گفتگو با پیشکسوت فوتبال: زمین چمن و سالن های ورزشی حق طبیعی شهروندان است

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ دوران ورزشی اش از کوچه و زمین های خاکی محله مهدیه و کلوپ ورزشی آغاز کرد، فوتبالش را زیر نظر ” کمالیان” آموخت و در تیم های “پرسپولیس”، “پاس” ، “راه آهن بافق” و… توپ زده است. همیشه به عنوان یک دفاع به میدان می رفت و در کنار” رضا کرمی”، “مرحوم محبوب تقوی “، “مرحوم رضا بابائیان”، ” جعفری “، نعیمی ” ، “حاج علی اصغر فتاحی” و… بازی های درخشان تری به نمایش می گذاشت. وی در سمت دبیری هیئت فوتبال سال ها خدمت نمود و از سال 1372 دیگر در فوتبال شهرستان فعالیت نکرد. گفتگوی اختصاصی هفته نامه افق کویر را با پیشکسوت فوتبال شهرستان بافق با هم می خوانیم.

عصر ها با هماهنگی بچه ها راهی کوچه شده
حاج “محمود تشکری بافقی” معروف به جلیل، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان بافق در این باره گفت: بنده در دبستان لرد ( مهدیه) واقع در کوچه “حاج هدایت” درس خوانده و فوتبال را با همکلاسی های مدرسه در کوچه “حاجی ها” آغاز نمودم.
وی افزود: عصر ها با هماهنگی بچه ها راهی کوچه شده و به بازی می پرداختیم گاهی در فوتبال بازیکنان ضربه می دیدند که این بسیار رنج آور بود؛ اما بعد از اتمام بازی هیچ کدام از اعضای تیم کینه یا دشمنی از رقیب خود نداشته و رفتارها دوستانه و صمیمانه بود.
وی ادامه داد: الفبای فوتبال را با “کمالیان” دبیر ورزش آموخته و در ساعات غیر ورزش به زمین فوتبال “ترک آباد” که جنب معدن چغارت بافق، حدودا باطله های امروزی است رفته و همچنین به زمین فوتبال آهنشهر و کلوپ ورزشی نیز برای تمرین می رفتیم.

آموزش فوتبال با یک مربی روسی
وی اضافه کرد: زمانی که به ترک آباد و آهنشهر برای تمرین می رفتیم یک مربی روسی که در آهنشهر ساکن بود به کنار زمین می آمد و فوتبال را به ما بازیکنان آموزش می داد و خاطرات زیادی از او به یاد دارم.
وی در ادامه اضافه کرد: تعدادی از سربازها که اهل خوزستان بودند و درناحیه بافق خدمت می کردند؛ گاهی مواقع آنان با ما تمرین داشته و تمرینات با کیفیت تر انجام می شد.

وی گفت: دبیرانی که در آموزش و پرورش بافق حضور داشتند آقایان “موزه کش” و “شاه ولی بیک” با حضور در تمرینات در بهبود کار فوتبالی بچه ها خیلی اثرگذار بودند. مدتی مربی ما آقای “ادیبی” بود که او در شهربانی خدمت می کرد و تیم “پاس” را تشکیل داد که ما نیز عضو آن تیم بودیم او مهارت بالایی در این حیطه داشت، بعد از “ادیبی” مرحوم “غلام پهلوان نصیر” از مربیانی بود که تمرینات را با ما ادامه داد.
وی یادآور شد: مرحوم ” احمد کرمی” برای ورزش به ویژه فوتبال تلاش های بسیار زیادی کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که « پست اصلی شما در فوتبال چه بوده است؟»بیان کرد: همیشه به عنوان دفاع بازی می کردم و در اولین تیم “پرسپولیس” بعد “پاس” به بازی پرداختم و می توان گفت: تیم راه آهن بافق آخرین تیم بنده بود.

ناباورانه مسابقه را 2 بر 1 باخته و در جایگاه دوم قرار گرفتیم
وی خاطره تلخ ورزشی خود را اینگونه بیان کرد: در سال 1354مسابقات بین آموزشگاه برگزار شد؛ که در سال 1355 مسابقات فینال به میزبانی شهرستان بافق در کلوپ ورزشی بین تیم بافق و اردکان برگزار شد و علی رغم آنکه ما تیم برتر میدان بودیم؛ اما ناباورانه مسابقه را 2 بر 1 باخته و در جایگاه دوم قرار گرفته که این بدترین خاطره ورزشی من است. وی خاطره شیرین ورزشی خود را در سال 1355 و 1356 که عضو تیم جوانان بافق بود و با این تیم با شهرستان های استان به مسابقه می پرداخت و در همان سال ها قهرمانی را ازآن خود نمود؛ بیان کرد.

با ضربات آزاد گل های زیادی را ثبت نمودم
وی در پاسخ به این پرسش که « قشنگ ترین گلی که در دوران بازیگری زدید به کدام تیم بود؟» بیان کرد: در مسابقات آموزشگاه ها و جوانان گلی نزده ام، اما در مسابقات شهری که با چند تیم برگزار می شد با ضربات آزاد گل های زیادی را ثبت نمودم.
وی اضافه کرد: در سال 1355 مسابقات داخل شهر با شرکت پنج تیم برگزار می شد که هیجان خاصی در برداشت، گاهی مواقع مسابقه به این صورت کسانی که سمت راست امام زاده عبدا… بودند یک تیم و آنانی که سمت چپ بودند نیز یک تیم دیگری را تشکیل می دادند و هر دو با هم به مسابقه می پرداختند و در دو مسابقه ای که من در تیم حضور داشتم نتیجه به پیروزی ختم شد.

بازی فوتبالیست ها را توسط مجله ورزشی دنبال می کردم
وی درباره تیم مورد علاقه خود گفت: اکثر بازیکنان فوتبال پرسپولیسی و الگوی فوتبال بنده مرحوم” ابراهیم آشتیانی” ،”کاشانی” و ” بایرن مونیخ” بود و بازی آنان را از طریق مجله‌های ورزشی دنبال می کردم.
وی درباره تیم محله مهدیه بیان کرد: شهید “میرزا محمد برزگری” تیم محله سفلی را راه اندازی نمود؛ در محله تیم های شاهد، انصار و هلال احمر تشکیل گردید که “سیدعلی اصغر حسینی” در این مسیر زحمات زیادی کشید همچنین مرحوم “تراب زاده” و “شیخی” از مدیران هلال احمر بودند که تیم انصار را تحت پوشش قرار دادند و کمک های خوبی توسط آنان شد.

در گذشته فوتبال محله مهدیه وضعیت روبه رشدی داشت
وی افزود: در گذشته فوتبال محله وضعیت روبه رشدی داشت؛ اما اکنون وضعیت فوتبال محله دیگر چشمگیر نیست یا شاید انتظار بنده نسبت به گذشته بیشتر شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که « از هم بازی های شما کدام بازیکن به سطح برتر فوتبال رسیده است؟» بیان کرد: “رضا کرمی” که در یکی از تیم های باشگاه تهران فعالیت می کرد و “حاج علی اصغرفتاحی” که به تیم استان دعوت شد.
وی ادامه داد: امروزه مشکلات زندگی زیاد شده است که از طرفی برنامه های جدید و ابزارآلات هم بسیار پیچیده تر، احترام به یک پیشکسوت هم در حد یک حرف است و در بعضی از مواقع گفته های صریح این افراد باعث رنجش مسئولین و عدم توجه به حرفهای وی در رفع مشکلات است .

با اراده به ورزش می پرداختیم
وی یاد آور شد: زمانی که با بچه های محله ورزش می کردیم وسایل ورزشی که لازم داشتیم به ویژه توپ فوتبال را نیز خودمان خریداری می نمودیم اگر باران می آمد محدوده وسیعی از کلوپ ورزشی را آب فرا می گرفت که با کمک بازیکنان این گودالچه ها را با خاک پر می نمودیم ، اما با اراده و مصمم بودیم که در این شرایط سخت به ورزش می پرداختیم.

خانواده موافق با ورزش فرزندان خود نبودند
وی اضافه کرد: در گذشته خانواده موافق با ورزش فرزندان خود نبودند و بودجه ورزشی تربیت بدنی و آموزشگاه ها بسیار کم بود.
تشکری بیان کرد: ورزش تعصب، اراده ، علاقه، جوانمردی ،گذشت، فداکاری و بودجه و امکانات می خواهد در ورزش اینگونه مسائل کم رنگ شده است هزینه های میلیاردی باید خرج زیر ساخت های ورزشی گردد و در کنار آن تیم داری از مربیان و دوران دوره دیده استفاده نمایند.

زمین چمن و سالن های ورزشی حق طبیعی شهروندان بافقی است
وی عنوان کرد: زمین چمن و سالن های ورزشی مناسب حق طبیعی شهروندان بافقی است این کوتاهی اگر رفع گردد ما استعداد های بالقوه ای در همه رشته ها در سطح شهرستان داریم که می توانیم امید و تلاش آن ها را مضاعف کرده و علاقمندان فراوانی را جذب ورزش کردند امیدوارم شرکت های که در بافق است، فرماندار و امام جمعه محترم و سایر مسئولین در شهرستان و استان به فکر ورزش بافق بیش از این ها باید باشند.
وی در پایان اظهار کرد: از هفته نامه افق کویر تشکر می کنم.

حدیثه امیریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا