مساجد و نقش آن در اوقات فراغت

با پایان یافتن مدارس، موضوع اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و جوانان مطرح می شود. یکی از فضاهایی که می تواند به عنوان کانون سرگرمی و آموزش مورد توجه قرار بگیرد مساجد هست. مساجد از زمان صدر اسلام نقش اساسی در آموزش و ترویج افکار دینی و سایر علوم داشته اند و علاوه بر نقش تعالی انسانی و قداست آن؛ برای کودکان، نوجوانان و جوانان فضا و محیطی مناسب و امن و سرشار از عطوفت و مهربانی است و برای پروراندن استعدادهای علمی و مذهبی آنان موثر است. نبود و یا کمبود فضاهای مناسب تفریحی و تربیتی، هزینه های بالای مراکز تربیتی و تفریحی غیردولتی، مسئله بزرگی برای خانواده ها و دانش آموزان؛ به ویژه در روزهای تعطیلات تابستان است. وجود امکانات بالقوه و موثر در بیشتر مساجد و روحانیون آگاه و مجرب و آشنا با مسایل دینی و تربیتی یک استعداد قوی برای حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در این فضاها است.

نهادها و دستگاه‌ها گوناگونی شبانه روزی در تکاپو هستند كه برنامه‌هاي متنوعی ایجاد کرده و اوقات فراغت تابستاني دانش‌آموزان را پربار نمایند. تشكيل اردوهاي گردشگري، تفريحي، علمي، برگزاري كلاس‌هاي فرهنگي، هنري، ديني، ورزشي، نمايش، نقد فيلم و تئاتر، برگزاری دوره های آموزشي؛ به ویژه زبان انگليسي، عربی و برنامه نویسی كامپيوتر، تولید و تدوین محتوای آموزشی در شبکه های مجازی، طریقه صحیح و استفاده به جا از پیام رسان ها و… محورهاي اصلي برنامه‌هاي اين سازمان‌ها براي غني كردن اوقات فراغت دانش‌آموزان خواهد بود.

در برهه کنونی متاسفانه نقش مسجد کم رنگ شده و بسنده به این گردیده که مواقع نماز صبح، ظهر و عصر، مغرب و عشاء درب را باز کرده و پس از اقامه نماز درب را سریعا می بندند. این موضوع هر روز تکرار می شود! شکرخدا! بسیاری از مساجد عمده به وسایل سرمایشی و گرمایشی مجهز شده و کمتر مسجدی را می توان دید که ویژه گیهای یک مرکز آموزشی؛ یعنی معلم(روحانی)، امکانات و محتوای آموزشی(کتابخانه) را نداشته باشد. در این میان مهم ترین چیزی که کمتر به آن توجه می شود؛ موضوع کودکان و نوجوانان است که چگونه آنان را در این فضاها می توان آموزش داد.
امید آن که بتوان با برنامه ریزی مدون از این امکانات استفاده کرده و سازمان های متولی؛ اعم از کانون مساجد، اداره اوقاف و امورخیریه و سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر تشکل ها و کانون ها، نه تنها برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تابستان؛ بلکه در تمام طول سال برنامه ریزی داشته باشند. به هر حال نباید به آسانی موقعیت ها را به حال خود رها کرد؛ در حالي كه با تدوین آیین نامه و ساز و کار صحیح می توان تهديدات را به فرصت تبدیل نمود. متاسفانه جوانان و نوجوانان را به حال خود رها کرده ایم و یکی پس از دیگری فرصت ها را از دست داده ایم؛ این در حالی است که اوقات فراغت جوانان بسيار ارزشمند است. دین مبین اسلام از همه مومنین و مومنات مي خواهد كه اندیشیدن، عقلانیت، خلاقيت و ابداع را در جوانان شكوفا نماییم. اين آیین پرشکوه مي خواهد جوان مسلمان، تولید کننده و نوآور باشد نه مصرف گرا.

دکتر محمد حسین تشکری صاحب امتیاز و مدیر مسئول
دکتر محمد حسین تشکری صاحب امتیاز و مدیر مسئول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا