نود درصد موقوفات کشاورزی خشک شده است

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ دوشنبه 10 مهر 1402 نشست خبری رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بافق با خبرنگاران در دفتر امامزاده عبدا… (ع) برگزار شد.
“هادی علیزاده” گفت: اداره اوقاف تا مهرماه 1402، 563 موقوفه در سیستم جامع سراسری موقوفات ثبت کرده است که از این تعداد 492 مورد آن تحت تصرف اداره اوقاف می باشد و 71 موقوفه غیر متصرفی و دارای متولی می باشد که بر اساس رأی دادگاه یا آنچه در وقف نامه ذکر شده است این افراد به عنوان متولی شناخته شده اند.
علیزاده با بیان اینکه در سال گذشته 3 موقوفه با ارزش 120 میلیارد ریال به تعداد موقوفات اضافه شد، عنوان کرد: این موقوفات شامل 2هزار متر مربع زمین پسته در منطقه رحیم آباد است که به مدت بیست سال برای مراسم روضه خوانی حضرت سیدالشهدا(ع) وقف شده و یک باب مغازه تجاری به مساحت 70 متر مربع به منظور روضه حضرت فاطمه زهرا(س) و مازاد آن به منظور تسریع در امر ازدواج زوجین بی بضاعت وقف شده است و مورد بعدی در منطقه مبارکه 7هزار متر مربع زمین در قالب 15 زمین کشاورزی می باشد.

90 درصد موقوفات کشاورزی خشک شده است
علیزاده افزود: 73 درصد از موقوفات کشاورزی است که از این 73 درصد 90 درصد آن خشک شده است و تنها 10 درصد قابلیت سرمایه گذاری دارد و بیشتر محصولات تک محصولی نظیر پسته، بادام و زعفران می باشد. از 1767 موقوفه 563 مورد زمین ، مغازه، منزل و انبار ثبت شده است. از بزرگترین رقبه موقوفه “آ مهدی” زمین هنرستان شهید باهنر که قریب به 6 هکتار می باشد که 30 هزار متر مربع آن مدرسه شده و سند آن نیز صادر گردیده است و برنامه ریزی صورت گرفته که بخشی از آن بصورت زمین های مسکونی واگذار شود.

قدیمی ترین موقوفه شهرستان قدمت 450 ساله دارد
این مقام مسئول تصریح کرد: قدیمی ترین موقوفه شهرستان بافق مربوط به 450 سال پیش می باشد که خانمی زرتشتی به نام “مهر بانو شهریار” وقف نموده است.
بیشترین درآمد موقوفات از محل امامزاده عبدا… (ع) است
وی افزود: در سال گذشته قریب به 8 میلیارد و دویست میلیون تومان درآمد جذب شده است که درصد قابل توجهی از آن مربوط به امام زاده عبدا… می باشد. در 6 ماه اول 1402رقم قابل توجه 5میلیارد و 890 میلیون تومان درآمد موقوفات ثبت شده که سهم امام زاده عبدا… 4میلیارد و 100 میلیون تومان بوده است در مدت یک سال و نیم قریب به 10 میلیارد تومان درآمد امام زاده عبدا…(ع) بوده است که قریب به 60 درصد آن به منظور فعالیت های عمرانی امام زاده عبدا… (ع) ، 15 درصد مربوط به هزینه های فرهنگی ، 20 درصد مربوط به هزینه های مدیریتی امام زاده عبدا… (ع)بوده است و 5 درصد مربوط به هزینه های اداره اوقاف می باشد.

درآمد 4میلیارد و 300 میلیون تومانی از واگذاری قبور
وی گفت: از سال گذشته تا کنون 7مورد غبارروبی داشته که 100 تا110 میلیون تومان درآمد ضریح بوده و درآمد حاصل از کارت خوان ها حدود 800 میلیون تومان بوده است و 4میلیارد و 300 میلیون تومان درآمد واگذاری قبور بوده است و سایر آن مربوط به کسب اجارات از محل درآمد موقوفات که شامل مغازه های تجاری اطراف امام زاده عبدا … به اضافه زمین های کشاورزی تحت تصرف و یک قسمتی از سوله ها می باشد بنابراین امام زاده عبدا… (ع) آنقدر که متصور هست درآمد ندارد.

ضلع غربی و جنوبی تحت تصرف امام زاده قرار خواهد گرفت
وی ابراز نگرانی کرد و گفت: متأسفانه به دلیل عدم اگاهی مردم بسیاری از موقوفات از بین رفته است.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: یکی از کارها که در مدت اخیر با همکاری هیئت امنا امام زاده عبدا… (ع) انجام شده است طرح جامع آستان امام زاده عبدا… (ع) است که از برنامه های 5ساله می باشد و بالغ بر 60 میلیارد تومان هزینه برای آن پیش بینی شده است که ضلع غربی و جنوبی تحت تصرف امام زاده قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا