
به گزارش پایگاه خبری افق بافق، اواسط قرن بیستم با گسترش وسایل و تجهیزات جدید و روشهای تأثیر گذار تولید ، آموزش ، مهارت و فراگیری دانش به شدت در کشورهای توسعه یافته اهمیت یافت و کم کم به سمت کشورهای در حال توسعه سرازیر شد لذا آموزش از مهمترین و موثرترین عوامل برای بهبود امور یک سازمان یا بخشهای ادارات و شرکتها بشمار می رود .
هرکارمند در هر سطح سازمانی یا شغلی که باشد نیازمند آموزش و کسب مهارتهای آن کار می باشد، باید همواره برای بهتر انجام دادن کار و شغل خود اطلاعات جدیدی کسب نماید و هرزمان شغل سازمانی فرد تغییر پیدا کرد اطلاعات و مهارتهای متناسب با آن کار و شغل برای او تعریف می گردد تا کار به نحو احسن انجام گیرد و سازمان نیز به اهداف متعالی خود دست یابد .
آموزش در هر زمینه سبب ارتقاء رشد شخصیتی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ها می گردد همچنین قدرت خلاقیت، سازندگی و بهره وری را افزایش داده و افراد را به سوی کارآفرینی و تکنولوژی پیشرفته ترغیب می نماید و نقش تعیین کننده و سرنوشت سازی را در اقتصاد ایمن و توسعه اجتماعی و بهبود توزیع درآمد در میان اقشار مختلف جامعه دارد. یکی از بخشهای کلیدی در مدیریت سرمایه انسانی هر سازمان آموزش می باشد. به همین منظور گفتگویی با “سید علی رضا حسینی مبارکه” مدیر بخش معاونت آموزش و پژوهش شرکت سنگ آهن مرکزی انجام شده است که در ادامه می خوانید.
افق بافق: لطفاً خودتان را معرفی کنید و از سوابق کاری خود در شرکت سنگ آهن مرکزی بفرمایید؟
“سید علی رضا حسینی مبارکه” هستم. بیش از سه دهه افتخار همکاری با شرکت سنگ آهن مرکزی را داشتهام. مسیر شغلی من در این مجموعه با فعالیت در واحد حراست آغاز شد و به مدت ۱۳ سال در آنجا خدمت کردم؛ سپس به عنوان سرپرست منصوب شده و پس از آن، مسئولیت مدیریت اداری طرح توسعه را بر عهده گرفتم. در ادامه، مدتی به عنوان مشاور مدیر عامل در امور “ناریه” مشغول به کار بودم. در سالهای بعد، ۷ سال در سمت مدیر خدمات رفاهی و ۴ تا ۵ سال به عنوان مدیر اداری خدمت کردم. در حال حاضر نیز به عنوان مدیر در بخش آموزشی این شرکت فعالیت میکنم.
افق بافق: واحد آموزش منابع انسانی چه وظیفه یا وظایفی دارد؟
وظیفه اصلی این واحد ارتقاء دانش، مهارت و شایستگی های کارکنان برای دستابی به اهداف فردی و سازمان می باشد به طور خلاصه وظیفه این واحد عبارتند از :
نیاز سنجی آموزشی ، طراحی و برنامه ریزی آموزش، اجرای آموزش، ارزیابی اثر بخشی آموزش ، مدیریت دانش ( هدف : ایجاد فرهنگ یاد گیری در سازمان ها ) ، توسعه مستمر ( فراهم کردن فرصت رشد حرفه ای در مسیر شغلی برای کارکنان ) ، پشتیبانی از اهداف استراتژیک سازمان ، ارتباط با سایر واحدها و ……. می باشد.
افق بافق: از آنجایی که آموزش های ضمن خدمت از ارکان توسعه هر شرکتی می باشد، چه آموزشهایی برای پرسنل در سطوح مختلف تعریف شده است ؟
متناسب با کار در هر واحد با توجه به استاندارد آموزشی هر شغل علاوه بر دوره های عمومی و روانشناسی، دوره های تخصصی هر واحد نیاز سنجی، برنامه ریزی و اجرا می گردد .
آموزش برای مدیران و کارکنان متناسب با واحد خدمت آنها دوره برگزار می کند اعم از دوره های عمومی، تخصصی، روانشناسی، مدیریتی، برق، فنی و …….
افق بافق: آیا آموزش متناسب با نیاز بخشهای شرکت می باشد ؟ چگونه نیاز سنجی انجام می شود؟
بله – از طریق گفتگو با سرپرستان و خبرگان و بررسی مشکلات عملیاتی و تحلیل حوادث، یک سری از دوره ها استخراج می گردد که در استاندارد آموزش شغل افراد قرار می گیرد با توجه به این استانداردها در سه ماهه پایان هر سال واحد نیاز سنجی آموزش با همکاری قریب به 80 نفر رابط (تسهیل گر آموزشی ) در سطح شرکت در واحد های مختلف نیاز سنجی سالیانه را برای سال بعد انجام می دهند .
نیاز ها متناسب با در خواست قسمت، استاندارد آموزشی، دوره های حل مساله (ps)، فراخوان، خط مشی شرکت و دوره هایی در جهت شغل و پست و جابجایی پرسنل برگزار می گردد.
افق بافق: راههای تشویق پرسنل جهت شرکت در دوره آموزشی چیست؟
– دوره های آموزشی که فراگیران درآن شرکت می کنند پس از تأیید در شناسنامه آموزشی آنها ثبت می گردد. حضور پرسنل در دوره آموزشی موجب تأیید کارکرد و بعضاً اضافه کار می گردد.
– یکی از گزینه ها ارتقاء گروه، پست و جابجایی، شرکت در دوره آموزشی می باشد.
– هرگاه فرد آخرین گروه شغلی خود را دریافت کند به ازای هر 10 ساعت آموزش یک ماه از زمانی که باید رتبه بگیرد کاسته می شود.
– واحد آموزش دستور المعل (ترین ها ) را طراحی کرده است که هر سال فراگیر برتر، مدرس برتر ، تسهیل گر برتر و مدیر برتر و تأمین کننده آموزشی برتر معرفی می گردد و با توجه به شرایط اقتصادی شرکت از ( ترین ها ) تقدیر مادی و معنوی به عمل می آید .
– در سال گذشته فراگیر برتر و مدرس برترو تسهیل گر برتر با نصب بنر در سطح شهر و شرکت معرفی گردیدند تا تشویقی باشد برای علاقه مندی و تلاش در جهت بهبود عملکرد فراگیران و مدرسان و………
افق بافق: آیا ارزیابی صورت گرفته که مشخص کند پرسنل چه میزان از کارایی آموزش ها رضایت دارند ؟
مدل مورد استفاده در سنجش اثر بخش دورهها در آموزش شرکت، مدل “کرک پاتریک” می باشد که دارای 4 سطح واکنش، یاد گیری، رفتار و نتایج می باشد . در شرکت سنگ آهن تا مرحله رفتار از این مدل استفاده می شود و رسیدن به سطح نتایج جزء برنامه های این واحد می باشد .
در پایان هر دوره آموزشی فرم میزان رضایت فراگیران از دوره آموزشی در اختیار فراگیر آن دوره قرار می گیرد که میزان رضایت خود را در سه معیار محتوای دوره، مدرس و سازماندهی اعلام نمایند. همچنین در حین برگزاری دوره های تخصصی، فرم ارزیابی دوره های آموزشی در اختیار خبرگان آن دوره قرار گرفته تا میزان رضایت از محتوا و نحوه عملکرد مدرس مورد ارزیابی قرار بگیرد و در صورت مغایرت اقدام اصلاحی صورت پذیرد .
همچنین هر 6 ماه از مدیران و سرپرستان قسمتهای مختلف شرکت در مورد عملکرد آموزش ارزیابی به عمل می آید و نظرات و پیشنهادها مدیران و سرپرستان مورد بررسی قرار گرفته و اعمال می گردد.
افق بافق: چه برنامه هایی برای آینده در مبحث آموزش منابع انسانی دارید ؟
نیاز سنجی، طراحی و اجرای دوره ها با توجه به خط مشی و استراتژی شرکت، توانمندسازی و شناسایی مدرسان داخلی که از سال 1400 شروع و همچنان ادامه دارد،توسعه کارکنان، توسعه آموزش های مجازی شامل: ایجاد زیر ساختهای الکترونیکی، آموزش های موشن گرافی، تولید محتوا و……. در دست بررسی و اقدام می باشد همچنین با توجه به نسخه جدید “ISO10015/2019 ” و اهتمام این استاندارد به مدیریت شایستگی و اثر بخش بودن آموزش مبتنی بر شایستگی استفاده از این استاندارد در دستور کار قرار دارد .
افق بافق: صحبت پایانی:
شایسته است از دکتر”عسکری” مدیر عامل محترم شرکت و دکتر “میرطاهری”معاونت محترم منابع انسانی که همواره نسبت به آموزش نگاهی مثبت و رو به توسعه دارند کمال تشکر و قدردانی را بنمایم .
اکرم عباسی- حدیثه امیریان