کالیمیرنا، محصول دیرینه شادکام

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛”علیرضا صالحی” دهیار روستای شادکام؛ در گفت و گو با خبرنگار هفته نامه افق کویر، پیرامون کاشت، داشت و برداشت انجیر، کوددهی و سم زدایی مناسب، توضیحاتی را ارائه نمود.

وی گفت:هرساله از نیمه مرداد ماه برداشت انجیر آغاز شده و تا اواسط شهریور نیز ادامه می یابد.
صالحی عنوان کرد: مساحت باغات انجیر به حدود یک هکتار می‌رسد که پیش بینی می‌شود از این میزان قریب به یک تن محصول برداشت شود.
دهیار روستا بیان نمود: میزان برداشت انجیر در سال جاری کاهش یافته است که از دلایل عمده این امر می‌توان به: افزایش بیش از اندازه دما، نبود آب کافی برای آبیاری باغات و مهمتر از همه عدم رسیدگی مناسب به درختان اشاره نمود.

وی در ادامه افزود: البته باتوجه به فعالیت جوانان در عرصه کشاورزی میزان کشت محصول در سال های اخیر افزایش یافته است. به امید آنکه مثمر ثمر باشد.

درختان پربار نیازمند عملکردی کارشناسی شده اند



وی با بیان این مطلب که در صورت استفاده کشاورزان از سموم و کوددهی مناسب برداشت انجیر متفاوت خواهد بود؛ گفت: اگر به شیوه ای کارشناسی شده در رابطه با کود مناسب و زمان سم زدایی عمل کرد؛ قطعا درختان از میوه بهتر و پربارتری برخوردار خواهند شد.

انجیر گلابی محصولی نو در شادکام

وی در پاسخ به این پرسش که” کدام نوع انجیر در روستای شادکام نسبت به ارقام دیگر از بازدهی بالایی برخوردار است؟” گفت: دو نمونه انجیر سیاه و سبز (کالی میرنا) از گذشته در روستا کشت می شده اند؛ اخیرا نیز کشت انجیری سبز به نام گلابی در شادکام انجام می شود.

کرم گلوگاه آفت جانِ درختان

صالحی پیرامون اقدامات دهیاری در راستای آشنایی کشاورزان در خصوص افزایش سطح برداشت از باغات گفت: با توجه به آنکه چند سالی است درختان از آفات حشرات خصوصا کرم گلوگاه در امان نیستند؛ دهیاری آمادگی هر گونه همکاری با جهاد کشاورزی و باغ داران را در خصوص هرس نمودن شاخه های خشک و آفت زده و جمع آوری میوه های فاسد شده درختان، اعلام می دارد.

کودهای حیوانی گزینه مناسبی برای غنی سازی خاک در زمان محدود نیستند

وی تصریح نمود: کود حیوانی نسبت به نوع شیمیایی آن سرعت کمتری در رهاسازی دارد.در نتیجه اگر زمان شما برای غنی سازی خاک کم و محدود است کود حیوانی نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.البته باید به این نکته نیزتوجه نمود که استفاده بیش از اندازه از کود شیمیایی ممکن است سبب سوزاندن ریشه بشود.
دهیار شادکام در پایان به اهمیت جلوگیری از آفات موجود در درختان اشاره نمود و افزود: از مدیریت جهاد کشاورزی تقاضامندم تا کارشناسان مربوطه را به روستا دعوت نمایند و در صورت امکان نیز چند کلاس آموزشی در رابطه با نحوه کاشت و نگهداری درختان وگیاهان کم آبخواه در روستا، برای اهالی برگزار کنند.

بخش اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا