هفتاد هزار فروند، ساکن خانه ای به وسعت نیم متر

به گزارش پایگاه خبری افق بافق، در شماره 1141 به تاریخ،دوشنبه، پنجم شهریورماه سالجاری، اولین بخش از گفتگو با «رضا شبانزاده» اهل روستای شادکام بافق منتشر شد. در این شماره بیشتر با این شغل تنها زنبوردار روستای شادکام آشنا خواهیم شد.

تعداد زنبورهای کندو به نسبت فصل و وضعیت ملکه متغیر است
افق بافق) تعداد تقریبی زنبور های هر کندو به چند فروند می رسد؟
حداقل ده هزار و حداکثر نیز هفتاد هزار فروند زنبور در هر کندو حضور دارند که این میزان به نسبت فصل و وضعیت ملکه متغیر است.

عدم وجود عسل چهل گیاه
افق بافق) آیا چیزی به عنوان عسل چهل گیاه وجود دارد؟
عسل هر منطقه بستگی به تنوع گل در آن محدوده دارد و غالبا چیزی به عنوان عسل یک گیاه وجود ندارد به دلیل آنکه هنگامی که زنبور به قصد جمع آوری شهد از کندو خارج می شود؛ مانند دیگر حیوانات نمی‌توان او را به سوی مقصدی مشخص هدایت نمود که حتما باید از فلان گل شهد خود را تامین کند.نوع عسل نیز بنا به گل غالب آن منطقه شناخته می‌شود. مثلا (عسل آویشن به معنای آن نیست که تنها از شهد این گل تهیه شده است بلکه بدان معنی است که آویشن گل غالب آن منطقه بوده است.)

زمستان،تنها فصل مناسب برای پرورش زنبور در شهرستان
افق بافق) آیا بافق محل مناسبی برای پرورش زنبور عسل است؟
برای شهرستان بافق در فصل زمستان مکان بسیار مناسبی برای پرورش زنبور است اما در فصل های دیگر سال به علت گرمای شدید و عدم تنوع گل، باید کندو ها را به مناطق سردسیری کوچ داد.

زنبور عسل، حشره ای با جسم مقاوم
افق بافق) مهمترین علت مرگ زنبور کدام است؟
در این باره باید گفت زنبور عسل نسبت به حشرات دیگر از نظر جسمانی قوی تر است و از آفت ها تنها می‌توان به کنه و زنبورهای قرمز اشاره نمود. البته این امر به نوع تغذیه نیز بستگی دارد یعنی اگر تمام عسل را برداشت کنیم و برای خوراک به آنها شکر بدهیم؛ ضعیف و آسیب پذیر می‌شوند.

از عمر کوتاه زنبور کارگر تا زندگی طولانی ملکه
افق بافق) عمر زنبور و ملکه چه میزان است؟
عمر دقیق زنبور عسل را نمی توان تخمین زد اما طبق اطلاعات و شنیده ها عمر زنبور های کارگر در هر فصل متفاوت است.مثلا در بهار که فعالیت آنان زیاد است بین شصت تا هشتاد روز و در فصل زمستان عمرشان به سه ماه نیز می‌رسد.عمر ملکه نیز از دو تا سه سال متغیر است.
طی نمودن مسافتی به طول شش کیلومتر مسافت طی شده توسط زنبور در طول روز به چه میزان می رسد؟ این موضوع به پراکندگی گل در منطقه بستگی دارد اگر این میزان کم باشد هربار ۵ تا ۶ کیلومتر را طی می‌نمایند که این مسافت ممکن است تا ۲۰ دفعه در روز تکرار شود.
غذایی مخصوص به ملکه
افق بافق) ژل رویال چیست؟
آن غذایی مخصوص به ملکه است که توسط زنبورهای ویژه تهیه می‌شود.در مورد خواص آن همین بس که ملکه با خوردن مقدار کمی از آن قادر می‌شود تا ۲۵۰۰ تخم بگذارد.

کاهش چشمگیر زنبورداران شهرستان
افق بافق) چه تعداد از زنبورداران در بافق حضور دارند؟
تعداد زنبورداران شهرستان بافق نسبت به ۵ سال گذشته کاهش یافته است زیرا این شغل برای چهار فصل در بافق اصلا مناسب نیست و نیاز است تا سالیانه دو تا سه بار آنها را کوچ داد که این امر زحمت بسیاری دارد.به همین دلیل بسیاری از همکاران بنده از این شغل منصرف شده و آن را رها نمودند. در حال حاضر تا آنجایی که من اطلاع دارم در حدود ۲۰ تن به این حرفه مشغول هستند.

آزمایش، تنها راه تشخیص عسل اصل از نوع تقلبی آن
افق بافق) آیا تنها راه تشخیص عسل اصل از تقلبی تنها آزمایش آن است؟
صد درصد چون آنقدر تقلب هایی ماهرانه صورت می‌گیرد که عسل غیر اصل از نظر رنگ، بو و طمع از عسل اصل بهتر به نظر می‌رسد.

علاقه ای به نام پرورش زنبور
افق بافق) آیا تا به حال از سوی جهاد
کشاورزی حمایتی از شما صورت گرفته است؟ خیر، بنده به علت آنکه این حرفه را تنها به خاطر علاقه دنبال می کنم تا به حال از این نهاد درخواستی نداشته و به آن نیز مراجعه نکرده ام.

از ورود آفت به کندو تا کاهش جنب و جوش زنبور
افق بافق) آیا زنبور ها بیمار می شوند و این بیماری در تولید عسل تاثیر گذار است؟
همان طور که گفته شد اگر آفت ها به کندو وارد شوند باعث تلفات و کاهش جنب و جوش این حشره بسیار مفید می‌شوند که این امر در میزان شهد آوری بسیار ماثر است.

زنبور عسل، حشره ای اهلی ناشدنی
افق بافق) سخن پایانی
در پایان باید متذکر شوم که زنبور عسل یک موجود بسیار پیچیده است که علی رغم استفاده بسیار زیاد انسان از آن در طول سالیان هنوز موفق به اهلی نمودن آن نشده است. خداوند متعال در قرآن از آن یاد کرده و محترم شمرده است.پس باید با احترام فراوان با آن رفتار نمود. به گفته پیشکسوتان در این شغل اگر کسی حلال و حرام را رعایت نکند هرگز خیری از آن نخواهد دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا