گزارش میدانی پایگاه خبری افق بافق از طرح نیمه تمام جاده باقر آباد: نـاهـمـاهنـگـی مسـئـولان

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ پنجم آذر ماه سالجاری، حوالی ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه به ابتدای جاده باقرآباد رسیدم؛ مسیری که اکنون با نام “بلوار شهید سلیمانی” شناخته می‌شود. عملیات اجرایی دوبانده‌سازی این جاده از کیلومتر ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ در محدوده حفاظتی شهرداری از ۲۰ آذرماه ۱۳۹۸ آغاز شد. این طرح با توافق بخشداری کلید خورد و مراحل اجرایی آن شامل تملک، خاک‌برداری، زیرسازی، و آسفالت‌ریزی بود که مقرر شد از طریق اداره راهداری انجام گردد.اگرچه بخش ابتدایی بلوار با همکاری مسئولان شهرستان احداث شد، اما کار در محدوده ۱۵۰۰ کیلومتری متوقف ماند و با گذشت چندین سال، همچنان نیمه‌کاره رها شده است و خبری از تکمیل دوبانده سازی نیست. اکنون در مسیر جاده، واحدهای صنفی مختلفی فعالیت دارند و مردم در این محل به کسب‌وکار مشغول‌اند، اما در نقطه‌ای که دوبانده‌سازی پایان می‌یابد، مسیر ناگهان باریک می‌شود و خودروهای سنگین و موتورسیکلت‌ها با سرعتی بیش از حد مجاز تردد می‌کنند. هیچ‌گونه علائم هشدار یا راهنمایی در این بخش نصب نشده تا رانندگان پایان دوبانده بودن مسیر را تشخیص دهند.برای بررسی وضعیت، میان اهالی و کسبه رفتم. در ابتدا، بیشتر آن‌ها تمایلی به گفت‌وگو نداشتند و با بی‌اعتمادی می‌گفتند: چقدر باید حرف‌های تکراری بزنیم وقتی کسی توجهی ندارد؟

مسئولان باید از نزدیک بیایند و خطر این مسیر را ببینند

یکی از کسبه قدیمی که بیش از ۵۰ سال است در این مسیر تردد دارد، گفت: عرض جاده بسیار کم است. خودروهای سنگین با سرعت بالا عبور می‌کنند و روشنایی شب هم بسیار ضعیف است. مسئولان باید از نزدیک بیایند و خطر این مسیر را ببینند.

ما با چه ترس و وحشتی رفت‌وآمد می‌کنیم؟

کسبه دیگری افزود: آیا مسئولان خودشان از این جاده عبور می‌کنند تا بفهمند ما با چه ترس و وحشتی رفت‌وآمد می‌کنیم؟
“وحید فروزانی”، یکی از فعالان صنفی که یکسال است در این جاده مشغول به کار شده، اظهار داشت: بخشی از مسیر با پیگیری اهالی دوبانده شد، اما ادامه آن رها شده است. عرض جاده کم است و تاکنون چندین تصادف تلخ در این محدوده رخ داده است.

نام جاده باقرآباد برای ما یادآور حادثه‌های دلخراش و از دست دادن همشهریان است
شهروندی دیگر با اندوه گفت: نام جاده باقرآباد برای ما یادآور حادثه‌های دلخراش و از دست دادن همشهریان مان است.

اگر حادثه‌ای رخ دهد مقصر اوست

یکی از کسبه نیز با اشاره به بازدید اخیر اداره راه و شهرسازی بافق بیان کرد: حدود ۲۰ روز پیش او به جاده آمد و امیدوار بودیم برای ادامه دوبانده‌سازی آمده باشد، اما به یکی از صافکاران اخطار داد که اگر حادثه‌ای رخ دهد، مقصر اوست چون خودروهای مشتریانش را کنار خیابان پارک کرده بود! وقتی جاده کم‌عرض است، کسبه چه باید بکنند؟ به‌جای اخطار، بهتر است مسئولان برای بهبود مسیر و نصب تابلوهای هشدار کاری انجام دهند. مشکل روشنایی هم همچنان پابرجاست.
یکی از اهالی ۴۵ ساله نیز گفت: در این بلوار حتی سطل زباله وجود ندارد. مجبوریم زباله‌ها را آتش بزنیم یا در کنار زمین‌ها رها کنیم. زمین‌های کشاورزی ابتدای بلوار پر از نایلون های باد آورده می باشد.

هر اداره مسئولیت را به دیگری واگذار می‌کند

محمدرضا برزگری، دیگر شهروند بافقی، اظهار کرد: ادامه دوبانده‌سازی این جاده میان اداره راه ، شهرداری و بخشداری بلاتکلیف مانده است. هر بار مراجعه می‌کنیم، هر اداره مسئولیت را به دیگری واگذار می‌کند. از این اداره به آن اداره حواله می‌شویم. هیچ خدمات شهری وجود ندارد، اما مالیات و عوارض بایدبه موقع پرداخت گردد.
وی افزود: در سال ۱۳۹۲ شروع به ساخت‌ و ساز کردم، اما شهرداری مانع شد و همانطور به حال خود رها شد. حالا مجوز ساخت من به پایان رسیده و شهرداری پیامک تمدید ارسال می‌کند، در حالی که هیچ خدماتی ارائه نمی‌شود.

اگر بخشداری ورود کند مشکل حل خواهد شد

مردی ۵۵ ساله نیز گفت: از مسئولانی که ابتدا و انتهای جاده باقرآباد را دوطرفه کردند تشکر می‌کنیم، اما چرا برای همین چند کیلومتر باقی‌مانده جلسه‌ای نمی‌گذارند؟ اگر بخشداری ورود کند، مشکل حل خواهد شد.
وی افزود: در وسط بلوار زمینی به فضای سبز تخصیص داده‌اند، اما هیچ‌گونه کشت و ‌کاری انجام نشده و اکنون محل رها کردن زباله شده است.

بارها طومار نوشتیم و پیگیر شدیم/ بخشداری بی توجه است

“محسن”، یکی از اهالی، گفت: بارها طومار نوشتیم و پیگیر شدیم. چند سال پیش بخشدار وقت از این بلوار بازدید کرد، اما بخشدار جدید بی‌توجه است و بیشتر به روستاهای دیگر سرکشی می‌کند.
“غلامرضا برزگری” نیز اظهار کرد: در ابتدا، جاده بر عهده شهرداری بود و بخشی از آن دوبانده شد، اما ناگهان کار تعطیل شد. هرچند اکنون گاز، آب و برق داریم، اما هنگام عصر با خودرو ترس بر ما چیره می‌شود؛ چه برسد به موتورسواران. تاکنون سه یا چهار نفر در این مسیر جان باخته‌اند؛ واقعاً باید آن را جاده مرگ نامید.
یکی از اهالی از خبرنگار افق کویر خواست عصرها به این جاده بیاید تا خطرات آن را از نزدیک مشاهده کند.
شهروند دیگری گفت: ببینید بلوار قاضی، میدان محمد تقی خان، میدان شهید سلیمانی همگی مرمت شده‌اند. تفاوت شان با جاده باقرآباد فاحش است.آیا مسئولان به این سمت جاده نمی‌آیند چون خانه‌باغ‌هایشان در سمت دیگر قرار دارد؟
مردی که از شهرستان بهاباد برای تعمیر وسیله خود آمده بود، گفت: وقتی وارد جاده باقرآباد می‌شوم، ترس سراسر وجودم را فرا می‌گیرد. چند ماه پیش خودرویی با سرعت بالا از کنارم گذشت و هوای آن نزدیک بود مرا به بیرون پرت کند؛ همه این‌ها به‌خاطر باریکی مسیر است.

مسئولین باید به فکر جان جوانان باشند

یکی از کسبه قدیمی افزود: در شهرستان هزینه‌های زیادی صرف مراسم‌های مختلف می‌شود. اگر همین بودجه‌ها صرف این جاده می‌شد، تاکنون کار تمام شده بود. ما کسبه قدیمی شاید رفتنی باشیم، اما مسئولین باید به فکر جان جوانان باشند. اکثر کسبه جدید حاضر به عقب‌نشینی برای توسعه مسیر هستند؛ تنها تعداد کمی باقی مانده‌اند.

حداقل خط کشی و تابلو کار بگذارند

جوانی ۲۳ ساله که در تعمیرگاه تعویض روغنی کار می‌کرد نیز گفت: اگر قرار نیست جاده دوبانده شود، حداقل باید خط‌کشی و تابلوهای راهنما نصب کنند.

طرح های نیمه تمام و وعده های فراموش شده

جاده باقرآباد یا بلوار شهید سلیمانی، امروز به نمادی از طرح‌های نیمه‌تمام و وعده‌های فراموش‌شده در شهرستان بافق تبدیل شده است. بخشی از مسیر با همکاری اداره راه و شهرداری دوبانده شد، اما ادامه کار بدون دلیل روشن، نیمه‌تمام ماند و اکنون به یکی از نقاط پرخطر شهرستان مبدل شده است. کم‌عرض بودن مسیر، نبود علائم ایمنی و روشنایی، فقدان زیرساخت‌های شهری از جمله سطل زباله و آسفالت مناسب، و بی‌توجهی دستگاه‌های اجرایی باعث شده است اهالی و کسبه هر روز با ترس از حادثه در این مسیر زندگی و کار کنند. اظهارات مردم نشان می‌دهد که مشکل اصلی در نبود هماهنگی میان شهرداری و بخشداری است؛ هر یک از نهادها مسئولیت را به دیگری واگذار کرده‌اند و این حواله کاری اداری مانع از اتمام طرح دوبانده‌سازی شده است. اکنون تنها چند کیلومتر از مسیر باقی‌مانده، اما همان چند کیلومتر جان بسیاری از شهروندان را تهدید می‌کند. انتظار مردم این است که پیش از وقوع حادثه‌ای دیگر، کارگروهی مشترک میان ادارات مرتبط تشکیل شود تا با بررسی وضعیت، برنامه‌ای منسجم برای تکمیل عملیات اجرایی جاده تدوین گردد. بی‌تردید سامان‌دهی این مسیر نه‌تنها موجب کاهش تصادفات و افزایش امنیت عمومی خواهد شد، بلکه امید، آرامش و رونق اقتصادی را برای اهالی این منطقه زنده می‌کند.

حدیثه امیریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا