ترسیم اشکال هندسی بدون استفاده از ابزارهای مخصوص مهندسی

در پی شناخت ابزارهای طراحی، اولین گام برای شروع عملی طراحی سیاه قلم، تمرین برای ترسیم اشکال هندسی بدون استفاده از ابزارهای مخصوص مهندسی، از قبیل پرگار ، نقاله و … می باشد.
این کار را با ترسیم خط راست شروع می کنیم … برای ترسیم خط راست، نقطه شروع و نقطه پایان رو مشخص نموده، بدون نگاه کردن به مسیر، و با تمرکز به نقطه پایانی، دست را آزاد گذاشته و رها، خط را رسم می کنیم. اگر در حین ترسیم خط، برای لحظاتی نفس را در سینه حبس کنید، از لرزش های کوچک اندام می توانید جلوگیری کنید.
حال می توانیم بعد از ترسیم خط راست، مهمترین و کلیدی ترین شکل هندسی را که برای کار طراحی، بسیار کاربردی است که طراحی دایره می باشد شروع کنیم.
برای طراحی دایره، دو راه پیشنهاد می کنیم، گرچه راههای مختلفی برای آن پیشنهاد می شود.
نکته قابل توجه در ترسیم دایره یا بیضی، دست تا آرنج توامان حرکت می کند مچ دست نباید در حین ترسیم خم شود و دست در حالت نوشتن قرار می گیرد.
در روش اول، دایره های فرضی را بالاتر از سطح کاغذ (بدون تماس مداد بر کاغذ) ترسیم می کنیم و سپس به آرامی حرکت را روی سطح کاغذ، به نرمی ادامه می دهیم. در ادامه سرعت را کم کرده و بر فشار نوک مداد بر کاغذ اضافه می کنیم تا دایره را ترسیم کنیم. با ادامه این روند، شکل های ترسیم شده، به دایره نزدیک می شویم.
در روش دوم ، یک نیم دایره را ترسیم می کنیم (ترسیم نیمی از دایره یا بیضی بسیار ساده تر از شکل کامل آن است) سپس صفحه کاغذ را 180 درجه می چرخانیم و نیمه دیگر را ترسیم می کنیم.
نکته حایز اهمیت در ترسیم این اشکال، اینست که در حین ترسیم، دست باید داخل قوس دایره یا بیضی قرار گیرد، نه بیرون آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا