نیازمند جذب اعتبار شهری و استانی هستیم

به گزارش پایگاه خبری افق بافق، عشایر و روستاییان در تاریخ ایران زمین نقش مهمی در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایفا کرده‌اند. بر این مبنا، در سال ۱۳۹۳، با درخواست مرکز توسعه روستایی از شورای فرهنگ عمومی به منظور تجلیل از خدمات ارزنده عشایر و روستاییان، روز ۱۵ مهرماه به عنوان روز روستا و عشایر نامگذاری شد. معرفی چنین روزی همچنین می‌تواند به توسعه و ترویج فرهنگ روستایی کمک کند. روستاییان و عشایر کشور، حدود سی درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و نقش پررنگی در تولید و توسعه اقتصادی دارند.روز روستا و عشایر بهانه ای شد تا خبرنگار هفته نامه افق کویر گفتگویی با “لیلی رنجبر” رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بافق، داشته باشد که در ادامه خواهید خواند:

اداره شدن میراث فرهنگی زمان بر است
افق بافق: آیا میراث فرهنگی به اداره تبدیل شده است یا خیر؟
خیر، علیرغم اینکه کسب امتیازات لازم توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان بافق صورت گرفته و مقدمات کار انجام شده است؛ اما بنابر پاسخ سازمان امور استخدامی، با توجه به اینکه میراث فرهنگی سازمان بوده و به وزارت خانه تبدیل شده است، این اتفاق زمان بر خواهد بود.

شناسنامه دار کردن بناها با درخواست مالکان امکان پذیر است
افق بافق:آیا اداره میراث فرهنگی بافق اقدام به شناسنامه دار کردن خانه ها و بافت تاریخی نموده است یا خیر؟
یکی از ملزومات ثبت یک بنای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور، درخواست مالک می باشد. در چند سال اخیر، چند خانه از جمله خانه فقیهی، خانه نعیمی، خانه تراب زاده و خانه اسلامی بنا بر درخواست مالکان آن ها، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، خانه عامری ها نیز، در آینده ای نزدیک به ثبت خواهد رسید؛ همچنین به منظور ثبت فهرست آثار ملی اقدامات مشترکی با شهرداری در دست انجام است و بررسی های لازم صورت گرفته و مراحل تفقیق محدوده و ثبت بافت تاریخی شهر بافق در دست انجام است و بررسی های لازم صورت گرفته و مراحل تدقیق محدوده و ثبت بافت تاریخی شهر در دست انجام است.

ذهنیت اشتباه برخی از مالکان در ثبت بنا
افق بافق: چرا شهروندان از این که اسم میراث یر روی خانه آن ها بخورد ترس و واهمه دارند؟
ذهنیت اشتباهی در بین برخی مالکان وجود دارد که با ثبت بنا در فهرست آثار ملی، آن بنا تحت تصرف و مالکیت اداره میراث فرهنگی قرار خواهد گرفت که بدین گونه نمی باشد و مالک بصورت قانونی اجازه خرید و فروش ملک خود را داشته و می تواند متناسب باشاخص‌های شهرسازی اقدام به تغییر کاربری نماید و اداره میراث فرهنگی تنها به منظور حفظ و احیای بنای تاریخی به عنوان بازویی کمکی در کنار مالکان بنای تاریخی قرار دارد، ناگفته نماند، بنایی که در فهرست آثار ملی به ثبت می رسد، امکان تخریب و نوسازی آن وجود ندارد و ساماندهی و مرمت تنها براساس نقشه‌ها و استاندارد های میراث فرهنگی و طرح تفضیلی شهر امکان پذیر خواهد بود. وی خاطر نشان کرد: شهروندان به منظور داشتن شهری توسعه یافته، اقدام به ثبت بنا در فهرست آثار ملی نمایند چرا که مراقبت از بناهای تاریخی وظیفه ای همگانی است.

حفاری تپه های قاضی میرجعفر(ع) بافق نیازمند تامین اعتبار است
افق بافق: کار کاوش تپه های قاضی میر جعفر(ع) به کجا رسید؟
در سال جاری، اداره میراث فرهنگی شهرستان بافق بر خلاف سال های گذشته، اقدام به ارائه برنامه چهار ساله خود به وزارت خانه نموده تا خط و مشی چهار ساله این اداره مشخص شود و یکی از برنامه های پیش رو کاووش در تپه‌های قاضی میرجعفر(ع) می باشد. با توجه به اینکه بودجه ای که در کشور به منظور کاوش‌های باستانی اختصاص یافته رقمی در حدود دو میلیارد و پانصد میلیون تومان برای کلیه محوطه های باستانی می باشد و از آنجایی که در کشور ایران مکان های باستانی زیادی وجود دارد، این میزان اعتبار به تنهایی کافی نبوده و باید از منابع استانی و شهرستان تامین اعتبار صورت بگیرد، از سویی اگر به منظور کاووش اقدامی عملی صورت گرفته و رها شود، این امکان وجود دارد که عده ای افراد سودجو اقدام به کاوش و حفاری های غیرمجاز نموده و خطری جدی را به همراه خواهد داشت، شروع کاووش نیازمند تامین اعتبارات لازم به منظور ایجاد شرایط امنیتی می باشد.

