کودکان و نوجوانان و فضای مجازی

تأثیر منفی استفاده بیش از چهار ساعت از فضای مجازی
والدین باید در مورد سلامت روان کودکان خود به خصوص اگر بیش از چهار ساعت در روز در مقابل صفحه نمایش (کامپیوتر، تماشای تلویزیون و بازی‌های ویدئویی) قرار گیرند، نگران باشند. کارشناسان می‌گویند نوجوانانی که زمان بیشتری را در مقابل صفحه نمایش صرف کرده‌اند تمایل به تجربه سطوحی بالاتری از پریشانی روحی، اضطراب و افسردگی را دارند و در استفاده بیش از چهار ساعت این تمایل منفی شدیدتر دیده می‌شود.
افزایش زمان استفاده از صفحه نمایش و قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها با کاهش احساس پذیرش اجتماعی و افزایش احساس تنهایی و مشکلات ارتباطی همراه است و فعالیت‌های اینترنتی خاص مانند سایت‌های شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های چند نفره آنلاین با سطوح پایین‌تر از سلامت همراه بوده است.

میانه‌روی را در اینترنت رعایت کنید
کودکان و نوجوانان به دلیل موقعیت سنی خود تمایل بیشتری به تکنولوژی‌های مدرن و فضای مجازی دارند و میزان تأثیر پذیری آنها نیز از پدیده‌های اطراف خود در این سنین بیشتر است. بنابراین سلامت روانی کودکان و نوجوانان با توجه به رشد و توسعه فضای مجازی موضوعی حائز اهمیت است.
با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان پرتحرک را از جمع‌های دوستانه خود جدا کرده است، کم کم سر و کله افسردگی اضطراب و عزت نفس نیز در آنها نیز پیدا می‌شود. از آن جایی که هر چیزی از جمله اینترنت می‌تواند به طور بالقوه اعتیاد آور باشد، توصیه کارشناسان این است که بهتر است میانه‌روی را رعایت کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌های جلوگیری از بروز این مشکل محدود کردن مدت زمان استفاده از اینترنت است.

چگونگی حفظ امنیت نوجوان در شبکه‌های مجازی
والدین میزان استفاده کودک و نوجوان را از شبکه‌های اجتماعی بررسی کنند و به دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت در زمینه استفاده از صفحات نمایش دقت کنند. اطمینان حاصل کنند از این امکانات بهینه استفاده می‌کنند و اگر اینچنین نیست، آن‌ها را به‌درستی راهنمایی کنند و برخی از نکات را مد نظر قرار دهید که عبارتند از:

اینترنت را فضایی بزرگ و بیکران تصور کنید
والدین هرگز نمی‌توانند کودک را ساعت‌ها در یک مرکز خرید بزرگ رها کنند و انتظار داشته باشند هر کسی او را می‌بیند یا از کنارش رد می‌شود مهربان باشد و از او مراقبت کند. این قیاس خوبی است برای فهمیدن شرایط در فضای مجازی و اینترنت، بنابراین، وقتی کودک، بدون مراقبت و نظارت، ساعت‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد، نمی‌توانید از امنیت او اطمینان داشته باشید. حتماً توجه داشته باشید که کودک یا نوجوان در اینگونه فضاها با چه کسانی در ارتباط است.

درباره قلدری و زورگیری‌های آنلاین آگاهی کسب کنید
درست است که تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان ارتباطات مجازی خوشایندی را تجربه می‌کنند، اما نمی‌توان پدیده قلدری و زورگویی آنلاین را نادیده گرفت. در واقع، این موضوع در شبکه‌های اجتماعی و در بین نوجوانان بسیار رایج است. بنابراین، در این‌باره مطالعه کنید و اطلاعات خود را افزایش دهید و مراقب علائم هشداردهنده‌ای باشید که نشان‌دهنده قربانی بودن کودک است.

تعادل برقرار کنید
از میزان ارتباطات و تعاملات کودک خارج از شبکه‌های مجازی اطمینان حاصل کنید، یعنی، برنامه روزانه کودک یا نوجوان باید به گونه‌ای باشد که بیشتر وقتش درگیر روابط و فعالیت‌ها در دنیای حقیقی و با انسان‌های حقیقی باشد. همچنین، کودک و نوجوان را مشغول فعالیت‌هایی کنید که به او در ساختن هویت و عزت نفس کمک می‌کند.

به کودک و نوجوان استفاده آگاهانه از شبکه‌های مجازی را آموزش دهید
از فرزندتان بخواهید با خودش روراست باشد و زمانی را که صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کند دقیق محاسبه کند و اگر با افرادی در ارتباط است که باعث افزایش استرس و ناخشنودی او می‌شوند، این روابط را قطع کند.

محدودیت ایجاد کنید
ساعت‌هایی از روز، مثل وقت نهار یا شام و قبل از خواب، استفاده از تلفن همراه را برای همه اعضای خانواده ممنوع کنید. احتمالاً در روزهای اول، با مخالفت و مقاومت کودک مواجه خواهید شد، اما به یاد داشته باشید، در این زمینه، استمرار کلید موفقیت است.

وضع قوانین بودن در شبکه‌های اجتماعی
از آنجا که مقدار زیادی از رشد مغز در سال‌های نوجوانی اتفاق می‌افتد، بهتر است والدین درباره تأثیری که شبکه‌های اجتماعی بر فرزندشان می‌گذارد آگاهی کسب کنند. به همین منظور، در خانه برای استفاده از شبکه‌های مجازی و حفظ امنیت و سلامت کودک و نوجوان، باید قوانین و دستورالعمل‌هایی وضع شود.

یلدا سادات میرعلمی
یلدا سادات میرعلمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا