تأسیس جایگاه جمع آوری شیر در بافق راه حل مشکلات گاو داران

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ پرورش گاو شیری یکی از فعالیت های مهم و پر سود در بخش دامپروری است؛ که نقش بزرگی در تامین نیازهای غذایی جامعه دارد ” مهدی کارگران” یکی از فعالین با تجربه 30 ساله در زمینه دامپروری در گفتگو با خبرنگار افق کویر در مورد چالش ها و فرصت های این حرفه گفت: در ابتدا در جاده باقرآباد به دامپروری مشغول بودم؛ اما مسئولین مربوطه پیشنهاد دادند؛ که مجتمع گاو شیری احداث کنیم و هزینه بسیاری برای احداث مجتمع در منطقه صدرآباد انجام دادم.

مجتمع 120 واحدی فقط 4 واحد آن فعال است
وی در ادامه بیان کرد: در سال 1392 حدود 300 میلیون تومان هزینه شد و زمانی که مسئولین برای بازدید از این مکان آمدند، مشاهده نمودند که با موتور برق، کارگران در حال کار هستند و به سختی مجتمع تکمیل شد و این مجتمع ۱۲۰ واحد دارد که تنها ۳ الی ۴ واحد آن فعال است در صورتی که در ابتدا 15 واحد فعال بود.

تنها دغدغه دامپروران گاو شیری،جمع آوری شیر است
وی افزود: در خیابان” شیخ محمد تقی” ایستگاه جمع آوری شیر وجود داشت و همچنین خوراک و نهاده حیوانات را فراهم می نمود؛ اما بعد از فوت فروشنده این مسئله بلاتکلیف شد و در حال حاضر فقط نهاده های دامی عرضه می شود و در حال حاضر تنها دغدغه دامپروران گاو شیری، جمع آوری شیر است.
وی گفت: در جلسه ای که نماینده مرکز بهداشت، فرماندار، رییس جهاد کشاورزی حضور داشتند پیشنهادی ارائه شد؛ که مسئولین، یک ایستگاه جمع آوری شیر در شهر ایجاد کنند تحت نظارت دامپزشکی و بهداشت باشد و بستنی فروش ها و فروشگاه های بافق در فروش، تعامل داشته باشند و همه از این مرکز شیر و ماست تهیه کنند؛ همه مسئولین هم پیشنهاد را پذیرفتند.

عمل نکردن مسئولین به قول ها و دلسردی دامداران
وی افزود: مسئولین بیان کردند؛ که اگر شیر و ماست شهرستان بافق را تأمین کنید، کمک می کنیم که همه شیر و ماست را از شما دریافت کنند و به فروش برسانند، شیر و ماست یزد را نخواهیم گذاشت که به شهر بافق ارسال کنند، بنابراین شرکت تأسیس نموده و شیر هم جمع آوری شد و دغدغه شیر و ماست شهرستان رفع گردید؛ اما مسئولین به قول هایی که داده بودند؛ عمل نکردند و این باعث دلسردی دامداران شد و هر کدام محصولات خود را جداگانه برای فروش عرضه کردند و برخی نیز کم کم گاو شیرده خود را فروختند و اگر ایستگاه جمع آوری شیر ایجاد می شد گاوهای شیرده که 60 کیلوگرمی نیز پرورش می دادند؛ اما در حال حاضر همین گاوهای شیرده 25 کیلوگرمی برای فروش سنتی در بافق کافی است.

تأسیس جایگاه جمع آوری شیر راه حل مشکلات مجتمع
وی تأکید کرد: تاسیس جایگاه جمع آوری شیر راه حل مشکلات مجتمع است. چه خود دامدارها این کار را انجام دهند و چه سرمایه گذاری این کار را انجام دهد، این مجتمع ۱۲۰ واحد دارد که تنها ۳ الی ۴ واحد آن فعالیت دارد.
وی گفت: من گاوهای مولد خود را به فروش رسانده و مانند دیگران به کشتارگاه ندادم، گاو مولد که کم بشود گاو گوشتی نیز کاهش می یابد و گوشت کمیاب می شود و قیمت نیز افزایش می یابد و می طلبد که مسئولین همکاری کنند و باید فکر اساسی برداشت. در حال حاضر شرکت تعاونی دامداران وجود دارد که باید جهاد کشاورزی دستور دهد؛ که ایستگاه جمع آوری شیر ایجاد کند.
وی بیان کرد: نکته قوتی که وجود دارد با افزایش قیمت شیر قیمت نهاده ها به جز یونجه زیاد افزایش نیافته است و قیمت ها مناسب است؛ اما برای کار اساسی باید سرمایه گذاری اقدام کرد و ایستگاه جمع آوری شیر ایجاد نمود.
وی در ادامه اضافه کرد: مجتمع در بدترین مکان شهرستان ایجاد شده است و مجتمع در خط باد و طوفان قرار دارد.

دامداران زیر بار مشکلات در حال له شدن هستند
” خدابخشی ” یکی دیگر از دامداران گفت: در حال حاضر سه گاو شیرده و 60 گاو گوشتی دارم؛ دامداران زیر بار مشکلات در حال له شدن هستند و در شهرستان بافق هیچ اتفاق مثبتی نمی افتد و افرادی که بیش از 20 سال گاو شیرده پرورش می دادند کاملا گاوهای خود را به فروش رساندند .

یک سال است که مسئله گازرسانی را پیگیر هستیم
وی در ادامه افزود: به همراه دیگر دامداران یک سال است که مسئله گازرسانی به مجتمع را پیگیری می کنیم، اما هیچ اقدامی برای آن از طرف مسئولین صورت نگرفته است.

هیچ تفاهمی بین دامداران نیست
سپس خبرنگار افق کویر با “عبدالرضا خلیلی”، کارشناس تولیدات دامی در شهرستان بافق گفتگو نمود؛ وی پیرامون ایستگاه جمع آوری شیر گفت: جهاد کشاورزی از طرح ایستگاه جمع آوری شیر حمایت می کند و چندین جلسه پیرامون این موضوع با حضور دامداران برگزار شد؛ اما هیچ تفاهمی بین دامداران وجود ندارد.وی افزود: ایستگاه جمع آوری شیر از ضروریات شهرستان است.

در ادامه خبرنگار افق کویر با “فتوحی” رئیس اداره گاز شهرستان بافق تماس گرفت و وی گفت: با “محمد رضا معتمدی فر” ناظر واحد اجرایی شرکت گاز گفتگو شود؛ “معتمدی فر” در گفتگو با خبرنگار افق کویر گفت: خط اصلی شبکه گاز از امام زاده قاضی میرجعفر(ع) تا ورودی اصلی مجتمع گاو شیری اجرا شده است و اجرای شبکه گاز داخل مجتمع باید دامداران اجرا نمایند و همچنین برای رفع مشکل پیشنهاد اجرای شبکه به صورت قدرالسهم را به مدیر کل اداره گاز استان دادم؛ اما عنوان شد؛ که امکان پذیر نیست.

وی افزود: به فرمانداری نیز گفتم که جلسه ای با رییس اداره گاز استان برگزار و مسئله را طرح نماید؛ بیش از این از روند کار مطلع نیستم.
گفتنی است؛ کارآفرینی، از جمله کارهایی است؛ که مسئولین کشوری، استانی و شهرستانی به آن تأکید بسزایی می کنند، به ویژه در شهرستان بافق که همیشه مطرح می شود باید وابستگی به معادن کاهش یابد؛ با توجه به اهمیت این موضوع می طلبد مسئولین جهت ایجاد کارگاه های تولیدی و فرآوری سرمایه گذاری کنند و یا از سرمایه گذار حمایت نمایند؛ دامپروران اعلام آمادگی کردند که شیر مورد نیاز شهرستان را تامین کنند و حتی اگر لازم شد برای صادرات نیز شیر تولید نمایند و این فرصت مناسبی است که سرمایه گذاری وارد این حرفه شده و از شیر و فرآورده های آن کارآفرینی کند.

حدیث عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا