به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ مطابق با آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، «گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال بیشترین آمار تلفات تصادف موتورسیکلت ها را دربر میگیرد و پس از آن، این آمار به تفکیک سنی سایر گروهها؛یعنی کمتر از ۱۰ سال ۲ درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۱.۲ درصد، ۵۰ تا ۵۹ سال ۹.۹ درصد، ۶۰ سال و بالاتر ۱۵.۶ درصد.»شامل می شود.
فرمانده نیروی انتظامی استان یزد در خرداد ماه سال پیش با اشاره به اینکه «موتورسواران قربانیان اصلی تصادفات درون شهری یزد هستند گفت: ۷۵ درصد تصادفات فوتی درونشهری یزد مربوط به موتورسواران است.»
در شهرستان بافق هنوز آمار رسمی در دسترس نمی باشد که تلفات ناشی از موتورسیکلت سواری چند نفر است. امید آن که جهت بهره برداری کارشناسان مربوطه، این آمارهای رسمی در دسترس قرار بگیرد.
رشته ورزشی موتورسواری; امروزه طرفداران بسیاری در شهرستان بافق از نوع خودش به خود جذب نموده است. علاقمندان به این رشته تمایل دارند تا موتورهای از نوع «بنلی»و «هوندا»را با ارقام ۳۰۰ الی یک میلیارد و پانصد میلیون تومان خریداری کنند.
موتورسواران، عصرهای جمعه گاهی به منطقه «بیشه در بافق» و زمانی به جاده «d19»می روند تا در آنجا ساعاتی در حال و هوای خود باشند.
خطرهای ورزش موتورسواری
«علیرضا»جوانی است که به تازه گی موتورسیکلتی با نام بنلی خریداری کرده است. از او درباره مشکلات موتورسواران سوال کردم که گفت: ما در حالی به این ورزش هیجان انگیز می پردازیم که از نبود امکانات در این زمینه گلایه های فراوانی داریم. یکی از مهمترین مسایل موجود، عدم وجود مکان مناسب برای این رشته است. وی افزود: در این راستا خطرهای فراوانی وجود دارد.
سازمان ها و ارگانها را نمیتوان به تنهایی مقصر دانست
” محمد حیدری نژاد” از عدم وجود «میدان موتورسواری» مناسب در شهرستان گلایه کرد و از حادثه تاسف باری که برای یکی از نوجوانان روی داده بود ابراز تاسف کرد و افزود: به نظر بنده اتفاقات تاسف باری که در زمینه تصادفات رانندگی صورت می گیرد نمی توان به تنهایی سازمان ها و ارگان های ذی ربط را مقصر دانست؛ بلکه خانواده ها و نوجوانان نیز به نوعی دراین امر سهیم هستند.
وی در ادامه گفت: میدان موتورسواری در بافق برای موتورهای سنگین و کفی مناسب نمی باشد؛ چون استانداردهای لازم درآن رعایت نشده است و رانندگی با موتور سنگین در جاده های اروپایی که هم از استانداردهای لازم برخوردار می باشد تابع قوانین خاص خودش است که یک راکب موتورسیکلت باید رعایت کند. وی ادامه داد: در ایران جاده ها از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و خانواده ها اقدام به خرید موتورهای غیرمجاز برای فرزندان خود می کنند و متاسفانه جوانان با موتورهای غیر مجاز خود در جاده d19که غیر استاندارد بوده و ماشین های سنگین و کامیون ها دائم در حال رفت و آمد هستند، تردد می کنند.
موتورسواران حتی تجهیزات ایمنی با خود ندارند
«محمد جواد» یکی از شهروندان گفت: موتور سواران حتی برای حفظ جان خود تجهیزات ایمنی را رعایت نمی کنند و در صورت بروز حادثه به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی شدت جراحات وارده به آنها بیشتر خواهد بود.
رییس اداره ورزش و جوانان در نشست شورای فرهنگی بافق از سازماندهی موتورسواران در بافق خبر داده؛ ولی تاکنون خروجی کار هنوز مشخص نیست!
خبرنگارافق بافق در مورد پیست موتور سواری (جاده d19) به سراغ سرپرست اداره ورزش جوانان شهرستان بافق رفته و با وی به گفتگویی پرداخته است که در ادامه می خوانید.
جاده d19 نه پیست موتور سواری
“توکلی” بیان کرد: هیئت موتور سواری در صدد این است که پیست موتور کراس را گرفته و در حال انجام کارهای آن هست تا انشا… به زودی اتفاق های خوبی رقم بخورد .زمان می برد و نیاز است که جلسه ای با حضور مسئولین برگزار تا ساماندهی شود ولی در حال حاضر نه پیست داریم نه موتورها قانونی هستند .
در ادامه با ریئس هیئت موتور سواری به گفتگو پرداختیم.
ورزشکار داریم اما جایگاهی در شهرستان نداریم
ریئس هیئت موتور سواری گفت: جاده d19 استاندار نیست این جاده معدنی و تردد ممنوع است.چون جای دیگری در بافق نیست که استفاده کنند .وقتی یک ورزشکار موتور سوار باشد ودر شهر جایگاهی نداشته باشد که تردد کند و یا تمرین کند مجبور است جای برود که حداقل محیط خلوتر باشد.
موتور سوارها به میل خودشان به این جاده میروند
طلایی اظهارکرد: اعضای هیئت موتورسواری 11 نفر هستند که کارت، بیمه نامه و معرفی نامه دارند .عده ای که همینجور می آیند؛ اعتقادی به هیئت و کارت ندارند چون اعتمادی به نیروی انتظامی ندارند و می ترسند موتورهایشان توقیف شود.در خصوص جاده d19 ما اطلاع رسانی نکردیم خود علاقه مندان به میل خودشان مکانی را پیدا کردند که تردد در آن کمتر و ازمحیط شهر دور باشد و نسبت به قسمتهای دیگر ترافیک کمتری داشته باشد.
هرفردی مسئول ایمنی خودش است
وی ادامه داد: بچه هایی ک جزو هیئت موتورسواری هستند همه تجهیزات کامل دارند .ما به همه ابلاغ کردیم شاید بعضی ها کلاه ایمنی نگذارند و بگویند گرم است، و لی جز اعضای هیئت نیستند.جاده پیست نیست و وقتی وارد این جاده می شوند مسئول ایمنی هرکسی خودش است. کسانی که از اعضای هیئت موتور سواری هستند موتور خود را به فرد دیگری نمی دهند و افراد متفرقه موتور خود را جا به جا می کنند.
پیست موتور کراس را به ما نمی دهند
وی تصریح کرد: شهر اینقدر درآمد دارد مسئولین یک درصدآن را خرج زمین موتور سواری کنند؛ ما در همه ی رشته های فعال زمین ویا جایی برای تمرین در شهرستان دارند .مشکل هیئت ما نیست، مسئولین شهرستان است پیست موتور کراس که پشت پارک آبشار دست شهرداری است را تحویل هیئت موتور سواری نمی دهند اگر شهرداری ساخته از بودجه شهر بوده است.
گوش شنوایی نیست
وی در پایان گفت: چندین بار جلسه با مسئولین شهر برگزار کردیم و به آنها گفتهایم؛ اما گوش شنوا نیست و تا یک اتفاق رخ می دهد می گویند چرا موتور سواران در این مکان تردد می کنند شما جایگاه درست کنید اگر کوچکترین اتفاق افتاد هیئت ما مسئول است.
پیست ساختن یک بودجه اولیه میخواهد و ساختن پیست کار زیادی ندارد و ظرف 2ماه اماده می شود.یک جایگاه مشخص کنند وما کاری می کنیم که کل موتورسواران که در هیئت هستند و افرادی که پیست می آیند تردد نکنند و پیست را تحویل ما دهند با قوانین ما و کسی بدون کلاه سوار موتور شد ما مسئول هستیم.
حال به نظر می رسد، ورزش موتور سواری یکی از ورزش های پرطرفداربه ویژه در شهرستان بافق است و هر روز به علاقه مندان این رشته ورزشی افزوده می شود؛ اما متأسفانه عدم میدان مناسب و استاندارد این ورزش را به یکی از سرگرمی های پرخطر برای نوجوانان و جوانان تبدیل کرده که انتظار می رود مسئولان اعم از اداره ورزش و جوانان، راهنمایی و رانندگی و گروههای موتوسوار به طور جدی ، به این امر ورود کرده و با اختصاص مکان مناسب برای میدان، این مشکل را حل کنند .
گروه خبری افق بافق