خواص گل بابونه

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ بابونه از بهترین گیاهان دارویی خانواده کاسنی است. دو نوع معروف بابونه که بیشتر در ایران می روید شامل بابونه دشتی و بابونه شیرازی است.
بابونه دشتی که گل های لوله ای زرد رنگ در وسط دارد به صورت علف هرز و در اکثر نقاط ایران می روید، اما بابونه شیرازی گیاهی علفی با ساقه و برگ های منشعب و دارای گل های سفید کناری و گل های زرد میانی است که عمدتا در مناطق مرکز غرب و جنوب غربی ایران یافت می شود.
این گیاه خواص درمانی بسیار زیادی دارد و از دیرباز در موارد متعددی از بیماری ، از فرآورده های مختلف آن بصورت خوراکی و موضعی برای درمان یا تسکین دردها استفاده کرده اند.
بابونه شیرازی در درمان بیماری های مختلف از جمله اختلالات عصبی، اختلالات گوارشی، مشکلات قاعدگی، بیماری های پوستی، درمان ملتحمه و نقرس استفاده می‌شود.

درمان مشکلات گوارش:
تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده از خواص بابونه می باشد.
مصرف دم کرده این گیاه به شکل ناشتا تقویت کننده معده و بادشکن است و بابونه یک داروی اشتها آور محسوب می شود .
درمان مشکلات سیستم عصبی
این گیاه در درمان سردرد و میگرن موثر است و نیز برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت استفاده از فرآورده های این گیاه توصیه شده است.

خواص بابونه در تسکین درد
بابونه خاصیت تب بر و تسکین دهنده درد دارد و از دیر باز هنگام دندان درآوردن بچه ها برای تسکین درد به آن ها چای بابونه می دادند.
بابونه در تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش شیر مادران شیرده، درمان کم خونی، رفع زردی و خاصیت ضد آلرژی در طب سنتی برای آن عنوان می شود.

چند نکته مهم ضروری درباره بابونه
مصرف هم زمان بابونه و فرآورده های آن با داروهای ضد انعقاد، بنزددبازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و بطور کلی داروهای رقیق کننده خون و همچنین الکل ممنوع است.
مصرف بابونه در زنان در دوران بارداری و شیر دهی در برخی افراد ممکن است با آلرژی همراه باشد و باید از مصرف آن در این دوران اجتناب شود.
در مصرف این گیاه دارویی نباید زیاده روی کرد و می تواند در برخی افراد مشکلات و ناراحتی هایی را همراه داشته باشد.

طرز تهیه دم کرده بابونه
رایج ترین شکل استفاده از گیاه بابونه چای است.
برای درست کردن دم کرده بابونه کافیست یک قاشق غذا خوری گیاه بابونه خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و مدت ۵ دقیقه بگذارید تا دم بکشد.

طبع چای بابونه
از نظر طب سنتی طبع این چای گرم و خشک است و از تقویت کننده های تلخ به حساب می آید. مصلح بابونه عسل و انار است ( متخصصان طب سنتی توصیه می کنند برای کاهش عوارض بابونه آن را همراه عسل یا انار میل کنند)

به طور کلی توصیه می شود که این افراد از مصرف بابونه اجتناب کنند:
افراد با سابقه آلرژی شدید به ویژه به گروه ها
افرادی که قبلا واکنش آلرژیک حتی خفیف به محصولات بابونه داشته اند
نوزادان و کودکان بسیار خردسال
پراکنش گیاه بابونه در شهرستان بافق
این گیاه در سال های پرباران در فصل بهار در ارتفاعات و حاشیه سیل ها و مناطق کوهستانی شامل لرد شیطور، گزستان، ارتفاعات زریگان رویش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا