شهروندان عزیز در لحظه زندگی کنید

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ سال هاست به لطف پیشرفت پرشتاب تکنولوژی، دیگر دیدن گوشه و کنار دنیا و اطلاع از فرهنگ های مختلف در سراسر جهان کار چندان دشواری نیست، اما با وجود همه این امکانات، لمس و حس واقعی دیدن فرهنگ جهان و حضور در بطن موضوع چنان هیجانی دارد که شاید هیچ انسانی حاضر به تعویض آن با عکس، فیلم و مستند نباشد، ولی کمتر کسی موفق می شود این حس را تجربه کند. در این شماره خبرنگار ما به مناسبت روز جهانگرد به سراغ ” اختر عبداللهی”، یکی از بانوان که بعد از بازنشستگی خود فرصتی به او دست داده و ضمن اینکه با شرکت های گردشگری همکاری دارد، خود نیز به مسافرت و سیر در طبیعت علاقمند می باشد. خواندن گفت و گو با وی خالی از لطف نیست.

افق بافق: لطفاً خودتان را معرفی کنید و چگونه به داستان جذاب جهانگردی روی آوردید؟
” اخترعبداللهی” فوق لیسانس تکنولوژی آموزشی و بازنشسته آموزش و پرورش هستم. بنده از کودکی علاقه به سفر و کشف چیزهای ناشناخته داشتم، وقتی شرایط مهیا شد تصمیم گرفتم که به آرزوی کودکی های خود جامه عمل بپوشانم.

افق بافق: کدام کشور را به عنوان اولین مقصد خود انتخاب کردید؟
سفرهای زیارتی عربستان، عراق و سوریه را رفتم، اما به عنوان سیاحت سفر به “هند” که تقریبا 15 روز در روستا “ایگاتیوری” که زیبا ترین سفر من به شمار می رود.

افق بافق: جهانگردان با مسافران معمولی چه تفاوتی دارند؟
به قول شاعر بزرگ، سعدی” بسیار سفر باید تا پخته شود خامی” به نظرم هر سفر مثل دانشگاه می ماند که چند واحد دردانشگاه گذرانده باشید مطالب زیادتری را فرا می گیری، پس کسانی که به جهانگردی علاقمندند، از آگاهی بیشتری برخوردارمی باشند.

افق بافق:جذاب ترین خاطره ای که در سفر دارید مربوط به کدام سفر و کشور می باشد؟
تمام سفرهای من خاطره است، در هند باید دلارهای خود را مبادله می کردم بنابراین (ریکشا، گونه‌ای از وسایل حمل و نقل) سوار شدم، در طی این مسیر متوجه آن شدم که پایگاه های اینترنتی قطع و با درخواست خودم راننده مرا به یکی از صرافی رساند در طی این مسیر با خود به فکر فرو رفته بودم که هزینه این “ریکشا” زیاد می شود، وقتی راننده مرا به مقصد رساند، دریغ از یک ریال پول و گفت: من به خاطر همنوع دوستی، نیاز نیست هزینه ای پرداخت کنید، در کشورهای مختلف مبالغ زیادی از جهانگردان دریافت می کنند، ولی در هند اینگونه نبود و مثل فیلم ها مهربانی را به تصویر می کشند، واقعا مردم مهربان و دلسوزی بودند.

افق بافق: انتخاب مسیرها را چگونه انجام می دهید؟
قبل از سفر ابتدا از یک راهنما مشورت و در گوگل جستجو می کنم، سپس برنامه ریزی لازم را برای سفر انجام می دهم.

افق بافق: یکی از مهمترین موضوعاتی که ذهن هر فردی را درخصوص جهانگردی مشغول می کند بحث اقتصادی است، یعنی اینکه فرد جهانگرد باید با یک پشتوانه قوی مالی دست به این کار بزند، آیا این درست است یا اینکه جهانگردان در حین سفر های خود دست به کار اقتصادی همچون تجارت هم می زنند؟
همانطور که برای مسائل دیگر صندوق پس انداز داریم، باید هر نفر یک صندوق سفر داشته و حداقل برای سفر سال، مبالغی را پس انداز کند، همچنین در سفر اگر مدیریت، به درستی انجام شود، مطمئنا می توان هر سال یک سفر داشت.

افق بافق: بهترین سفر شما به کدام کشور بود و چرا؟
بهترین سفر به “هند” و “قونیه” در “ترکیه” که برای مراسم مولانا رفته بودم که یک مراسم عرفانی فوق العاده برگزار شد که چندین مرتبه این سفر را تکرار نمودم.

افق بافق: اگر فرهنگ کشور های مختلفی که سفر کرده اید مقایسه کنید کدام یک را جذاب تر می دانید؟ و کدام فرهنگ بیشتر به ایران شیاهت دارد؟
فرهنگ ها را نمی توان با یکدیگر مقایسه کرد، اما کشورهایی که فرهنگ آنان شبیه ایران است مثل، “ترکیه” و “صربستان”،”تاجیکستان”، “آذربایجان” و… است.

افق بافق:نقش غذا در سفر و تجربه ای که از غذا در کشورهایی که به آن ها سفر کرده اید چگونه بوده و چه تفاوتی با ایران داشته است؟
تقریبا به کشورهایی که سفر کرده ام غذای “گرجستان” را خیلی دوست داشتم، غذایی به نام “خینکالی ” و “لوبیا” که در ظروف سفالی پخت انجام می شد، همین طور پخت غذای “کشک و بادمجان” هم بسیار جالب بود.

افق بافق: سفرهای بیرون از ایران را از کجا شروع نمودید؟
تاکنون سفرهای زیادی را رفته ام، به طبیعت گردی علاقمند و شاید کمتر کسی از طبیعت بکر که نعمت خداوند استفاده نموده که با دیدن طبیعت هم به خودشناسی و خداشناسی می رسیم، چندین مرتبه از مکان های تاریخی بازدید نمودم و اکثرجاهای کشور های ایران را سفر کردم، در رابطه با سفرهای خارجی هند، گرجستان، صربستان، ارمنستان، امارات، ترکیه و روسیه که هر کدام یک از این سفرها با خاطرات و فرهنگ های زیادی آشنا شدم.

افق بافق: سخنی پایانی:
شهروندان عزیز در لحظه زندگی کنید و این دنیا را برای خود سخت نگیرند و چه بسا که ” دنیا دیدن از دنیا خوردن بهتر است” از این طبیعت بکر، نعمت خداوند که در اختیار بندگان خودش قرار داده استفاده کنید، دنیا بسیار زیبا و زندگی با سفر زیباتر می شود. همسفران خوبی در طی این سال ها به دست آورده ام و با آنان ارتباط خوبی برقرار کرده ام امیدوارم که بیش از این ها سفر کنم، زیرا در این سفرها پخته تر می شوی و یک انسان با تجربه را تحویل جامعه می دهد.

حدیثه امیریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا