به گزارش پایگاه خبری افق بافق، روضه و روضه خوانی،به معنای ذكر مصیبت سید الشهدا(علیه السلام) و مرثیه خوانی برای ائمه و معصومین «علیهم السلام» است كه مورد تشویق امامان و یكی از عوامل زنده ماندن نهضت حسینی و پیوند روحی و عاطفی شیعه با اولیاء دین است. اشك ریختن و گریستن در مصائب اهل بیت«علیه السلام» نشانه عشق به آنان است و علاوه بر سازندگی های تربیتی برای سوگوار،موجب اجر و پاداش الهی در آخرت و بهرهمندی از شفاعت حضرت ابا عبد ا… الحسین (علیه السلام) است.
روضه خوانی برای امام حسین(علیه السلام) سعادتی بزرگ می خواهد
حجت الاسلام حاج سید علی طباطبایی؛ موسس بیت الرضا(علیه السلام) بافق، در آیین روضه خوانی در حسینیه مرحوم “حاج محمد تشکری” گفت: روضه خوانی برای حضرت اباعبدا… الحسین(علیه السلام) نعمت بزرگی است و برپایی مراسم عزای حسینی سعادتی بزرگ می خواهد
ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداری در برخی کشورهای اسلامی
وی با اشاره به قدمت برگزاری مراسم روضه خوانی عنوان نمود: در زمان رضا شاه برگزاری مراسم عزاداری و روضه خوانی جرم به حساب می آمد، حتی در زمان کنونی نیز در کشوری مثل پاکستان، زنجیرزنی جرم محسوب شده و زنجیر حکم بمب را دارد.
حجت الاسلام طباطبایی پیرامون سمبل و نمادهای عاشورا گفت: مراسم زنجیرزنی یکی ازآیین هایی است که در ماه محرم به زیبایی اجرا می شود
نخل نمادی از برداشتن تابوت و به خاک سپاری شهدای کربلا
وی درباره آیین نخل برداری گفت: «نقل» به دو دلیل سمبل عزاداری است؛ دلیل اول اینکه، سه روز پیکر شهدای کربلا روی زمین ماند و هیچکس جرات نداشت تا اجساد مطهر شهدا را تدفین کند، دلیل دوم آن که شیعه معتقد است که برای تدفین امام، باید امام جانشین بر پیکر آن امام همام نماز بگذارد. نخل نمادی از برداشتن تابوت و به خاک سپاری شهداء کربلا می باشد.
اهمیت حفظ آداب و سنن مذهبی
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت حفظ آداب و سنن مذهبی افزود: آیین نقل برداری مختص استان های اصفهان، خراسان و یزد بوده و در بخش های دیگری از کشور برگزار نمی شود. در استان خراسان، نقل به گونه ای متفاوت از استان یزد بوده و نقل بزرگ، ولی سبک می باشد؛ اما در استان اصفهان به سبک یزدی ها می باشد.
وی ادامه داد: قدمت نخل امیر چخماق یزد به ۴۵۰ سال میرسد، این اثر تاریخی را با نام نقل “حیدریها” نیز میشناسند که به نوعی نماد آزادگی شهدای کربلا است. این نقل در مراسم عزاداری محرم، روی دستان ۱۵۰ نفر اطراف میدان گردانده میشود.
فلسفه شیر در کربلا
وی که در حسینیه شادروان حاج محمد تشکری که بالغ به 90سال روضه خوانی در آن جریان دارد، پیرامون فلسفه شیر در کربلا گفت: در حرم امام حسین(ع) از کف العباس به کف العباس دوم کوچه ای است که تابلویی با عنوان مقام “شیر و فضه” بر سر در آن نصب شده و داخل کوچه اتاقکی قرار دارد که گفته می شود: حضرت زینب(سلام ا… علیها) به خادم خود فضه امر کردند: برو در بیشه و بگو یا اسد! دور قتلگاه بگرد؛ مقصود آن نیست که درندگان یا پرندگان به بدن امام معصوم(علیه السلام) آسیب برسانند؛ چون چنین موضوعی امکان پذیر نبوده و بر درندگان، پرندگان و چرندگان عالم حرام است به بدن امام معصوم گزندی برسانند؛ ولی برای اینکه بنی امیه بداند، هنوز قدرت در دست اهل بیت(علیهاالسلام) است دور قتلگاه دور بزن! این مطلب را “ملاحسین واعظ کاشفی” در کتاب روضه الشهداء نقل نموده است.
حرمت عزای امام حسین(ع) را نگه دارید
وی در ادامه عنوان نمود: برخی آداب و سنن مذهبی بصورت سلیقه ای به کار برده می شود برگزاری مراسم قرائت “دعای عرفه” در بیابان، از جمله این موارد بوده که گفته می شود می بایست دعای عرفه را در زیر سقف آسمان و در فضای باز برگزار نمود که بر اساس این عادت، دعای عرفه در قاضی میرجعفر(علیه السلام) یا در کنار قبور شهدای گمنام برگزار شد و به تاسی از آن در سراسر ایران اجرایی گردید.
حجت الاسلام طباطبایی با ابراز تاسف از وضعیت نامناسب حجاب در ایام عزاداری امام حسین(علیه السلام) از مردم خواستار شد حرمت عزای سرور و سالار شهیدان را حفظ نمایند.
حکیمه السادات میرمحمدی