نمایش تئاتر در شهرستان بافق و چالش های پیش رو

 تئاتر آن شاخه از هنر‌های نمایشی است که به بازنمودن داستان ها در برابر مخاطبان یا تماشاگران می پردازد، منظور از تئاتر یک مجموعه هنری یا یک نظام سازمان یافته هنری است که پیش از هر چیزبه متن یا نمایشنامه و سپس به کارگردان نیاز دارد و شامل بازیگری، صحنه آرایی، مجسمه آرایی، موسیقی، سخنوری، نورپردازی، نقاشی، معماری است، تئاتر در مقایسه با هنرهای دیگر امکانات زیادی دارد برای اینکه از هنرهای دیگر مثل نقاشی، ادبیات، معماری، موسیقی و… در آن استفاده می شود، در این شماره از هفته نامه، خبرنگار ما به گفتگو با «امیرعلی حسن زاده» یکی از بازیگران خوش آتیه و جوان شهرستان بافق پرداخته که در پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه های مسجد به عنوان بازیگر برتر شناخته شد. ماحصل این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

افق بافق: لطفا خودتان را برای خوانندگان معرفی بفرمایید:
امیرعلی حسن زاده هستم و در پایه ی پنجم، آموزشگاه شاهد غدیر بافق مشغول به تحصیل هستم.

افق بافق: چه عاملی باعث شد به تئاتر علاقه مند شوید و علاقه به تئاتر از چه زمانی در شما شکل گرفت:
علاقه ام به تئاتر به دوران کودکی برمی گردد، در روستا چندبار نمایش های صحنه ای را که در مساجد و تکایا برگزار می شد از نزدیک نظاره گر بودم و بسیار مشتاق بودم در یکی از نمایشنامه ها به ایفای نقش بپردازم، پدرم که متوجه علاقه ام به تئاتر شد، در تمرینات تئاتر مرا همراهی می‌نمود و از همان دوران علاقه به تئاتر در من شکل گرفت.

افق بافق : اولین تجربه تئاتر شما چه بود:
اولین تجربه حضورم در تئاتر، بازی در نمایش حسن و سیب سرخ به نویسندگی «علی صمصامی» و کارگردانی «محمد جواد تقی زاده» بود.

افق باقق: آیا خانواده با حضور شما در عرصه تئاتر مخالفتی نداشتند:
خیر، پدرم در گروه هنری فجر در روستا، در نقش های متعدد به ایفای نقش پرداخته و خوش درخشید و در این راه مشوق و همراه بنده بود.

افق بافق: در زمینه تئاتر بچه های مسجد توضیحاتی بفرمایید:
مسجد یک پایگاه تربیتی و انسان سازی است و فعالیت های گروهی در مساجد، موجب کسب رضایت خداوند متعال شده و نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. با بازی در تئاتر بچه های مسجد از برکات و عنایات زیادی بهره مند شدم

افق بافق: در زمینه نقشی که در نمایش حسن و سیب سرخ هنرنمایی نمودید توضیحاتی بفرمایید :
در تئاتر حسن و سیب سرخ، بنده، در نقش پدر بزرگ حسن ایفای نقش نمودم، در این نمایش حسن پسر بچه ای تنبل و پرخوری بود که مشتاق ماندن در منزل بود و به حرف بزرگترش توجهی نمی کرد، پدربزرگ برای اینکه حسن را ترغیب نماید از منزل بیرون برود و به بازی با بچه ها بپردازد و پرخوری نکند با ارائه راهکارهایی وی را ترغیب نمود از منزل بیرون برود.

افق بافق: تاکنون چه مقام هایی در زمینه تئاتر کسب نموده اید؟
بازی در تئاتر حسن و سیب سرخ اولین تجربه حرفه ای بنده بود و در اولین گام خوش درخشیده و موفق به کسب جایگاه بازیگر برگزیده مرد شدم.

افق بافق: علاقه یا استعداد کدام یک در بازیگری تعیین کننده هستند؟
به نظر بنده علاقه و استعداد هر دو از عوامل مهم و تعیین کننده در بازیگری هستند و مطالعه در زمینه تئاتر و نمایش را نیز به عوامل فوق می بایست اضافه نمود، مطالعه کتاب‌هایی از استاد نصرا… قادری، استاد آزاد و استاد فدایی حسین را به علاقه مندان به هنر توصیه می نمایم.

افق بافق: آینده هنری خود را چگونه ترسیم می‌کنید؟
آینده هنری روشنی را برای خود ترسیم می نمایم ؛ اما از جایگاهی که برای اینده هنری خود ترسیم نموده ام فرسنگ ها فاصله داشته و رسیدن به این مهم باید بیشتر تلاش نموده تا بتوانم در عرصه های هنری قدم های مثبتی را برداشته و حرفی برای گفتن داشته باشم.

افق بافق: چه مشکلاتی در زمینه تئاتر در شهرستان بافق وجود دارد؟
جای بسی تاسف است که هنر در شهرستان بافق از جایگاه خوبی برخوردار نبوده و مکان مناسبی برای تمرینات تئاتر وجود نداشته و باید با حداقل امکانات به انجام تمرینات بپردازیم از مسئولین انتظار می رود با همفکری و تلاش پرچم تئاتر بافق را در استان یزد و کشور به اهتزاز درآورند.

افق بافق: شیرین ترین و تلخ ترین خاطره خود را عنوان کنید؟
یکی ازشیرین ترین خاطره ای که تا همیشه در قلب و ذهنم ماندگار شد، انتخاب بنده به عنوان بازیگر برتر در پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد بود که تا صبح از خوشحالی خوابم نبرد و یکی از تلخ ترین خاطرات زمانی بود که با وجود تلاش و تمرینات زیاد در گروه تئاتر مدرسه به نتایج دلخواه دست نمی یافتیم.

حکیمه سادات میرمحمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا