عاشقانه های هنری یک خانواده هنرمند

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق، هنر تئاتر در شهرستان بافق سابقه دیرینه ای دارد و هنرمندان متعددی سال های زیادی از عمر خود را در این هنر سپری کرده اند؛ اما هر چه در تاریخچه تئاتر در سال های معاصر جستجو می کنیم، کمتر به نام بانوان بر می خوریم که در نمایش های شهرستان به روی صحنه رفته و به قول معروف خاک صحنه خورده باشند.

بانوان کمتر مجال ورود به عرصه تئاتر را داشتند
موضوع کمبود تعداد بانوان هنرمندی که در عرصه تئاتر فعالیت داشته باشند، دلایل تقریبا مشخصی دارد و عمده این دلایل به دیدگاه های منفی بر می‌گردد که به فضای هنر تئاتر در بین مردم به خصوص اقشار مذهبی وجود داشت و در این فضا بانوان کمتر مجال ورود به عرصه تئاتر و فعالیت طولانی مدت در فعالیت های هنری خود را یافته اند ولی در سال‌های اخیر به دلیل تغییر دیدگاه های جامعه نسبت به این هنر دشوار، خلاق و هیجان انگیز، شاهد حضور و درخشش بیشتر بانوان در این عرصه هستیم.

علاقه به تئاتر موجب شد مشکلات را پشت سر گذارم
یکی از این بانوان «مریم غلامی» است. در این شماره از هفته نامه افق کویر خبرنگار ما به گفتگو با این بانوی هنرمند تئاتر پرداخته است که در ادامه خواهید خواند.
غلامی گفت: در اولین ماه از فصل تابستان سال 65 درخانواده ای مذهبی در شهرستان بهاباد متولد شدم. متاهل و صاحب یک فرزند دختر و پسر هستم. از دوران کودکی به فعالیت در عرصه تئاتر علاقه مند بودم ولی در آن زمان، محدودیت هایی برای فعالیت بانوان و دختران در عرصه تئاتر وجود داشت. در دوران تحصیل در گروه تئاتر مدرسه حضور فعال داشته و تئاتر را از تعزیه خانه خادم الزهرا (سلام ا…‌علیها) روستای مبارکه آغاز نمودم. پس از ازدواج، پرداختن به تئاتر و در کنار آن مسئولیت همسر و مادر خانواده تا حدودی برایم دشوار بود و علاقه به تئاتر موجب شد بتوانم مشکلات را پشت سر بگذارم. در یکی از روزها که همسرم برای تماشای تئاتر در سالن حضور یافته بود، ایفای نقشی به وی پیشنهاد شد و از همان زمان فعالیت هنری او در عرصه تئاتر آغاز شد . دخترم نیز از سن 12 سالگی به تئاتر روی آورد و اکنون همه خانواده در عرصه تئاتر فعالیت داریم.
وی گفت: در مدت فعالیت در عرصه هنر، نقش های متعددی از جمله عروس و پیرزن و … را ایفا نمودم و به همه نقش‌ها علاقه داشتم اما بازی در نقش پیرزن بسیار به دلم نشست و به خوبی ایفای نقش نمودم و همین امر باعث شد در چند مراسم از بنده تقدیر شود. بازی در تئاتر شب بی پایان، خانه قدیمی، ننه زهرا، همچنین نمایش نامه خوانی از جمله فعالیت های هنری بنده بوده است.

علاقه، اعتماد به نفس و داشتن فن بیان مناسب از ضروریات هنر تئاتر
مریم غلامی در ادامه، علاقه، اعتماد به نفس و داشتن فن بیان مناسب را از ضروریات هنر تئاتر دانست و عنوان نمود: تحصیلات آکادمیک، داشتن تجریه و شرکت در دوره های آموزشی در ارتقای این هنر ارزشمند بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

تئاتر هنری است که باید عاشق بود
در ادامه غلامی از مشکلاتی که در عرصه هنر وجود دارد سخن گفت و عنوان نمود: تئاتر هنری است که باید عاشق بود اما درآمد چندانی نداشته و باید با هزینه شخصی خود، هزینه نصب بنر یا اجاره سالن و .. را پرداخت نماییم و حمایت مسئولین را می طلبد.
در شهرستان بافق، مردم استقبال خوبی از هنر تئاتر دارند ولی علاقه مردم به تئاتر در زمینه طنز بیشتر بوده و موضوعات دیگر، مخاطب خاص خود را دارد. غلامی گفت: احساس می کنم مردم نیاز به شادی دارند و غمگین هستند. وی هدف خود را شاد کردن دل مردم عنوان نمود و گفت: تلاش می نمایم تا به این مهم دست یابم.

فعالیت هنری خانواده برایم لذت بخش است
در ادامه گزارش با «محمد جواد تقی زاده» بازیگر جوان عرصه تئاتر بافق و همسر بانو غلامی به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:
محمد جواد تقی زاده گفت: در سی ام شهریور ماه سال 1363 در شهرستان بافق در خانواده ای هنری، متولد شدم و به مدت سه سال است که فعالیت هنری خود را با گروه تئاتر آرین آغاز نمودم و در حال حاضر در گروه هنری تاخت ایفای نقش می کنم . وی در پاسخ به این سوال که چطور شد وارد عرصه هنر شدید، عنوان نمود: دخترم در گروه آرین هنرنمایی می کرد و همسرم سرپرست گروه بود، گهگاهی برای تماشای تئاتر به سالن پلاتو می رفتم. یک روز که برای تماشای تئاتر رفته بودم یکی از بازیگران که قرار بود نقشی را ایفا کند به علت فوت پدرش، نتوانسته بود در تمرین حضور یابد و کارگردان بازی در آن نقش را به بنده پیشنهاد کرد و ایفای نقش نمودم و از همان زمان فعالیت هنری بنده آغاز شد. تقی زاده ادامه داد: فعالیت همسرم در زمینه هنر هیچ گاه خللی در زمینه های دیگر زندگی ایجاد ننموده و در همه عرصه ها حضور فعال داشته است، از اینکه تمام خانواده در کنار هم به فعالیت هنری می پردازیم برایم بسیار لذت بخش است و موجب درک متقابلمان از یکدیگر می شود.

سالن ها در بیشتر مواقع خالی است اما در اختیار هنرمندان قرار داده نمی شود
تقی زاده در ادامه عنوان نمود: علاقه به نمایش طنز در شهرستان بافق بیشتر به چشم می خورد ولی زمینه های دیگر تئاتر، مخاطب خاص خود را دارد. وی ادامه داد: از مسئولین انتظار می رود حمایت بیشتر از هنر تئاتر در شهرستان بافق داشته باشند با اینکه سالن ها در بیشتر مواقع خالی است اما در اختیار هنرمندان قرار داده نمی شود و باید در یک زیر زمین با حداقل امکانات تمرین کنیم، همچنین مکان مشخصی برای نصب بنر برای هنرمندان وجود داشته باشد. وی گفت: بیشتر فعالیت های هنری مان به منظور شرکت در جشنواره ها در سطح استان و کشور می باشد تا دیده شود.
نمایش خانه قدیمی به نویسندگی جلیل زعیمیان و به کارگردانی صمصامی در جشنواره استانی کرمان جزء آثار برتر جشنواره شناخته شد و در جشنواره قزوین جزء ده تیم برتر کشور شناخته شدیم . وی در پایان از هفته نامه افق کویر که همواره حامی هنرمندان بوده و نقش بسزایی در اشاعه هنر در شهرستان بافق دارد، سپاسگزاری نمود.

حکیمه السادات میرمحمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا