آقای استاندار یک راهکاری به من کشاورز بدهید

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ یکی از محصولات شهرستان بافق که زبانزد شهرستان و استان می باشد؛ خرما است. این محصول پرطرفدار و اقتصادی با آسیب ها و زنگ خطرهای جدی از جمله آفت سوسک سرخرطومی، ناترازی آب و برق، قیمت گذاری و خشکیدگی روبرو است؛ سال جاری با ناترازی برق و آب روبه رو بودند و کشاورزان از کاهش مقدار و کیفیت محصول خود خبردادند؛ از این رو خبرنگاران با چند تن از کشاورزان پیرامون این موضوع گفتگو نموده، که در ادامه می خوانید:
“احمد باقریان” گفت: در مورد خاموشی چاه های کشاورزی اصلاً نباید صحبت کرد و مسئولین خود می دانند که این اقدامات چه تبعاتی برای کشاورزان داشته است.

خاموشی چاه ها ادامه دارد
وی افزود: در حال حاضر که در شهریورماه نیز قرار داریم، روزانه یک ساعت چاه ها خاموش می شود.

کشاورزان در اولویت مسئولین نیستند
وی بیان کرد: به صنعت و معدن در شهرستان بافق بیشتر توجه می شود و کشاورزان در اولویت مسئولین نیستند.

مقدار آبی که در معدن D19 هدر می رود، اهمیت زیادی برای مسئولین ندارد
وی عنوان کرد: شهر بافق یک شهر کویری است؛ که از سطح دریا 400 الی 500 متر بالاتر نیست و از منابع آبی خوبی برخوردار می باشد و نمونه بارز آن را می توان در معدن D19 در منطقه روستای “حسن آباد” مشاهده کرد ؛ مقدار آبی که در این معدن هدر می رود، اهمیت زیادی برای مسئولین ندارد چون در بخش صنعت و معدن است.
وی تصریح کرد: 35 سال به کشاورزی مشغول هستم و 2000 نخل در دل کویر پرورش داده ام و در حال حاضر که زمان برداشت محصول است با مشکلاتی روبه رو شده ام.

فرمانداری قول مساعدت داد که ترانس برق در اختیار ما قرار دهد
وی گفت: فرمانداری قول مساعدت داد که ترانس برق در اختیار ما قرار دهد و ما پیگیر کار باشیم؛ پیگیر کارها شده و عنوان کردند که 30 درصد کارها را انجام دهید تا ترانس برق تعیین محل شود اما من برای انجام کارها اول به برق نیاز دارم.

استانداری اعتنایی به کشاورز نمی کند
وی افزود: بازرسان استانداری در شهر بافق حضور می یابند؛ اما اعتنایی به کشاورز نمی کنند؛ کشاورزان واقعی را دریابند.

آقای استاندار یک راهکاری به من کشاورز بدهید
وی با بیان این مطلب که ” در حال حاضر 50 تن خرما برداشت خواهم کرد” خطاب به استاندار گفت: نمی دانم 50 تن خرما را در کجا نگهداری کنم؛ آقای استاندار یک راهکاری به من کشاورز بدهید.

کشاورزان به سرد خانه نیاز دارند
وی عنوان کرد: کشاورزان نیاز به سرد خانه دارند اگر سردخانه وجود داشته باشد می توان خوشه های خرما را در سردخانه قرار داد و به مرور زمان بسته بندی کرد و از هدر رفت خرما جلوگیری کرد.

کشاورز هزینه های زیادی را متحمل می شود
وی بیان کرد: کشاورز هزینه های زیادی را متحمل می شود؛ 200 میلیون تومان کود برای نخل ها تهیه نمودم و همچنین هزینه‌های کارگر و غیره را باید به آن افزود.

مجوز ساخت سردخانه را دریافت کردم
وی اظهار کرد: مجوز ساخت سردخانه را دریافت کردم و در حال حاضر سه سال فقط مجوز دریافتی را تمدید می کنم و تمدید این مجوز 11 میلیون تومان برای من هزینه داشته است؛ برای سردخانه باید ترانس نصب شود و نمی توان از ترانس چاه های کشاورزی استفاده کرد.

پاسخی این چنین که بودجه نیست ارائه شد
وی اضافه کرد: برای دریافت وام کم بهره نامه تهیه شد و نماینده مردم شهرستان بافق در مجلس نامه را به استانداری و سپس به رییس جهاد کشاورزی یزد ارسال نموده و پاسخی این چنین که بودجه نیست ارائه شد؛ در صورتی که 2 میلیاردتومان به برخی تعلق گرفته بود.
“ابراهیمی” یکی دیگر از کشاورزان گفت: با خاموشی چاه ها و ناترازی آب روبه رو بوده و باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است.

به علت ناترازی برق و آب محصول برداشتی به نصف رسید
وی افزود: سال گذشته سه تن خرما برداشت نمودم اما در سال جاری به علت ناترازی برق و آب یک و نیم تن خرما برداشت کردم.

کاهش کیفیت محصولات خرما در سال جاری
وی اظهار کرد: سال قبل علاوه بر اینکه از لحاظ کمی محصول بیشتری داشتم از لحاظ کیفیت نیز بهتر بود.
وی در ادامه گفت: از مسئولین می خواهم که برای ایجاد سردخانه ای برای نگهداری خرما با کشاورزان همکاری نمایند تا از هدر رفتن تمام زحمات کشاورزان جوگیری شود.

حدیث عباسی- حدیثه امیریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا