عزیزه حفیظ زاده بافقی بانوی مداح:کم سوادی و عدم دانش کافی آسیب اساسی برای مداحان

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق، در شرایط کنونی جامعه، برگزاری و یا شرکت در مراسم مذهبی از سوی بانوان با استقبال خوبی روبروست و نمی‌توان تاثیر و جایگاه مداحی بانوان در عرصه ی فرهنگ و تبلیغ جامعه را انکار کرد، در اصطلاح شیعه مداح به کسی گفته می شود که در ولادت ها و شهادت های ائمه(علیهم السلام) در مجالس جشن و عزا به خواندن اشعاری در فضایل محمد و آل محمد(صلی ا… علیه و آله) یا مظلومیت آنان می پردازد. تاریخ عزاداری زنان به صدر اسلام و عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) و به همان روزهای آغازین واقعه ی عاشورا برمی گردد. در ایران نیز زنان از سالهای طولانی به عزاداری امام حسین (علیه السلام) می پرداختند.امروزه این مجالس از نوع سنتی خود تغییر کرده و بسته به نوع افراد، محیط ها و نوع و میزان توزیع اندیشه و باورهای دینی، و با توجه به موقعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی زنان، به گونه های متفاوتی دیده می شوند. در این شماره از “هفته نامه افق کویر”، خبرنگار ما به گفتگو با”عزیزه حفیظ زاده” از بانوان مداح در شهرستان بافق پرداخته است که در ادامه خواهید خواند:

حضرت زینب کبری(س) اولین مرثیه خوان عالم
عزیزه حفیظ زاده بافقی متولد 1361، متأهل و دارای سه فرزند است، با اینکه معتقد است اولین روضه و مرثیه‌خوان عالم بانو حضرت زینب کبری سلام‌ا…علیها بوده؛ اما مداحی همه مردان را گوش می‌دهد و از همه آنان الگوبرداری می‌کند، وی معتقد است: مداحان مرد بسیاری، شناخته‌شده هستند، در حالی که کمترکسی نامی از مداحان زن شنیده است و بیشتر این زنان با عنوان «روضه‌خوان» شناخته‌ می‌شوند.

مداحی حسی عاشقانه بین انسان و اهل بیت می آفریند
حفیظ زاده گفت: در دوران تحصیل، به واسطه صدای خوبی که داشتم، همیشه در مدرسه و صف صبحگاه به قرائت قرآن می پرداختم و در گروه سرود مدرسه تک خوان بودم؛ وی ادامه داد: در سال 81 برای اولین بار در جلسه هفتگی قرآن به مداحی پرداختم و مورد استقبال خوبی قرار گرفت و از همان زمان شعله های علاقه به مداحی در من ایجاد شد و تا به امروز همچنان ادامه دارد. وی مداحی را حسی عارفانه و عاشقانه بین انسان و اهل بیت برشمرد و اذعان نمود: بواسطه مرثیه خوانی برای اهل بیت، از تفضلات بسیاری در زندگی بهره مند شده ام.

بکار گیری سبک قدیم پیرغلامان و مداحان جوان در مرثیه خوانی
وی در پاسخ به این سوال که سبک مداحی بانوان به چه صورت می باشد گفت: اغلب بانوان مداح که سابقه بیشتری داشته، به سبک قدیم مدیحه سرایی می کنند، اما در سال های اخیر، بانوان مداح توانسته اند به پیشرفت خوبی دست یافته و از سبک های جدید بهره جویند، وی ادامه داد: بنده سبک قدیم پیرغلامان و سبک مداحان جوان را به صورت توامان بکار می گیرم.

حضور مربی و استاد در آموزش بسیار اثرگذار خواهد بود
بانوی مداح در پاسخ به این سوال که استاد چه نقشی می‌تواند در آموزش مداحی داشته باشد، پاسخ داد: حضور یک مربی و استاد که دارای تجربه کافی باشد، می تواند تاثیر بسیار مثبت و بسزایی در موفقیت انسان داشته باشد، یک مداح در صورتی که خط قرمزها را رعایت نموده و هدف خود را به مخاطب ارائه نماید بسیار مفید و اثرگذار خواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که جالب ترین انتقادی که به شما وارد شده چه بوده است گفت: بیان انتقادات همیشه سازنده و راه گشا بوده و همواره از راهنمایی استادان بهره جسته ام؛ اما تاکنون انتقادی از بنده صورت نگرفته است.

آشنایی با اهل بیت اصلی مهم در روضه خوانی
حفیظ زاده آشنایی با اهل بیت را اصلی مهم در روضه خوانی برشمرد و عنوان نمود: مرثیه خوانی و مداحی برای اهل بیت، امری معنوی بوده و باید به گونه ای ارائه شود که به روح وجان مستمع بنشیند، یک مداح خوب باید تسلط کافی بر روضه خوانی داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چه مشکلاتی پیش روی بانوان مداح وجود دارد، افزود: در جامعه امروز، حمایت زیادی از مداحان بانو صورت نگرفته؛ اما عشق و علاقه به اهل بیت موجب شده راه را ادامه دهیم.

کم سوادی و نداشتن دانش کافی آسیبی اساسی برای مداحان
حفیظ زاده، کم سوادی و نداشتن دانش کافی را آسیبی اساسی برای یک مداح برشمرد که موجب ایجاد شبهات شده و این شبهات می تواند، تبدیل به خرافات شده و به تدریج در بین مردم رواج یابد.

حجاب امانتی الهی است
بانوی مداح عنوان نمود:حجاب امانتی الهی است، ولی جای بسی تاسف است، امروزه دشمنان اسلام همه توان خود را برای ترویج بی حجابی در جامعه بکار می گیرند و البته عده ای افراد ناآگاه نیز ناآگاهانه به تقلید کور کورانه از آنان می پردازند.

آگاهی بخشی به جوانان، راهکاری اساسی به منظور حل معظل بدحجابی
وی آگاهی بخشی به جوانان را راهکاری اساسی به منظور حل معضل بدحجابی در جامعه عنوان نمود و تصریح کرد: خانواده ها با بیان اثرات شوم بدحجابی و تاثیرات منفی روحی و روانی آن تا حد زیادی می توانند به تشویق مقوله حجاب در جامعه بپردازند.
بانوی مداح گفت: در دنیای پیشرفته امروزی علاقه مندان به آموزش مداحی می توانند از آموزش های استادان برجسته مداحی بهره جویند همچنین رفتن به مجالس روضه خوانی نیز می تواند در این امر موثر باشد.
وی یکی از شیرین ترین خاطرات خود را سعادت حضور در کنار خانه خدا و روضه خوانی در مدینه منوره عنوان نمود و گفت: مداحی برای مادرانی که فرزند جوان خود را از دست داده اند، روح و روانم را می آزارد.
حفیظ زاده در پایان عنوان نمود: بنده مفتخرم، از سال 1400 مداح محفل عشاق الحسین و حسینیه سید العشق بوده و به عنوان نوکر
کوچکی در حسینیه سید العشق فعالیت دارم.

حکیمه السادات میرمحمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا