سالن های ورزشی مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه نمی باشد

به گزارش پایگاه خبری افق بافق،این روزها در شهرستان بافق نمایشگاه عرضه مستقیم کالا(طرح ضیافت ) روزهای پایانی خود را سپری می کند . نمایشگاه از تاریخ 26فروردین ماه سال جاری شروع شده و تا۲/۲ادامه داشت و به دلیل استقبال زیاد مردم تا4/2تمدید شد و در آن محصولاتی نظیر مواد غذایی، پوشاک، کیف، کفش، پارچه و غیره عرضه شد. در روزهای پایانی برگزاری نمایشگاه فرصتی مغتنم دست داد تا خبرنگار افق بافق به گفتگو با تعدادی از غرفه داران و مسئول برگزاری نمایشگاه بپردازدکه درادامه ماحصل آن را می خوانید :
عصر روز شنبه برای آماده کردن گزارش، به سمت نمایشگاه حرکت کردم. وارد خیابان عدالت که شدم از فاصله دور ازدحام جمعیت هویدا بود؛ در فاصله چندمتری از درب ورودی اتومبيل را پارک کرده و دوربین به دست به سمت درب ورودی نمایشگاه حرکت کردم. در راه اتومبيل هایی را دیدم که با نظم نسبتا کمی در خیابان های منتهی به نمایشگاه پارک شده بود. وارد نمایشگاه شدم و از بدو ورود از غرفه های متعدد عکس گرفتم که ازدحام و شلو غی غرفه انتهای نمایشگاه توجهم را به خود جلب کرد، جلوتر که رفتم مردم در صف های طولانی برای خرید محصولات به قیمت تنظیم بازار صف کشیده بودند. خواستم گفتگویی با آنها داشته باشم که از مصاحبه امتناع کردند.

سالن های ورزشی مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه نمی باشد



داخل سالن شدم، «حسن آبادی» که از شهرستان یزد در نمایشگاه حضور پیدا کرده بود گفت: در نمایشگاه محصولاتی نظیر ترشی، زیتون، زیتون پرورده، کشک تازه، ترشک، لواشک را عرضه کردیم.
وی افزود: کلیه محصولات را درکارگاه خود تولیدکرده و سال های متمادی در نمایشگاه های متعدد شرکت کرده است. وی در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه گفت: از آنجایی که در غرفه مواد غذایی برای فروش و عرضه محصولات باید محصول را مزه کنند.
وی اظهار کرد: ماه رمضان زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه مواد غذایی نیست. هم چنین به دلیل اینکه مردم روزه دار بودند و اکثرا بعد از افطار برای بازدید از نمایشگاه حضور می یافتند زمان حضور مردم در نمایشگاه محدود بود.
حسن آبادی تصریح کرد، اکثرنمایشگاه ها در سطح شهرستان های استان یزد در سالن های ورزشی برگزار می‌شود، که محیط گرم بوده و فضای کمی برای عرضه محصولات وجود دارد. هم چنین در صورتی که تنوع بیشتری در عرضه محصولات وجود داشته باشد، استقبال بیشتری صورت می گیرد. وی افزود در صورت وجود پارکینگ مناسب و هم چنین در صورتی که خیابان های اطراف نمایشگاه خاکی نباشد تا گرد و خاک بر روی محصولات ننشیند، نمایشگاه با کیفیت بهتری برگزار خواهد شد.
در ادامه حضور در نمایشگاه غرفه ای توجهم را به خود جلب کرد که کتاب با ۵۰ درصد تخفیف به فروش می رفت و غرفه دار مرد میانسالی بود که با سعه صدر و روی گشوده به افرادی که از وی مشاوره در زمینه کتاب می خواستند مشاوره می داد. این مهربانی و عطوفت مرا به سر کیف آورد تا گفتگویی با وی داشته باشم که در ادامه می خوانید:

بافق نسبت به شهرهای دیگر استان یزد استقبال کمتری در حوزه مطالعه و کتاب خوانی دارد

زرین از انتشارات زرین کلک تهران گفت: ۳۰سال است؛ که در نمایشگاه های سراسر کشور شرکت کرده ولی در نمایشگاه بافق برای اولین بار است؛ که حضور دارم.
وی در ادامه افزود: مردم بومی استقبال زیادی از غرفه کتاب نداشتند ولی مردم غیر بومی استقبال خوبی از نمایشگاه داشتند. فکر می کنم یکی از دلایل عدم استقبال مردم این بود که در نمایشگاهی که در ماه های گذشته برگزار شد،‌ مردم از بن تخفیف سنگ آهن برای خرید استفاده کردند؛ البته این دلیل کلی نمیتواند باشد؛ بطور کلی بافق نسبت به شهرهای دیگر استان یزد استقبال کمتری در حوزه مطالعه و کتاب خوانی دارد.
زرین ادامه داد: از روز اول برگزاری نمایشگاه ما برای کلیه محصولات ۵۰درصد تخفیف را لحاظ کردیم . در این شرایط بسیار بحرانی که برای حوزه نشر وجود دارد، کسانی که از بازار بترسند از حوزه رقابت حذف خواهند شد و ما برای ادامه فعالیتمان بیشترین تخفیف را ارائه می دهیم تا مشتری ثابتمان را حفظ کنیم و در صورتی که در همین شهر ما بتونیم ۲۰۰ مشتری ثابت جذب کنیم به سوددهی می‌رسیم .
وی ادامه داد به بازدید کنندگان از غرفه که در مورد کتاب اطلاعات می خواهند مشاوره رایگان ارائه می کنم.بنده کتاب ها را کامل مطالعه کرده و شناخت کامل دارم و خود مسئول نشر هستم.
وی در پایان گفت : آگاهی بیشتر از فضای رسانه ای بافق موجب می شد که عملکرد بهتری داشته باشم و از آنجایی که شناخت کافی نسبت به فضای مجازی بافق نداشتم قدری دچار زیان شدم.

غرفه دار و مجری برگزاری خودشان را هم جهت نمی دانند

وی در پاسخ به خبرنگار ما که آیا برای غرفه داران که بومی شهرستان نیستند تخفیف خاصی مثلا برای مکان اسکان لحاظ شده است، گفت: خیر چون برگزار ی نمایشگاه برعهده بخش خصوصی هست و بخش خصوصی صرفا منافع خودش را لحاظ می کند.
وی افزود: مسئول برگزاری نمایشگاه تمام تمرکزش در برگزاری نمایشگاه است، از اصناف، وزارت صمت عملا این اقبال وجود ندارد که به غرفه دار اهمیت بدهند و متاسفانه غرفه دار و مجری برگزاری خودشان را هم جهت نمی دانند.

ازصنایع ترمه در استان یزد استقبال چندانی صورت نمی گیرد

مشغول دید و بازدید از غرفه ها بودم که غرفه ای با محصولات اصیل سنتی ایرانی جلوه نمایی می‌کرد و در آن محصولات ترمه و صنایع دستی در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته بود. وارد غرفه که شدم از غرفه دار اجازه عکاسی گرفتم و او با خوشروئی این اجازه را داد در ادامه به گفتگو با وی پرداختم.
«محمد صافی» که از شهرستان یزد در نمایشگاه شرکت کرده بود گفت:
بیشتر کارهایی که در نمایشگاه عرضه شده تولید خودمان هست. صنایع ترمه، ترکیب با چرم و آنچه مد روز هست ترکیب شده و محصولی سنتی و ترکیبی تولید شده است.
وی در ادامه گفت: شغل اصلی بنده صنایع ترمه هست و جنبه شرکت ما در نمایشگاه ها به این دلیل هست که بتوانیم برای محصولاتمان بازاریابی نماییم.

از صنعت ترمه در کل ایران استقبال صورت می گیرد ؛ ولی در یزد استقبال چندانی نمیشود و فکر می‌کنم دلیلش این است که مردم یزد فکر می‌کنند که صنایع دستی و سنتی از مد افتاده است ولی برعکس در استان های دیگر این محصولات را جدید مي دانند و استقبال خوبی صورت می گیرد .

صافی برای خانم های خانه دار پیشنهاد اقتصادی ویژه ای داشت

وی یک پیشنهاد اقتصادی ویژه هم برای خانم های خانه دار داشت که در ادامه می خوانید:
خانم های خانه دار که جویای شغل هستند، این شغل میتواند درآمد خوبی برایشان داشته باشد؛ و در صورتی که ۳تا۶ ماه آموزش ببینند می توانند بین ۶تا۱۰ تومان درآمد ماهيانه کسب کنند.
حسین زاده که در نمایشگاه غرفه پاستیل داشت در مورد کیفیت برگزاری نمایشگاه گفت: نمایشگاه خوب است ولی میتوانست بصورت مناسب تری برگزار شود و سال های گذشته در سطح بهتری برگزار شده بود.
در ادامه بازدید غرفه ای که در آن ظروف روی و تفلون با ظرافت خاصی کنده کاری شده بود به چشم می خورد.
قاسم عرب، صاحب غرفه از استان اصفهان، صنایع دستی ساخت کارگاه خود را در نمایشگاه آورده بود.
وی گفت 12سالی هست که در نمایشگاه های سراسر کشور شرکت می کنم ولی در نمایشگاه بافق برای اولین بار حضور داشتم وی درپایان پیشنهاد داد که در صورتی که نمایشگاه در زمان و مکان مناسب تری برگزار بشود بازدهی بیشتری خواهد شد.

وقتی فضا و بستر مناسب نباشد کسی نمی تواند خرید کند

در ادامه بازدید از نمایشگاه غرفه پاستیل و معجون دل هر بیننده ای را می فریبید . به غرفه که نزدیک شدم خانمی جوان با خوشرویی به من پیشنهاد داد که کره بادام زمینی را که تولید خودشان بود امتحان کنم و طعم لذت بخشی داشت . در ادامه وی از مشکلات خود گفت: بطور متوسط روزانه ۵۰۰ تا۱۰۰۰نفر از نمایشگاه بازدید می کنند و تهویه محیط و هوای مطبوع اهمیت زیادی دارد. به نظر بنده مشکلی که در نمایشگاه امسال بارز بود، عدم وجود هوای سالم و مطبوع بود، تا بازدید کننده لذت ببرد و حالش خوب باشد و بتواند خرید کند . وقتی فضا و بستر مناسب نباشد کسی نمی تواند خرید کند؛ حتی ما تذکر دادیم؛ که پنجره های سالن را باز کنند و کولر روشن کنند؛ اما اقدامی صورت نگرفت.
در پایان این بازدید چند ساعته به گفتگو با یکی از مسئولین برگزاری نمایشگاه پرداختم .
وی هدف از برگزاری نمایشگاه را طرح ضیافت عنوان کرد که در آن اقلام ضروری مثل قند، شکر، گوشت ، خشکبار و غیره عرضه شده است. هم چنین در نمایشگاه غرفه ای جهت اقلام ضروری و مورد نیاز مردم شامل قند، شکر، گوشت و غیره دایر شد ؛ که محصولات با قیمت مناسب در آن عرضه شده بود؛ از آنجایی که قبلا این اقلام ضروری در سطح شهر توزیع میشد و مردم از آن اطلاع پیدا نمی کردند مارا برآن داشت تا غرفه ای را در داخل نمایشگاه به آن اختصاص بدهیم.

محصولات با قیمت مناسب تر با همان کیفیت در نمایشگاه ارائه می شود

وی در ادامه افزود: برای زمان برگزاری نمایشگاه مخالفت های زیادی وجود داشت. نمایشگاه معمولا در ماه های شهریور یا اسفند برگزار می شد ولی به دلیل حمایتی که اداره اصناف از کسبه انجام دادند نمایشگاه در این تاریخ برگزار نشد. چون فروشندگان درسطح شهر، در ماه منتهی به عید بیشترین فروش را دارند و زمانی که در نمایشگاه محصولی باقیمت مناسب تر عرضه شود ؛ قطعا مردم از نمایشگاه خرید می کنند و این به ضرر فروشندگان است و به همین منظور به زمان دیگری موکول شد.
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه که آیا با توجه به تورمی که در جامعه وجود دارد و قدرت خرید مردم پایین آمده است ، محصولات با قیمت مناسب تر با همان کیفیت در نمایشگاه ارائه می شود افزود:
بله قطعا محصولات با همان کیفیت و با قیمت مناسب تر در نمایشگاه عرضه می شود. مردم قبل از خرید از چند فروشگاه در سطح شهر قیمت می گیرند و از آنجایی که قیمت مناسب تر است از نمایشگاه خرید می کنند.

قبلا برای برگزاری نمایشگاه همکاری بیشتر از سمت مسئولین صورت می گرفت

وی به عنوان صحبت پایانی افزود: قبلا برای برگزاری نمایشگاه همکاری بیشتر از سمت مسئولین صورت می گرفت. در حال حاضر، هزینه اجاره غرفه ها خیلی زیاد هست. هزینه ها برای غرفه دار کمتر باشد خیلی راحت تر می تواند به مشتری تخفیف بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا