در حیرتم! چگونه طی چهار ماه مشکل جمعیتی شهرستان حل شد؟

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ کاهش فرزندآوری در کشور چند سالی است؛ که به یکی از معضلات بزرگ تبدیل شده و جمعیت‌شناسان بارها هشدار داده‌اند؛ که اگر جلوی این روند گرفته نشود، تا سال ۱۴۲۰ در سیاه چاله پیری جمعیتی خواهیم افتاد و جمعیت جوان خود را از دست خواهیم داد و بارها بیان شد که برای فرار از این بحران فقط تا سال 1405 فرصت است بنابراین مسئولین در مجلس طرح حمایت خانواده را مطرح نمودند که شرایط استفاده از این طرح باعث نارضایتی برخی از خانواده ها شده است که در ادامه خواهید خواند:
“محمد جواد فخاری زاده بافقی” گفت: در آبان 1400 مقرر شد؛ که به ازای هر فرزندی که به دنیا می آید و با توجه به اینکه فرزند چندم است به خانواده ها وام تعلق بگیرد و به خانواده های دارای سه فرزند نیز 200متر زمین جهت حمایت تحویل داده شود و حق عائله بندی، سنوات و حق اولاد فرزند سوم را هم 50 درصد افزایش و به فیش حقوقی اضافه کنند.

شهرستان بافق شامل طرح جوانی جمعیت نیست

وی در ادامه بیان کرد: حق عائله مندی و غیره را که سازمان برنامه و بودجه تایید ننمود؛ ولی در مورد پرداخت وام و زمین نیز بیان می شود که نرخ باروری شهرستان بافق بیشتر از 2.5 درصد بوده و شامل این طرح نخواهد بود.

نرخ باروری شهرستان بافق یا بافق + مهاجرین

فخاری زاده افزود: با توجه به اینکه شهر صنعتی و مهاجر پذیر است، نرخ باروری بالا بوده و این امتیازات به شهرستان بافق تعلق نمی گیرد؛ بنابراین باید بررسی شود که آیا نرخ باروری فقط با آمار نوزادان بومی محاسبه گردیده است یا خیر؟

نامه برای مسئولین ارسال شد

وی تصریح کرد: با همراهی خانواده ها نامه‌ای در این مورد تهیه شد و به فرماندار و مسئولین شهر ارسال گردید.
فخاری زاده گفت: شرایط دریافت وام را در تبلیغاتی که مکرر انجام می دهند حتما قید نمایند؛ حق مردم است که از این شرایط اطلاع داشته باشند.

فروش امتیاز وام طرح جوانی جمعیت

یکی دیگر از شهروندان با اظهار گلایمندی گفت: افراد غیر بومی در شهرستان صاحب فرزند می شوند و در نرخ باروری تاثیر دارند؛ اما با توجه به اینکه بومی شهرستان بافق نیستند می توانند وام دریافت کنند و این امتیاز را حداقل 10 میلیون تومان به دیگران می فروشند.
منتظر هستیم…
“سلیمانی” گفت: مشکلات را به مسئولین شهرستان و استاندار مطرح نموده و منتظر پیگیری های این مسئولین هستم.
یکی دیگر از افراد که دارای 4 فرزند است با ناراحتی بسیار بیان کرد: برای دریافت وام به بانک مراجعه نمودم اما گفته شد که به شهرستان بافق وام تعلق نخواهد گرفت.

در حیرتم! چگونه طی چهار ماه مشکل جمعیتی شهرستان حل شد؟

وی افزود: چگونه ممکن است که چهار ماه قبل شهرستان شامل چنین طرحی باشد. و در حال حاضر خیر؟
وی بیان کرد: در حیرتم که چگونه در چهار ماه مشکل جمعیتی شهرستان حل شد؟ اگر چنین باشد دیگر لازم نیست که تبلیغات در این مورد صورت گیرد و هزینه های زیادی جهت تبلیغات و نصب بنر پرداخت شود؛ امیدوارم مشکلات دیگر شهرستان نیز همانند این مشکل سریع رفع گردد.

افزایش 28 درصدی آمار ازدواج

مسئول امور بانوان و خانواده فرمانداری بافق عنوان کرد: با توجه به اینکه آمار طلاق بسیار زیاد بود و در 3ماهه اول سال 1401 با کاهش ازدواج روبه رو بودیم؛ که خیلی وحشتناک بود بنابراین با مشوق هایی که دولت در بحث جهیزیه و غیره گذاشت 28 درصد آمار ازدواج افزایش یافت این نشان می دهد که در سال 1399 و 1400 بیماری کرونا وجود داشت و آمار ازدواج نیز افزایش یافته است چون وجود بیماری هزینه های ازدواج را کم کرده بود.

بافق؛ اردکان و میبد نسبت به بقیه شهرستان ها آمار جمعیتی بالاتری دارند

وی تصریح کرد: در سه ماه اول سال 1401 ولادت نیز کاهش یافت و در پایان سال رشد جمعیت خوبی صورت گرفت .
وی افزود: برخی شبهه ایجاد کردند که فرزندآوری اتباع باعث رشد این آمار گردیده است؛ اما با بررسی که صورت گرفت مشخص گردید که آمار اتباع جدا از آمار شهرستان است و طبق آمار رسمی رشد جمعیت زیاد شد و کاهش مرگ و میر را نیز به دنبال داشت که این خودش در رشد جمعیت اثر می گذاشت و الان بافق؛ اردکان و میبد نسبت به بقیه شهرستان ها آمار جمعیتی بالاتری دارند.
وی بیان کرد: سه شهرستان نام برده شامل طرح وام فرزندآوری و زمین نخواهند شد اما پیگیر حل این مشکل بوده که از طریق وزارت کشور این مشکل حل گردد؛ اما اگر از این طریق به نتیجه مناسبی نرسیدیم از منابع داخل شهرستان بهره خواهیم برد.
نتیجه گیری: طرح هایی که جهت اجرا بیان می شود شامل تبصره هایی است که اغلب افراد از آن آگاهی ندارند و گاها تبصره ها باعث عدم اجرای طرح می گردد و مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت؛ مثلا طرح جوانی جمعیت برای شهرستان و شهرهایی قابل اجرا بود که نرخ باروری کمتر از 2.5 باشد؛ اما در کنار تیلیغات طرح جوانی این موارد مطرح نمی شود و کمتر افراد به آن توجه می نمایند. نکته دیگری که باید به آن اندیشید این است که شهرهایی که قدمت زیادی ندارند و از امکانات کمی برخوردار هستند برای دریافت خدمات بیشتر به شهرستان های نزدیک به خود مراجعه می کنند. مثلا اغلب خانواده های ساکن شهرستان بهاباد برای به دنیا آوردن فرزندشان به شهرستان بافق مراجعه می کنند و حتی برخی کد ملی بافق دریافت می نمایند و بیشتر از آنکه خود را بومی بهاباد بدانند خود را بافقی تلقی می کنند و این در آمار فرزندآوری بافق موثر است و مسئولین در این امر باید دقت بیشتری داشته باشند و آمار خالص را بیان کنند.
نکته دیگری که باید توجه بیشتری به آن شود معدنی بودن این شهر است ؛که مهاجر پذیر شده و تاثیرات بسزایی در این امر خواهد داشت.
اگر هدف افزایش جمعیت است باید تا زمانی که بحران جمعیتی وجود دارد طرح اجرا شود و شهرستانی که در این امر پیشرو است را تشویق نمود که شاید این شهرستان کمبود شهرستان های دیگر را تا حدی پوشش دهد.

گزارش: حدیث عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا