“سید حسین میرعلمی” در سال 1381 در خانواده ای فرهنگی در یزد متولد شد. خوشنویسی با مداد را از پایه دوم ابتدایی، زیر نظر استاد حبیب دهقان، آغاز نمود و از سن 13 سالگی، آموزش خوشنویسی با قلم و مرکب را زیر نظر استاد سید امین رضوی توسعه بخشید و از محضر استادانی چون سید امین رضوی و استاد حبیب دهقان بهره برد. در این شماره از هفته نامه خبرنگار افق کویر گفتگویی اختصاصی با این هنرمند بافقی انجام داده که در ادامه خواهید خواند:
افق بافق: لطفاً خودتان را به خوانندگان هفته نامه معرفی بفرماييد و بیان کنید چطور شد به هنر خوشنویسی علاقه مند شدید؟
در ابتدای امر، علاقه زیادی به خوشنویسی نداشتم اما زمانی که پدرم متوجه استعدادم در خوشنویسی شد، مرا نزد استاد امین رضوی برای آموزش فرستاد،زمانی که آثار خوشنویسی استاد رضوی را دیدم، شعله های علاقه به خوشنویسی در من شعله ور شد، برایم مایه شگفتی بود که فردی بتواند آثاری شگفت انگیز، جذاب و مینیاتوری خلق نماید و از آن زمان بود که تصمیم گرفتم خطاطی را بصورت جدی آغاز نمایم و این هنر را مدیون استاد بزرگوارم سید امین رضوی هستم.
افق بافق: به عقيده شما آيا خوشنويسي هنري ذاتي است يا اكتسابي؟
به نظرم خوشنویسی ۴۰درصد آن ذاتی هست؛ اما عشق و علاقه و تمرین زیاد و ممارست از عوامل مهم در این حوزه می باشد.
افق بافق: به طور متوسط روزي چند ساعت مشق خط ميكنيد؟
به طور متوسط روزی حداقل ۲تا۳ ساعت، تمرین می نمایم.
افق بافق : آيا ميتوان عنوان نمود كه خوشنويسي در ذات خود حامل اخلاق و معنويت نيز هست؟
خوشنویسی به طور ذاتی با ابعاد معنوی و روحانی انسان پیوند خورده و تمرینی به عنوان تمرکز ذهن و دستیابی به آرامش درونی تلقی می شود.
افق بافق: رابطه ميان ادبيات و هنر خوشنويسي را در فرهنگ ايراني چطور ترسيم ميكنيد؟
در اسلام خوشنویسی به عنوان هنری مقدس و معنوی شناخته می شود، کتابت آیات قرآن وتزئین مساجد با نوشتار های زیبا، ریشه در اهمیت کلام و سخن در فرهنگ اسلامی دارد، بسیاری از آثار ادبی برجسته با خط های زیبای خوشنویسی همراه بوده که ارزش و اعتبار آن ها افزوده شده ، واژگان و عبارات شاعرانه همیشه در آثار خوشنویسی بازتاب داشته است، سبک های نگارشی ادبی مثل نثرسجع در خوشنویسی نفوذ کرده است، همچنین موضوعات و مضامین ادبی همچون عرفان و عشق و طبیعت در آثار خوشنویسی جلوه گر شده است، هنرمندان و ادیبان بسیاری در طول تاریخ ایران ، هردو هنر را بطور همزمان دنبال نمودند.
افق بافق: رشد و پيشرفت روزافزون گرافيك و كامپيوتر، چه نقشي در رشد يا عدم رشد هنر خوشنويسي داشته باشد؟
پیشرفت گرافیک باعث شده تا هنرمندان خوشنویس بتوانند آثار خودشان را با هنرهای تجسمی مانند نقاشی، طراحی ترکیب کنند، از طرف دیگر استفاده بیش از حد از گرافیک، باعث شده تا ارزش دستی بودن خط ولذت خلق اثر در خوشنویسی کاهش پیداکند؛ بنابراین باید توازن مناسبی بین اصالت و ارزش هنری و استفاده از برنامه های گرافیکی برقرارباشد
افق بافق: برخی معتقدند از طریق هنر نمیتوان کسب درآمد داشت و یا با شرایط تورم کنونی یک زندگی را اداره کرد؟ نظر شما در این باره چیست؟
من به هنر به چشم درآمد بهش نگاه نکردم ولی اساتید بزرگ و برجسته ای هستند که با برگزاری کلاس و کتابت آیات قرآن و نهج البلاغه و آثار ادبی شاعران بزرگ مثل اشعار وحشی بافقی و شاهنامه وطراحی و تزئین جلدکتاب، در آمد نسبتا خوبی دارند
افق بافق: ايا شما هم قائل به خاصيتهاي مفهومي ويژهاي براي حروف الفبا هستيد؟
به نظرم، تمام حروف و کلمات خوشنویسی روح دارند و یک هنرمند خوشنویس باید از لحاظ روحی وروانی، شخصیت آرام وصبورو وجدان آسوده ای داشته باشد تا بتواند آثار ماندگار و به یادماندنی خلق کند
افق بافق: جايگاه زنان را در هنر خوشنويسي امروز چطور ارزيابي ميكنيد؟
بسیاری از هنرمندان خوشنویس برجسته و شناخته شده در سطح بین المللی ، زنان هستند، زنان خوشنویس به عنوان مربیان و اساتید با حفظ و انتقال این سنت به ماندگاری و پایداری این هنر کمک کردند، آنها با بکارگیری تکنیک های نوین و ترکیب آن با سنت های کلاسیک باعث نوآوری وخلاقیت بیشتری در این زمینه شدند