افق بافق: شرایط هدف گردشگری بودن یک روستا چیست؟
زمانی که یک روستا هدف گردشگری قرار می گیرد، موجب احترام به فرهنگ‌ها و آداب و رسوم قدیمی شده و زمینه ی اشتغال‌زایی روستائیان را فراهم نموده و موجب کمک به وضعیت اقتصادی آن ها،همچنین تشویق آن‌ها به مهاجرت معکوس و حفظ ریشه‌های فرهنگی یک منطقه می شود؛ اما بدین منظور رضایت روستائیان و درخواست دهیار آن منطقه از الزامات می باشد. بارها اتفاق افتاده شورای برخی روستاها، علاقه ای به قرار گرفتن روستایشان در فهرست هدف گردشگری ندارند و بیشتر تمایل دارند بافت اجتماعی و طبیعی روستا دست نخورده و بکر باقی بماند، قابل ذکر است در صورتی که روستایی تمایل داشته باشد که به عنوان روستای هدف گردشگری قرار بگیرد بایستی با ارائه درخواست کتبی به بخشداری و میراث فرهنگی امور را پیگیری نماید و امتیازات لازم را ارائه دهد.

حسن آباد، روستایی با جاذبه های خاص گردشگری
افق بافق: چه روستاهایی در بافق هدف گردشگری هستند؟
پنج روستای قطرم، صادق آباد، شادکام، باجگان، حسن آباد، هدف گردشگری هستند. روستای حسن آباد با قرار گرفتن در پهنه کویر کر و بنه و تلاقی آبهای زیر زمینی با سطح زمین و دریاچه نمکی که ایجاد شده، فضا و منظره طبیعی خاصی برای گردشگران ایجاد نموده و به عنوان منطقه خاص گردشگری در کشور مطرح می باشد.

دهیاران نباید اقدام ناآگاهانه انجام دهند
افق بافق: به منظور حفظ بافت قدیمی و سنتی روستاها چه اقداماتی صورت گرفته است؟
به منظور حفظ بافت قدیمی روستاهای هدف گردشگری، مکاتبات اداری با دهیاری‌ها صورت گرفته که ساخت و سازهای جدید و نماسازی منازل بر اساس استانداردهای اداره میراث فرهنگی انجام شود و اگر اقدامی ناآگاهانه صورت بگیرد مسئولیت آن با مالک در راس و دهیار روستا خواهد بود که بایستی بر اساس تفاهم نامه ای که با یگان حفاظت این اداره منعقد شده گزارش اقدامات غیر قانونی را به یگان حفاظت ارسال نمایند، لازم به ذکر است روستاهایی که هدف گردشگری هستند نیز می توانند براساس استعلامات میراث فرهنگی، در همه بافت های روستا اقدام به نوسازی نمایند، به منظور ساماندهی و نوسازی می بایست ضابطه های لازم دریافت شده و طراح بر اساس ضابطه ها اقدام به طراحی نقشه می نماید تا ساخت و سازها طبق مراحل قانونی و ثابت صورت بگیرد.

جشنواره ها فرصت خوبی برای اشتغال روستائیان است
افق بافق: چه چالش ها و فرصت هایی در روستاها وجود دارد؟
روستاها فرصت خوبی برای پاسداشت فرهنگ ما می باشد، فرهنگی که امروز به ما رسیده قطعا از جوامع کوچک سینه به سینه، انتقال یافته، نگهداری شده و به نسل امروز رسیده است، همچنین در بحث گردشگری فرصت های زیادی وجود دارد که با ایجاد بوم گردی ها موجب تقویت اقتصاد روستاها می شود، بدین منظور اداره میراث فرهنگی اقدام به صدور مجوز های گردشگری روستایی و عشایری نموده که ساخت و ساز خاصی نیاز نداشته و با ذکر مثال یک فرد می تواند مزرعه خود را آماده سازی نموده و با فروش مستقیم محصولات، موجب کسب درآمد شود، همچنین رویدادهایی که در روستاها صورت می گیرد از جمله جشنواره پسته، بادام و گل محمدی، فرصت خوبی برای اشتغال روستائیان فراهم می نماید.

اقتصاد پویا روستا، میزان مهاجرت را کاهش می دهد
افق بافق: اهمیت روستاها در توسعه کشور چیست؟
توسعه روستاها موجب توسعه کشور می شود، در روستاهایی که از اقتصادی پویا برخوردار است میزان مهاجرت از روستاها کاهش پیدا خواهد کرد.

حکیمه السادات میرمحمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا