شهردار یزد: وجود سه هزار قطعه زمین قولنامه‌ای در شهر یزد

به گزارش پایگاه خبری افق بافق به نقل از ایمنا؛ ابوالقاسم محی‌الدینی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه صدور پروانه برای اسناد قولنامه‌ای و عادی وجود دارد، اظهار کرد: با بررسی صورت گرفته مشخص شد که بالای سه هزار قطعه زمین در شهر یزد با اسناد عادی با چنین مشکلی مواجه هستند

شهردار یزد گفت: با توجه به مشکلات متعدد مردم در زمینه ساخت و ساز، با توافق شهرداری و اداره کل ثبت اسناد و املاک، مشکل ساخت و ساز و اخذ سند برای زمین‌های قولنامه‌ای یزد حل شده و ۶۰ درصد از تخلفات ساخت و ساز در سطح شهر کاسته خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات جدی شهروندان این است که این افراد برای دریافت تبدیل اسناد عادی و قولنامه‌ای به سند رسمی به اداره کل ثبت مراجعه می‌کنند، ولی طبق قانون، اداره ثبت اسناد به آنها اعلام می‌کنند که ابتدا اقدام به ساخت اعیانی در زمین خود کرده و سپس اقدام به تحویل سند کنند.

شهردار یزد خاطرنشان کرد: وقتی این افراد برای دریافت پروانه ساخت اعیانی به شهرداری مراجعه می‌کنند، طبق قانون چون سند رسمی ندارند شهرداری امکان صدور پروانه به آنها را نداشت.

محی‌الدینی گفت: از اواخر سال گذشته جلسات متعددی را با اداره ثبت و دادستان محترم یزد داشتیم تا بتوانیم راهکاری برای رفع مشکل بخش عمده‌ای از این افراد اقدامی انجام دهیم و از این بلاتکلیفی خارج شوند.

وی ادامه داد: هفته گذشته در جلسه حفظ حقوق بیت‌المال، پیشنهاد تهیه شده توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و مدیرکل این اداره که نگاه مثبت و ویژه‌ای به حل مسائل و مشکلات مردم دارند، به جمع‌بندی و توافق منجر شد.

شهردار یزد گفت: در این جلسه توافق شد که این دسته از مردم به ثبت اسناد مراجعه کرده و پس از بررسی کامل بودن اسناد و مدارک و صحت‌سنجی آن، گواهی موقتی توسط ثبت اسناد صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: بر اساس آن گواهی، طبق توافق صورت گرفته با شهرداری، ما اجازه پیدا می‌کنیم که به صورت محدود پروانه موقت شش ماهه صادر کنیم تا این افراد بتوانند ساخت و ساز را انجام داده و به این ترتیب مشکل سند خود را حل کرده و بعد از اخذ سند رسمی، برای اداره ساخت و ساز اقدام به اخذ پروانه رسمی از شهرداری کنند.

محی‌الدینی خاطرنشان کرد: به این صورت مشکلی که الان مردم برای اخذ اسناد رسمی و ساخت‌وساز بر روی زمین‌های قولنامه‌ای دارند به صورت کامل برطرف می‌شود و مردم از بلاتکلیفی بیرون می‌روند.

وی عنوان کرد: تنها کاربرد گواهی که افراد از ثبت اسناد می‌گیرند این است که از شهرداری اقدام به دریافت پروانه موقت برای ساخت اعیانی کرده تا سند عادی آنها به سند رسمی تبدیل شود.

شهردار یزد با بیان اینکه این توافق تا پایان امسال امکان‌پذیر است، گفت: با توجه به اینکه امکان تغییر در آئین‌نامه‌ها و همچنین عدم پذیرش اسناد قولنامه‌ای در آینده وجود دارد، شهروندان هرچه سریع‌تر باید نسبت به استفاده از این ظرفیت اقدام کنند تا به مشکل برنخورند.

وی درباره مشکلات ساخت و ساز آپارتمان‌ها و رفت و آمدهای زیاد بین ثبت اسناد و شهرداری، گفت: این مشکل هم با تفاهم‌نامه سه جانبه تهیه نقشه پایان کار و تفکیک آپارتمان میان ثبت اسناد، شهرداری و سازمان نظام مهندسی حل شده است.

شهردار یزد تصریح کرد: ساماندهی تهیه نقشه‌های پایان کار، تسریع در انجام فرآیند تفکیک آپارتمان، جلوگیری از موازی‌کاری و جلب رضایت مالکین از اهداف این تفاهم‌نامه است.

محی‌الدینی افزود: فرآیندهای این اقدام به صورت الکترونیک و از طریق دفاتر کارگزاری، سامانه شهروند سپاری شهرداری، سامان سینا و وب سرویس‌های سازمان ثبت اسناد و املاک استان یزد انجام می‌شود.

شهردار یزد تاکید کرد: با حل این دو مشکل در بحث اسناد قولنامه‌ای و نقشه پایان کار، ۶۰ درصد تخلفات ساخت و ساز در سطح شهر حل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا