۱۸.۳ درصد نوجوانان یزدی اضافه وزن دارند

به گزارش پایگاه خبری افق بافق به نقل از ایرنا؛ نوجوانان این استان در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال دارای اضافه وزن بوده و چاق هستند.

“محسن میرزایی” افزود: همچنین سه درصد کودکان زیر پنج سال استان هم دارای اضافه وزن و چاقی می باشند که این زنگ خطری برای بروز بیماریهای غیرواگیردار است.

وی تغذیه ناسالم، کم تحرکی، سرگرم شدن کودکان و نوجوانان با بازی های رایانه ای و استفاده از غذاهای فست فودی از عوامل اصلی چاقی و اضافه وزن بیان کرد و خاطرنشان کرد: اضافه وزن در کودکی زمینه ساز چاقی در بزرگسالی است و این مشکل باید از سنین کودکی و نوجوانی در افراد اصلاح شود.

رییس مرکز بهداشت استان یزد با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن در دختران بیشتر از پسران است گفت: مهم‌ترین پیامدهای نامطلوب اضافه وزن و چاقی در سلامت کودکان و نوجوانان شامل افزایش خطر بروز چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها در دوران بزرگسالی است.

ایران اکو” طرحی در راستای توقف چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوان

وی با اشاره به اجرای طرح رایگان توقف چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان (ایران اکو) از سال ۹۸ در کشور و به تبع آن در استان افزود: در این طرح، کودکان و نوجوانانی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند شناسایی شده و به کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی ارجاع می شوند.

میرزایی اظهار داشت: با آغاز سال تحصیلی این طرح جهت نوجوانان در مدارس سطح استان شروع شده و مشاوره تغذیه و تنظیم برنامه غذایی جهت افراد شناسایی شده انجام و پیگیری و پایش ماهانه آنان صورت می گیرد.

وی افزود: دانش آموزانی که اضافه وزن و چاقی دارند ضمن اینکه توسط کارشناسان تغذیه مورد مشاوره قرار می گیرند و برنامه غذایی رایگان برای آنها ارائه می شود تا وصول نتیجه پیگیری می شود.

میرزایی تصریح کرد: در حال حاضر استان یزد نسبت به سایر استان ها وضعیت بهتری در مسئله چاقی در کودکان و نوجوانان دارد اما همانند سایر استان ها با روند افزایشی چاقی روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح موجب توقف روند اضافه وزن در سنین پایین تر میشود گفت: در سال گذشته ۲ هزار و ۴۷۰ نوجوان یزدی دارای اضافه وزن و چاقی شناسایی و مورد مشاوره قرار گرفتند.

چاقی و اضافه وزن بر اساس شاخص «توده بدنی» (BMI) – اندازه گیری نسبت قد به وزن که نشانه وزن مناسب فرد نسبت به قد او است، سنجیده می شود.

در طرح ایران اکو، ارزیابی اولیه شامل قد، وزن و توده بدنی مراجعه کننده انجام و در صورت نیاز به مراکز بهداشتی و درمان ارجاع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا