طبیعت و کوه حال روحی و جسمی مرا تسکین می دهد

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ همه ما در طول هفته سخت کار می کنیم و همیشه دلهره” استرس” کار، پول، احتمالاً بچه‌ها، همسر و … را داریم که همه این ها می توانند ما را در شب بیدار نگه دارند. این ترس و اضطراب همیشگی است که سبب مشکلات سلامتی می شود.
استرس می تواند عواملی مثل سردرد، خستگی، ناراحتی معده و مشکلات خواب به وجود آورد. در اینجا می خواهیم بدانیم که چطور فعالیت بدنی منظم می تواند به کنترل این اضطراب کمک کند.
کوهنوردی یک راه عالی برای رهایی از نگرانی، آرامش ذهن و گذراندن وقت های خوشی است که امکان دارد با دوستان نزدیکتان داشته باشید.
داشتن وضوح ذهنی برای انجام فعالیت های روزانه در دیگر زمینه های زندگی شما حیاتی است. کوهنوردی فقط یک نوع ورزش بدنی است که به شما کمک می کند که ذهن خود را پاک کنید، از طبیعت لذت ببرید و زندگی را به یاد بیاورید و این یکی از فواید کوهنوردی برای بدن است.
خبرنگار ما به سراغ یکی از بانوان فعال در عرصه محیط زیست و کوهنوردی رفته و با وی به گفتگویی پرداخته است که در ادامه می خوانید.

افق بافق:لطفا خودتان را معرفی کنید؟
مهدیه کرمی بوی آبادی هستم.

افق بافق: ورزش کوهنوردی را از چه زمان شروع کردید؟
ابتدای دوران کودکی تمام روزمرگی های من با کوهنوردی،کوهپیمایی، پیمایش تپه ماهور و پیاده روی در مراتع بوده است.
هیچ چیز مثل طبیعت و کوه حال روحی و جسمی من را تسکین نمی دهد و همیشه بهترین احوالات زندگی خودم را در طبیعت و کوه پیدا کردم.

افق بافق: آیا ورزش های دیگری انجام می دهید؟
در دوران تحصیلی اولین بازیکن تیم فوتسال شهرستان بودم و در رشته والیبال هم جز تیم معرف شهرستان و
در ورزش کوهنوردی اصلا هیچ وقت هدفم فتح قله نبوده و بیشتر سعی کردم از مسیر لذت ببرم.

افق بافق :تاکنون چندقله رفته اید؟
بیشتر قله های استان یزد؛ و قله دماوند را تا ارتفاع ۵هزار ۶۰۰متر فتح کردم که با وجود برخورد به شرایط جوی بد اقدام به بازگشت و لغو صعود کردیم.

افق بافق:یک خاطره شیرین، تلخ خود را از کوهنوردی شرح دهید؟
همه خاطرات من از کوهنوردی شیرین است تنها خاطره تلخی که می توانم از کوهنوردی بگویم سال گذشته در راه صعود به دماوند شاهد از دست رفتن چند هموطن بودم.
حفظ سلامتی و جان انسان در ورزش اولویت است
کاش همگی یاد بگیریم که همیشه فتح کردن تحت هر شرایطی اصلا جذابیتی ندارد و حفظ سلامتی و جان انسان در ورزش اولویت است. اصلا ما برای همین ورزش می کنیم .
در مسیر صعود به دماوند که آرزوی هر ایرانی است ما در ارتفاع ۵ هزار و ۶۰۰متری با تغییرات شدید جوی رو به رو شدیم. سرعت باد به قدری زیاد بود که متاسفانه دو کوهنورد که حدود یک ربع از ما جلوتر بودند به داخل یخچال پرت شدند و جان خودشان را از دست دادند. من آنجا خیلی گریه کردم چیزی به صعود نمانده بود و باید مسیر را برمی گشتیم؛ وگرنه سلامت گروه به خطر می افتاد.

افق بافق: هدف شما در آینده چیست؟
همیشه لذت می‌بردم از روی کوه و بلندی منطقه را پایش کنم و دیدن مناطق از این ارتفاع برایم خیلی خیلی لذت بخش بود و آرزوی کودکی من در مسیر دماوند زیبا ماند تا دوباره خودم را آماده کنم برای دیدن دریاچه ها و کویر ها وجنگل ها از بلندی دماوند.

برای خواسته هایم جنگیدم
افق بافق: چه کسی شما را در این مسیر یاری کرده است؟
قطعا خودم که تا الان با وجود تمام سختی ها و مشکلات مثل همیشه قوی و با انگیزه برای خواسته هایم جنگیده ام.

افق بافق:هیچ وقت انگیزتان را در این مسیر از دست داده اید؟
نه ؛هیچ وقت انگیزه برای ادامه را از دست ندادم
اینکه آدمی همیشه همه چیز بر وفق مرادش نباشه یک امر عادی است؛ ولی من از کودکی یاد گرفتم برای خواسته هام مصمم باشم و هیچ موقع هیچ چیزی من را محدود نکند.

افق بافق:اولین حضورتان در کوه چه حسی داشتید؟
اولین حضورم را به خاطر ندارم، چون قطعا خیلی کم سن و سال بودم؛ حتما که خیلی خوشحال بودم چون در تجربه های اولم به عنوان چوپان بر روی کوه می رفتم و رصد گله از بلندی خیلی لذت بخش است.

افق بافق:چه پیامی به جوان های همسن وسال خودتان دارید؟
در زندگی هیچ وقت بهانه محدودیت نگیرید که من زن هستم و نمی توانم اینکار را انجام بدهم،یا توانایی اش ندارم،من قدم کوتاهه،قدم بلنده،وزنم زیاده یا کم است.تحت هر شرایطی برای آرزوهایتان بجنگید و دنبال این باشید که برای آرامش خودتان و عزیزانتان بهترین ها رو انجام بدهید.
خودتان را ضعیف نشمرید ما زنان تاریخ ساز زیادی داشتیم

افق بافق:چه توصیه ای برای زنان جامعه چه پیر و چه جوان دارید؟
نگویند من زن هستم و خودتان را محدود کنید ،خودتان را ضعیف نشمرید ما زنان تاریخ ساز زیادی داشتیم که ثابت کردند که نه ضعیف هستند و نه محدود به خانواده و مادر بودن ،یک زن هم می تواند مادر قوی باشد و هم یک قهرمان که به علایق خودش می رسد و قطعا این زنان فرزندان بهتری هم تربیت خواهند کرد .

افق بافق: آیا خانم بودن باعث کندی در ورزش شما نمی شود؟
اصلا و ابدا اتفاقا متفاوت بودن از بقیه خانم ها همیشه برای من انگیزه بوده و سعی نکردم خودم را محدود کنم که چون خانم هستم در حال حاضر خانم های کوهنورد ما حرف برای گفتن بسیار دارند حتی بهتر و جدی تر از آقایان هستند.

افق بافق:آرزوی شما چیست؟
از کودکی علاقه زیادی به محیط زیست داشتم و یکی از آرزوهایی که دارم سفر به تمامی پارک های ملی ،پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده کل ایران عزیزم است و مطمئنم یک روز هم این آرزو تحقق پیدا می‌کند وقتی در کوه پا می گذارم با دیدن تنوع زیستی (حشرات،حیات وحش،بوته ها و درختان لذت می برم و خوشحالم که در کنار ورزش کوهنوردی به عنوان یک فعال محیط زیست فعالیت می کنم و تمام تلاشم برای احقاق فرهنگ زیست محیطی انجام می دهم و امیدوارم یک روزی بیاید که تمام مردم ما پاسدار محیط زیست باشند و دست در دست هم بدهند برای حفظ محیط زیست،حفظ زیستگاه ها وتنوع زیستی کشور عزیزمان ایران.

افق بافق:هدف از کوهنوردی چیست و چه احساسی را در انسان بیدار می‌کند؟
به نظر من کوهنوردی علاوه برطراوت و سلامتی، حس انسان دوستی مهر و عطوفت و صبر و استقامت را درانسان بیدار می کند.

افق بافق: کوهنورد باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
هر ورزشکاری اول باید اخلاق ورزشکاری داشته باشد وکوهنوردان هم از این قاعده مستثنی نیستند و بعدازآن منش کوهنوردی و کمک به هم نوع درشرایط سخت در رتبه های بعدی قرار دارند.

افق بافق:مشکلات و خطرات کوهنوردی چیست ؟
اصولا همه ی رشته های ورزشی خطراتی را بدنبال دارند، کوهنوردی هم خطراتی دوچندان بیش از رشته های دیگر دارد اما برای مقابله با این خطرات راهکارهایی دیده شده که اگر بطور کامل به انها عمل کنیم مشکلی پیش نمی اید.

افق بافق: ایستادن در یک قله مرتفع چه احساسی به شما می‌دهد؟
ایستادن برفراز یک قله ی مرتفع حس بسیار خوبی است و آنجا بیشتر به بزرگی پروردگار خویش پی می بریم و آنجاست که ما می فهمیم در مقابل عظمت او چیزی نیستیم.
این بود پایان گفتگو با یک کوهنورد که علاوه بر شغل اداری در فعالیت های جنبی دیگر نیز کار می کند. یک راه عالی برای رهایی از نگرانی، آرامش ذهن و گذراندن وقت با دوستان و خانواده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا