گفت: میدان دو و میدانی با مشارکت سنگ آهن بازسازی شد؛ اما این میدان استاندارد نیست و متاسفانه با این شرایط، شهرستان نمی تواند میزبانی مسابقات را برعهده بگیرد.

شهریه گران برای تمرین
وی بیان کرد: چند سالن ورزشی احداث شده که به بخش های خصوصی واگذار و سالیانه مبلغ 200 تا 180 میلیون تومان اجاره دریافت می کنند. ورزشکاری که تصمیم دارد در یک سالن ورزشی تمرین داشته باشد باید هرجلسه مبلغ300 الی 250 تومان شهریه پرداخت نماید.

اجاره اماکن ورزشی یک کار غیر حرفه ای است
رییس هیئت دو و میدانی اضافه کرد: دولت باید تدابیری برای مکان های ورزشی بیندیشد یا مسئولین شهر، از جمله فرمانداری و… پیگیر این موضوع باشند، زیرا اجاره اماکن ورزشی یک کار غیر حرفه ای است. وی یاد آور شد: برای گرفتن نوبت ورزشی باید هفت خان رستم را رد نماییم. این برای مربیان نیز معضل شده است.

مسئولین فکری برای آحاد مردم داشته باشند
وی تصریح کرد: بایستی زیرساخت هایی برای ورزش عموم مردم در نظر بگیرند. شهرداری در کنار بوستان های که در سطح شهر است زمین چمن مصنوعی برای جوانان احداث نموده که جای بسیار تحسین دارد.
فتاحی عنوان کرد: بنده، چندین بار شاهد این بودم که بانوان درکنار بلوارها پیاده روی می کنند که از امنیت برخوردار نیستند، مسئولین فکری برای آحاد مردم داشته باشند.

ورزش فوتبال و دو و میدانی پیشرفتی نداشته است
وی گفت: زمین چمن مصنوعی باشگاه آهن تخریب و در حال مرمت و باز سازی می باشد؛ ولی تا راه اندازی گردد، حدودا دو سال زمان خواهد برد.
وی ادامه داد: ورزش فوتبال، دو و میدانی نسبت به دیگر شهرستان‌ها آن چنان پیشرفتی نداشته است.
وی عنوان کرد: متاسفانه شرکت های معدنی و ارگان هایی که در شهر مشغول هستند، هیچگونه کمکی به ورزش شهرستان نکرده اند؛ حتی دریغ از کوچک‌ترین فکر برای آسایش و آرامش شهروندان و این آسیب‌‌های اجتماعی و پاتوق‌هایی که در حال حاضر شاهد آن هستیم به خاطر عدم وجود یک مکان آموزشی و تربیتی و ورزشی است.
وی بیان کرد: امروزه در کشورهای مختلف دنیا در سیستم های آموزشی برای سنین مختلف در امر فعالیت های جسمانی و انتخاب رشته‌های ورزشی بر اساس شاخص های حرفه‌ای و استعدادهای فردی برنامه های کاملا علمی و کلاسیک و مدرن را اجرا می کنند و به مقوله ورزش نگاه ویژه ای دارند و کلیه امکانات و زیرساخت ها را فراهم کرده اند؛ ولی متاسفانه در سیستم آموزشی ما صرفا به عنوان ساعت ورزش دیده می شود و دیگر هیچ، تا زمانی که این دید و این نگاه باشد ساعات ورزش فقط و فقط یک نوع بازی می باشد. یک بعد قضیه نیز به کارگیری دبیرانی برای ورزش می باشد که صرفا بخاطر قبولی در دانشگاه در رشته تربیت بدنی است و بدون سابقه ورزشی جذب می شوند و نگاه شغلی به قضیه دارند و این نیز معضلی برای فعالیت هایی در ساعت ورزش است.

عدم وجود اماکن ورزشی در مدارس
رییس هیئت در خصوص انتقال دانش آموزان در ساعت ورزشی به سالن‌های ورزشی نظر خود را اینگونه اعلام داشت: مشکلی که گریبانگیر شده است؛ عدم وجود اماکن ورزشی در مدارس است که می توان با اجاره سالن های ورزشی مسئله را حل کرد، زیرا فضای کافی برای ورزش در شهرستان وجود دارد.
وی افزود: سالن های ورزشی باید از 8 صبح تا 12 ظهر در اختیار مدارس قرار بگیرد. ایاب و ذهاب که باید برای جابجایی دانش آموزان از مدرسه به سالن ورزشی بگیرند هزینه سنگینی در بر دارد و این هزینه ها برعهده خانواده دانش آموزان است که باید پرداخت نمایند. این امکان پذیر نیست و وظیفه دولت است؛ حتی در قوانین آمده آموزش رایگان می باشد.
وی ادامه داد: ساعتی که دانش آموز در مدرسه حضور دارد، اگردر سالن ورزشی برای او اتفاقی رخ بدهد برعهده مدیر مدرسه است و به همین دلیل مدیران مسئولیت را نمی پذیرند، زیرا برای وی درد سر ساز خواهد شد.

دو و میدانی دختران فعال است
وی تصریح کرد: دو و میدانی دختران در حال فعالیت هستند انشاا… در خرداد ماه به مسابقات استانی راهی خواهند شد.

مهم ترین مشکل نداشتن چیدمان اداری است
رئیس هیئت دو و میدانی گفت: اداره ورزش جوانان بافق وارد فراز و نشیب های بسیار زیادی شده است و مهمترین مشکل این اداره نداشتن یک تشکیلات مشخصی است .
وی اظهارامیدواری کرد: باتوجه به اینکه باشگاه آهن درحال ساخت مجموعه ورزشی می باشد که یک میدان دو و میدانی و استاندارد نیز در این مجموعه پیش بینی شده است. وی افزود: رشته دو و میدانی یکی از ورزش های کم هزینه و نیاز به میدان استاندار دارد.
وی در پایان گفت: مهمترین مشکل شهرستان با این حجم از سرمایه نداشتن یک ورزشگاه در خور نام بافق است.

حدیثه امیریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا