گام‌هایی در جهت کاهش حضور افراد خوش‌نشین در روستاها

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ ” محمد رحیمی پور” پنج ماه است که به عنوان بخشدار ‌مرکزی بافق فعالیت می‌کند. خبرنگار پیرامون گزارش مشکلات برخی از روستاهای بافق که در شماره 1099 به تاریخ 30 مهرماه 1402 منتشر شد با وی گفتگو کرد:

طراحی برنامه های متفاوت جهت رفع کم آبی

وی در گفتگو با افق بافق گفت: کم آبی کل کشور را فرا گرفته است و بخش فلات مرکزی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین دو برنامه برای رفع مشکل کم آبی در طرح های کوتاه مدت و بلند مدت طراحی شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که” چه خدماتی برای روستاهای بخش مرکزی انجام شده است؟” افزود: تجهیز چاه‌ها یکی از اقداماتی است که در کوتاه مدت انجام خواهد شد و هزینه ای بالغ بر دو و نیم میلیارد تومان در بر دارد و اعتبار آن نیز تامین شده است.

با تجهیز چاه روستای گزستان 5 لیتر بر ثانیه آب به شبکه تزریق خواهد شد

 

وی عنوان کرد: در مرکز استان و شهرستان با معادن تحت عنوان مسئولیت‌های اجتماعی و با کمک اداره آبفا چاه شماره 3 گزستان

تجهیز می شود و 5 لیتر بر ثانیه آب به این شبکه تزریق خواهد شد.
وی با بیان این مطلب که زمستان فرصتی است که باید مغتنم شمرد، تصریح کرد: در فصل زمستان تبخیر آب کمتر است و در این فصل اقداماتی انجام خواهد شد که در سال آینده با مشکل جدی آب روبه‌رو نشویم.

ایجاد مخازن مجزا برای روستاها

 

بخشدار بافق با بیان این مطلب که نیاز است چند مخزن به روستا ها اضافه شود و هرکدام از روستا ها یک مخزن جداگانه داشته باشند؛ گفت: اقداماتی جهت ایجاد مخزن انجام شده است و اعتبارات مورد نیاز نیز تامین شده و به زودی اجرا خواهد شد.

مردم بدانند که نمی توان از آب شرب به منظور آبیاری درختان استفاده کنند

 

وی یکی از اقدامات موثر را نظارت بر مشترکین پر مصرف دانست و عنوان کرد: باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و مردم بدانند که همانند زمان گذشته نمی توان از آب شرب به منظور آبیاری درختان استفاده کنند.
روش‌های غرقابی منسوخ شده است
وی اصلاح الگوی مصرف را راهی برای عبور از بحران کمبود آب دانست و گفت: آبیاری مزارع و باغ هایی که با جوی(جوب آب) آب انجام می شود، باید جوی ها سیمانی شده و یا به صورت کانال کشی آبیاری صورت گیرد و همچنین روش‌های غرقابی منسوخ شده است و باید از روش های جدید آبیاری استفاده کرد.

از مهمترین برنامه های بخشداری نظارت بر ساخت و سازهای غیر مجاز است



وی در مورد ساخت و ساز در روستاها بیان کرد: از مهمترین برنامه های بخشداری نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز است و سعی بر این است که رشد جمعیت در روستاها افزایش یابد. و مهاجرت معکوس از شهر به روستا صورت بگیرد و این مطلب بدین معنا نمی باشد که افراد به صورت خوش نشین می توانند در روستاها حضور داشته باشند.
وی افزود: کسانی که متقاضی زمین در روستا هستند باید بومی روستا بوده و در روستا تولید محصول داشته باشند.
وی با بیان این مطلب که سعی براین است افراد ساکن در روستا پایبند به روستا شوند؛ ادامه داد: بخشداری تمام تلاش خود را خواهد نمود که کسانی که در روستا ساکن هستند را از طریق تسهیلات و تجهیزات مدارس پایبند به روستا شوند. ضمناً بخشداری در برنامه های اخیر خود بودجه برای تجهیز مدارس روستایی اختصاص داده است.

گام‌هایی در جهت کاهش حضور افراد خوش‌نشین در روستاها

وی عنوان کرد: در روستای “سبزدشت” و “بساب” سرویس به منظور ایاب و ذهاب دانش آموزان فراهم شده است و تلاش می شود که در روستاها امید به ماندن وجود داشته باشد و حضور افراد خوش نشین کمتر شود.
وی تاکید کرد: آب و روستا مکمل هم هستند.

یک بوستان خوب و با نگاه ویژه ساخته شد

 

بخشدار بافق تصریح کرد: بوستانی در روستای صادق آباد در فضایی نامناسب و دورتر از بدنه روستا وجود داشت که به دلیل واقع شدن در کنار جاده، امکان تصادفات جاده ای را افزایش می داد و همچنین در مجاورت آرامستان بود و به دلیل دور بودن از روستا، احتمال حمله حیوانات وجود داشت بنابراین پارک به داخل روستا جا به جا شد و یک پارک خوب و با نگاه ویژه ساخته شد.
وی گفت: نگاه ویژه‌ای خواهد بود برای روستاهایی که از دهیار برخوردار نیستند.
وی با بیان اینکه نگهداری از بناهای باستانی با همکاری اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری می بایست صورت بگیرد، افزود: حسب دستور فرماندار بافق که به این مسئله نگاه ویژه دارد، پیگیری شد که مرمت چند اثر تاریخی و مذهبی مهم و غیر منقول با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان یزد در دستور کار قرار بگیرد و همچنین برآوردهای لازم صورت گرفته تا بتوان گامی مهم در حفاظت از آثار تاریخی برداشت.

کنارگذر روستای صادق آباد نیاز به اعتبار دارد

 

وی در مورد تکمیل کنارگذر روستای صادق آباد گفت: کنارگذر این روستا نیاز به تامین اعتبار دارد و در حال پیگیری بوده و نتیجه قطعی به زودی اعلام خواهد شد.
رحیمی پور عنوان کرد: در روستای صادق آباد به سمت محل ریگ ها باید میدانی ایجاد شود که اعتبار سنگینی برای آن پیش بینی شده است و باید طرح ها اولویت بندی و بنا به اولویت اقدامات صورت بگیرد.
وی در مورد واگذاری زمین به روستائیان تصریح کرد: برای دریافت زمین باید در ابتدا درخواستی از سوی شورای اسلامی روستا صورت بگیرد و فرآیندهای اداری آن انجام شود.
وی افزود: در مورد زمین نیاز است از طریق بنیاد مسکن پیگیری شود، چون قبل از واگذاری زمین باید زیر ساخت ها از جمله جدول بندی، آب و برق آماده شود.
وی با بیان اینکه زمینی به عنوان زمین ورزشی در اختیار اداره ورزش و جوانان بافق اختصاص یافته، گفت: در آن منطقه ایجاد زمین چمن مناسب نیست و باید زمین فوتبال ساحلی ایجاد گردد و در دستور کار قرار گرفته است که بلوک گذاری آن انجام بشود.

اقدامات لازم جهت بهبود قنات ها و لایروبی جوی ها صورت خواهد گرفت

 

بخشدار بافق در مورد وضعیت قنات های روستای باقرآباد گفت: از قنات ها بازدید شده و بخشی از کار توسط جهاد کشاورزی انجام شد و به صورت مشارکتی اقدامات لازم جهت بهبود قنات ها و لایروبی جوی ها صورت خواهد گرفت.

تأمین سرویس ایاب وذهاب دانش آموزان باقرآباد

 

وی عنوان کرد: سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان روستای باقر آباد از محل مسئولیت های اجتماعی تامین خواهد شد.

آسفالت ورودی روستای باقرآباد در اولویت است

 

وی گفت: یکی از اقداماتی که در دستور کار خود قرار دارد آسفالت محوطه جلوی بوستان و ورودی روستای باقرآباد است.
وی افزود: دو کوچه در نزدیکی قلعه باقرآباد مشکل آسفالت و سنگ فرش داشت که با رایزنی و برنامه ریزی در اولویت قرار گرفت.

آسفالت هزینه زیادی دارد و فعلا در اولویت نیست



بخشدار مرکزی بافق در مورد خیابان مسجدجامع سبزدشت تصریح کرد: این خیابان به طول 10 کیلومتر مربع است که تصمیم گرفته شده بود آسفالتش جمع شود و دوباره آسفالت گردد که حدودا یک میلیاردو پانصد میلیون تومان برآورد هزینه شده است.
وی افزود: از سال 1394 که کانال جهت انتقال گاز حفر شده بود همچنان باقی مانده است و در قرارداد جدید کانال های گاز پوشش داده و مرمت آسفالت انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: این جاده خیابان اصلی نبوده و آسفالت آن هزینه زیادی دارد و فعلا در برنامه و اولویت نیست.
وی افزود: همچنین تعویض بلوک های بلوار شهید سالاری و حسینی در دستور کار قرار دارد.

بیش از 30 کیلومتر از لوله‌های انتقال آب روستاها فرسوده است



بخشدار بافق تعویض لوله های فرسوده آب را مهم دانست و گفت: در روستاها حدود 30 تا 34 کیلومتر لوله های فرسوده وجود داشته که حدود 25 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با اداره آب و فاضلاب هماهنگ بوده و اولویت بندی انجام می شودتا در چند مرحله تعویض ها صورت گیرد.
وی بیان کرد: مشکل اصلی این است که در اخر هفته خوش نشین ها به سمت روستا سرازیر شده و ساکنین با قطعی آب روبرو می شوند.
بخشدار تصریح کرد: خاموشی چاه های کشاورزی به دستور وزارت نیرو در جهت صرفه جویی در مصرف بوده است و در رایزنی های انجام شده قرار بر این شد که با توجه به شرایط آب و هوایی و گرمای زیاد شهرستان بافق خاموشی ها به حداقل برسد.

تأمین هزینه چاه ها و زمین‌‍ های کشاورزی از توان ما خارج است

 

وی در ادامه گفت: 130 مزرعه و چاه وجود دارد که 130 میلیارد تومان اعتبار لازم دارد و تامین هزینه چاه ها و زمین های کشاورزی از توان ما خارج است اما بصورت مشارکتی کمک های لازم صورت می‌گیرد منوط به اینکه مجوز های لازم را کسب نمایند و باید نظارت لازم صورت بگیرد که زمین کشاورزی خانه باغ نشود که این امر موجب ایجاد تبعات اجتماعی خواهد شد.
وی با تایید تعطیلی مدارس در منطقه سبزدشت گفت: به دلیل نبود معلم در این منطقه مدرسه تعطیل شد و حل این موضوع نیازمند تعامل بیشتر بخشداری با آموزش و پرورش است.

از آب روستا در مقابل صنعت دفاع می کنیم

 

وی عنوان کرد: معدن کوشک مبلغ خوبی برای تجهیز چاه شماره 3 قرار داده که چند روز آینده پرداخت خواهد شد و معدن فسفات هم قرار شد مبلغی کمک کند و همیشه از آب روستا در مقابل صنعت دفاع می کنیم.

طبیعت روستای شادکام به گونه ای است که زمین کم است

 

وی در مورد مشکلات موجود در روستای شادکام گفت: برای ایجاد مکانی جهت پارکینگ نیاز به کسب مجوز از منابع طبیعی دارد که اگر زمینی برای پارکینگ تامین شود در کنار آن می توان زمین ورزشی ایجاد نمود ولی طبیعت روستا به گونه ای است که زمین کم است.

احداث مجتمع رفاهی در روستا

 

وی افزود: مبلغ 500 میلیون تومان برای دیوار ساحلی قطرم اختصاص داده شد و یک مجتمع رفاهی کوچک از سوی اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری جانمایی شده است و احداث خواهد شد.
رحیمی پور بیان کرد: ایجاد بازار برای فروش محصولات خانگی نیازمند همت خود روستائیان می باشد که بتوان مجوزهای لازم را کسب نمود.
وی در مورد نقاط کور آنتن دهی عنوان کرد: نقاط کور آنتن دهی در مسیر وجود دارد که با مدیر کل ارتباطات استان یزد گفتگو شده و تا بهمن ماه می بایست رفع شود.
وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در دستور کار قرار دارد طرح گاز رسانی است که طرح سنگین، پر هزینه ای و زمان بر است .

دوبانده شدن جاده شادکام با کمک معادن

وی در مورد کم عرض بودن جاده شادکام گفت: باید تعریض جاده صورت بگیرد همچنین دو بانده کردن جاده نیز یکی از برنامه هایی است که از محل کمک های معادن که زیر مجموعه ایمیدرو است باید انجام شود که رایزنی ها مکرر انجام شده و برای تخصیص اعتبار رایزنی می شود.
پایان گفتگو با محمد رحیمی‌پور، بخشدار بافق که مهمترین مشکلات برخی از روستاها را پاسخ داد.

 

گزارش: حدیث عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا