عطر جهادی «هریسک» تشنه را دشت گل محمدی کرد

به گزارش پایگاه خبری افق بافق به نقل از گروه خبری جوان آنلاین؛ برای ایجاد یک تغییر و تولید محصول و اشتغال‌زایی می‌توان از ظرفیت‌های هر منطقه برای خودش استفاده کرد. فقط باید کمی فکر کرد و دید که اولین نیاز چیست و اولین قدم را چطور باید برداشت. مثل ساکنان روستای هریسـک علیـا در استان یزد که در مسیر آبادانی منطقه زندگی‌شان با تلاش زیاد و با ایجاد یک استخر، بخشی از کم‌آبی‌های‌شان را مرتفع کرده‌اند و حالا به تولید گل‌محمدی مشغول هستند.

هریسـک علیـا، روسـتایی از توابـع بخـش مرکـزی شهرسـتان بافـق در اسـتان یـزد اسـت. ایـن روسـتا در دهسـتان کوشـک قـرار دارد و ۱۸۰خانوار در آن ساکن هستند. یکی از اعضای بسیج سازندگی شهرستان بافق می‌گوید: «روستای هریسک علیا به دلایل کم‌آبی که از قبل با آن درگیر بود و پایین رفتن سطح آب چاه‌هایش در چند سال اخیر در زمینه کشاورزی با مشکلات جدی و زیادی مواجه شد. به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی، آب و هوای یزد که نوعاً گرم و خشک است و کمبود آب و اینکه تنها منبع تأمین آبیاری قنات‌ها بوده است، بر آن شـدیم دو طرح اسـتخر تنظیمی و سیسـتم آبیاری تحت فشـار روسـتای هریسـک علیا را با همکاری گرو‌های جهادی بسیج و بخشداری مرکزی بافق بسازیم و به بهره‌برداری برسانیم.»
کاظم شریعتی ادامه می‌دهد: «کار‌ها را آغاز کردیم و یک استخر ذخیره آب با مساحت هزارو ۵۶۰ مترمکعب ایجاد و از طرفی هم در کنار آن آبیاری قطره‌ای را شروع کردیم. همچنین به دنبال طرحـی بودیـم کـه طـی آن گیاهانـی را کـه مناسـب ایـن نـوع آبیـاری هستند، تحـت کشـت قـرار دهیـم. در همیـن زمینـه، متخصصـان، کشـت گل‌محمدی را پیشـنهاد دادند در نتیجه شش هکتار از اراضی منطقه را به کشـت این گل اختصاص دادیم و در کنار آن درختان مختص هر فصـل را هم شروع به کاشت کردیم.»
حالا نزدیک دو سال است طـرح کشـت درختچـه گل‌محمـدی انجام می‌شود و در این مدت ۲۰۰درختچـه به رشد کافی رسیده و قابل برداشـت شـده است.
به گفته شریعتی اگر همینطور پیش برویم می‌توانیم گلاب‌گیری هم در این منطقه داشته باشیم. به همین ترتیب با اجرای این دو پروژه علاوه بر حل نسبی مشکل آبیاری توانستیم به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی مناسبی در سطح روستا داشته باشیم.
این جهادگر می‌گوید: «هزینه کارشناسـی دو طرح اسـتخر تنظیمی و سیسـتم آبیاری تحت فشـار روسـتای هریسـک علیا ۴ میلیارد‌و ۵۰۰ میلیون ریال ارزیابی شده بود، اما با کار جهادی توانستیم ۴۰درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم. در واقع بسیج سازندگی، جهاد کشاورزی، بخشداری و گروه‌های جهادی همه به کمک هم آمدند و توانستند این دو طرح را به نتیجه برسانند. برکت کار‌های جهادی اینکه توانستیم از نیرو‌های مردمی و اهالی کمک بگیریم. از برکات کار‌های جهادی است که باعث می‌شود امید به دل اهالی یک روستا برگردد و باور به اینکه می‌توانند در راستای آبادانی روستای‌شان تلاش کنند و به نتیجه برسند، تقویت شود.»
این عضو بسیج سازندگی بافق تصریح می‌کند: «این طرح از جمله ۴ هزار طرح مرتبط با دومین کنگره ۴ هزار شـهید اسـتان یزد بوده است و با بهره‌برداری از آن بیش از پنج هکتار از اراضی کشاورزی روستای هریسک علیا که از زیر کشت خارج شده بود، دوباره زیر پوشش آبیاری نوین و کشت قرار گرفت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا