شهروندان بافقی می توانند خون اهدا کنند

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ دکتر “سیدمحمدرضا آقایی میبدی” مدیرکل انتقال خون یزد روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه در شهرستان بافق حضور یافت و گفت: شهرستان بافق جزء یکی از شهرستان های موفق و درجه یک در زمینه اهدای خون است.

نهایت کرامت اهداکنندگان خون
وی افزود: اهدای خون روی سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی فرد اثر دارد و کسانی که کرامت بیشتری دارند در این زمینه فعال هستند و فردی که اهدای خون انجام می دهد گمنام است و هیچ کس متوجه نمی شود که خونش به چه مریضی تزریق می شود و این نهایت کرامت است.
تعدادمراجعین در سال1401برای اهدای خون 777نفربود و درسال 1402به 1172نفر رسید از این تعداد 656 نفردرسال 1401 و در سال 1402 به تعداد 970 نفر توانستند اهدای خون انجام دهند

بانوان یزدی پیشتاز در اهدای خون
وی اظهار کرد: هدف ما افزایش اهدای خون در بانوان،‌خانواده وجوانان ایرانی است و سال گذشته استان یزد بالاترین رشد حضور بانوان جهت اهدای خون در کشور را داشت.
وی در ادامه بیان کرد: اهدای خون، اهدای زندگی و یک هدیه معنوی برای سلامت بیماران و سلامت جامعه است.
نیاز به حضور بیشتر افرادی هستیم؛ که گروه خونی منفی دارند
وی در پاسخ به این پرسش که «کمیاب ترین گروه خونی چه نوع گروه خونی است؟» گفت: اصولا گروه های خونی منفی کمتر از گروه خونی های دیگر است و نیاز به حضور بیشتر افرادی هستیم؛ که گروه خونی منفی دارند به ویژه گروه خونی oمنفی؛ چون گروه خونی است که می تواند به همه گروه های خونی؛ خون اهدا کند.

باید هموگلوبین خون بالای دوازده و نیم باشد
وی در ادامه در مورد شرایط اهدای خون گفت یکی از شرایط، مقدار هموگلوبین موجود در خون است که باید هموگلوبین خون بالای دوازده و نیم باشد و همچنین دارای وزن استاندارد و از شرایط روحی و جسمی مناسبی برخوردار باشد.
وی افزود: فردی که اهدای خون انجام می دهد باید یک استراحت کامل داشته باشد؛ صبحانه یا ناهار میل کرده باشد، تغذیه سالم داشته باشد، مایعات بیشتری بخورد و حداقل 2 الی 3 لیوان آب نوشیده باشد.
وی اظهار کرد: سلامت اهدا کننده بسیار اهمیت دارد و سپس سلامت خون و بعد از آن سلامت فردی که می خواهد از این خون استفاده کند. برای افراد با غلظت خون بالا «فصدخون» انجام می دهند.
وی در مورد محدودیت سنی در این زمینه گفت: افراد از سن 18 تا 55سال الی 60 سال می توانند اهدای خون انجام بدهند.

شهروندان بافقی می توانند خون اهدا کنند
وی در پاسخ به این پرسش که « اینکه گفته می شود خون شهروندان بافقی به خاطر وجود معادن قابل استفاده نیست؛ آیا صحت دارد» گفت: خیر؛ این خون قابل استفاده است و وجود این مرکز در شهرستان بافق این گفته های نادرست را رد می کند.
وی بیان کرد: از مرحله ابتدایی خون گیری تا ارسال به پایگاه دو میلیون تومان هزینه می شود ولی چون مردم خون اهدا می کنند دولت تمام هزینه ها را می پردازد.

حدیث عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا