پای سخن پیشکسوت حرفه عشق و دانش

به گزارش پایگاه خبری افق بافق، کاظم کریم‌زاده، شاعر و معلم پیشکسوت بافقی، سال ۱۳۳۷ در بافق متولد شد. دوران تحصیلات متوسطه را در یزد سپری نمود، سپس وارد دانش سرای تربیت معلم شد، تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کاردانی در رشته علوم انسانی به اتمام رسانید. از سال 60 سرودن شعر را آغاز نمود و سال 62 رسما برای اولین بار اشعارش از رادیو یزد پخش شد، تخلص شعری وی تاغ است. در این شماره از هفته نامه افق کویر به گفتگو با این شاعر پیشکسوت بافقی پرداخته که در ادامه خواهید خواند:

هنرمندان تلاش می نمودند تا هنر را با مساجد آشتی دهند
“کاظم کریمزاده” گفت: آغاز فعالیت های هنری بنده از دوران پیش از انقلاب بود. در آن دوران، هنرمندان تلاش می نمودند تا هنر را با مساجد آشتی دهند، نمایش سربه‌داران در دی ماه سال 57 در حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) از جمله فعالیت های هنری بود که در آن دوران اجرایی شد .

مضامین اشعارم الهی و ولایی است
وی عنوان نمود: اولین شب شعر در بافق پس از شکست آمریکا در صحرای طبس در حسینیه امامزاده عبدا… (ع) برگزار شد و بنده باهمکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی موسس آن بودم و سرودن شعر را از همان زمان آغاز نمودم . وی ادامه داد: با آغاز جنگ تحمیلی، اشعارم رنگ و بوی جبهه و جنگ به خود گرفت. کریمزاده در ادامه اظهار داشت: برایم مایه مباهات و خرسندی است که اعلام نمایم مضامین اشعارم در زمینه شهدا و ائمه است و اشعارم الهی و ولایی است و حتی یک بیت در زمینه ای دیگر نسروده ام.

حضور فعال انجمن های ادبی در شهرستان بافق
کریمزاده در زمینه فعالیت انجمن ادبی اظهار نمود: انجمن ادبی وحشی بافقی یکی از قدیمی ترین انجمن های استان است که در سال1362 به همت مرحوم “سیدعباس آیت الهی، مرحوم حاج سید حسین علوی، حجت الاسلام حاج سید جواد سلیمانی که در آن زمان رئیس بنیاد شهید بودند و سرگرد هاتفی رئیس شهربانی آن دوران بافق، تاسیس گردید و قریب به 30 سال است، بنده مسئول انجمن ادبی وحشی بافقی می باشم.
در حال حاضر انجمن های ادبی متعددی در حال فعالیت می باشد. از جمله انجمن ادبی حافظ که در آن شعرا و علاقه مندان به شعربه تفسیر مثنوی و منطق الطیر می پردازند. انجمن وحشی بافقی که در آن تفسیر و شرح اشعار وحشی بافقی صورت گرفته و اشعار شعرا مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. همچنین در ایام محرم 6 سالی است که گنجینه الاسرار اثر عمان سامانی را که شرح ، واقعه کربلا را از دید عاشقانه و عارفانه مورد نقد و بررسی قرار می دهد باز خوانی و شرح می دهیم و چه چشمانی را گریان و قلب هایی را تسلا می بخشد. همچنین انجمن ادبی پروین یکی دیگر از انجمن های ماست و انجمن ادبی دیگری بنام انجمن ادبی جوان و انجمن ادبی پژواک که بیشتر در راستای فعالیت دانش اموزان کار می کنند

برای فعالیت در عرصه هنر، باید عاشق بود
کریمزاده در ادامه عنوان نمود: برای فعالیت در عرصه هنر، باید عاشق بود و دست مایه آن، عزت و احترام در بین مردم بوده که سرمایه ای بس ارزشمند است.
وی در بیان فعالیت های هنری خود در ادامه عنوان نمود: سال74 ، به مدت یک سال اولین سردبیر افتخاری هفته نامه افق کویر بودم. به یاد دارم آن زمان، از ساعت آغازین روزهای دوشنبه هر هفته در دفتر هفته نامه واقع در خیابان مهدیه، گرد هم می آمدیم و تنظیم مطالب را شروع می کردیم و 9 ستون هفته نامه را شخصا می نوشتم و تنظیم آنرا عهده دار بودم، آنچه بیان می شد، عین الحال درج می نمودیم و به صورت فیزیکی صفحه آرایی شده و به منظور چاپ، هفته نامه به یزد ارسال می گردید.
وی در ادامه عنوان نمود: قریب به9 سال،اولین سردبیر ماهنامه آهن بودم؛ همچنین مسئولیت روابط عمومی باشگاه آهن وسپس از باشگاه آهن به عنوان مشاورهمکاریم را با فلات مرکزی شروع کردم و در تاریخ 01/01/1403 به همکاری با فلات خاتمه دادم و اکنون صرفا در انجمن ادبی فعالیت دارم.و مسئول انجمن های ادبی شهرستان بافق هستم.

شعر کلامی الهی است
کریمزاده اظهار نمود: از همان زمان کودکی، مادرم، شعله های علاقه به شعر و شاعری را در من شعله ور نمود. مادرم سواد نوشتن نداشته ولی سواد خواندن داشت و به سهولت روزنامه و کتاب می خواند و بیشتر گلستان را از حفظ بود. به یاد دارم زمانی که مادرم در قید حیات بود، بعد از سرودن شعر، با مادرم تماس گرفته و برایش شعر می خواندم و مادر، اشعارم را تصحیح می نمود.
کریمزاده در بیان تعریف خود از شعر عنوان نمود: شعر کلامی الهی است که بر قلب شاعر می تابد و از طریق بلندگوی دهان یا قلم به گوش دیگری می‌رسد و قلم بزرگترین امانتیست که خدا در اختیار انسان قرار داده و باید حرمت قلم را نگه داشت و به قول یکی از بزرگان قلم: حاضرم دستانم را قلم کنند ولی قلمم را هرگز!!
وی ادامه داد: در همه قالب‌های شعری از جمله مثنوی، غزل، دوبیتی، قصیده، رباعی‌ هایکو، سایکو، مستزاد، ملمع، شعر می سرایم. اخیرا نیز اشعاری در قالب تک بیتی سروده ام که برای جوانان کاربردی تر می باشد.وی تخلص شعری خود را تاغ عنوان نمود، تاغ گیاهی است که با سردی و گرمی و بی آبی سازگاری داشته و همیشه بهار و خزانی ندارد. وی ادامه داد: انسان ها در چارچوب چیزهایی که به آن اعتقاد دارند جذب می شوند. مخاطب، در جایگاه مستمع قرار دارد و مخاطب بنده از همه اقشار می باشد.

آسیب های فضای مجازی
وی در پاسخ به این سوال که فضای مجازی چه آسیب ها و فرصت هایی را به همراه دارد عنوان نمود: فضای مجازی نور است و مجازی ولی کتاب، تشخیص سیاهی از سفیدی است و لذتی که از مطالعه کتاب به دست می آید از فضای مجازی حاصل نمی شود. کتاب روح و جان داشته و از گیاه گرفته شده و انسان نیز یک روز از درخت خلق شده است و به قول مولانا:
از جمادی مردم و نامی شدم
وز نما مردم به حیوان برزدم
مردم از حیوانی و آدم شدم
پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم
این چنین است که انسان با طبیعت، ارتباط بهتری برقرار نموده و هیچ گاه جای حقیقت را نمی گیرد.
آسیب‌ها و فرصت‌های فضای مجازی، به تربیت خانوادگی فرزندان، مرتبط می شود. انسان نسبت به چیزی که به آن ممنوعیت دارد، حریص تر می شود. به نظر بنده، کودکان را نباید محدود نمود و باید شخصیت و هویت داد و شیوه های استفاده درست از فضای مجازی را به کودکان و نوجوانان آموخت.

با گسترش نفوذ فضای مجازی در کودکان و نوجوانان ، آینده ای روشن در انتظار فرزندان شهرمان نمی باشد
وی در پاسخ به این سوال که آینده شعر بافق را چگونه ارزیابی می کنید، پاسخ داد: با وجود گسترش نفوذ فضای مجازی در کودکان و نوجوانان ، آینده ای روشن در انتظار فرزندان شهرمان نمی باشد، آموزش و پرورش می بایست راهکاری اصولی به منظور حل این موضوع داشته باشد. در سال های پیشین، هر ساله جشنواره های ادبی دانش آموزی برگزار می شد ولی در سال های اخیر به سبب عدم توجه جدی به مسائل تربیتی، کمرنگ شده است.

حکیمه السادات میرمحمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا