وجه التزام، تضمینی بر عمل به تعهدات طرفین معامله

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛مشاور املاک به عنوان یک واسطه حرفه‌ای عمل می‌کند تا افراد را در فرآیند خرید و فروش املاک و مستغلات یاری دهد.
این حرفه، نیازمند مجموعه‌ای از وظایف متنوع است که شامل: بررسی و ارزیابی لیست املاک موجود، مذاکره و بحث بر سر شرایط فروش، تهیه و تدوین پیش‌نویس قراردادها و همچنین تأیید مدارک شناسایی و سند مالکیت ملک می‌شود. آنان با تسلط بر قوانین و روندهای بازار املاک، نقشی کلیدی در تسهیل معاملات را ایفا کرده و برآنند تا بهینه ترین روش ممکن برای رسیدن به اهداف مشتریان را در زمانی مناسب بیابند. همچنین، به ارباب رجوع خود در خصوص اجرای درست و با دقت تمامی مراحل، اطمینان خاطر می‌دهند. در این شماره خبرنگار ما به سراغ یکی از این تسهیلگران عرصه معامله در بافق رفته و به گفت و گو با وی پرداخته است؛ که در ادامه می خوانیم:

افق بافق) ابتدا خودتان را معرفی کنید؟
حسین طالبی پور، متولد ۱۳۵۸، کارمند بخش اموال شرکت سنگ آهن و مشاور املاک هستم.

افق بافق) چه شد که به اشتغال در این حرفه، روی آوردید؟
به علت آنکه دوستدارِ حوزه خرید و فروش ملک بودم؛ کار خود را در این حرفه آغاز نمودم.

تورم، دلیلی بر تغییر وضعیت ملک
افق بافق) آیا وضعیت فروش، رهن و اجاره خانه در سال متفاوت است؟
بله! نسبت به تورم، اخبار و رویداد های داخلی متفاوت، وضعیت نیز متغیر خواهد بود.

افق بافق) سابقه حضور شما در این کار به چند مدت می رسد؟
قریب به ۱۱ سال است که در این حرفه مشغول هستم.

افق بافق) آیا می توان “مشاوره املاک” را به عنوان منبع اصلی درآمد یک فرد عنوان نمود؟
اگر فرد با علاقه، تلاش و پشتکار آن را دنبال کند؛ قطعا چنین امری میسر می شود.

وجه التزام، تضمینی بر عمل به تعهدات طرفین معامله
افق بافق) چه تضمینی برای عمل به تعهدات طرفین هنگام عقد قرارداد وجود دارد؟
در مرحله اول و پیش از تنظیم قرارداد، شخصیت شناسی طرفین قرارداد و تحقیق و بررسی در خصوص سوابق اجتماعی و اخلاقی طرفین، از اهمیت والایی برخوردار است. سپس، خریدار می بایست استعلامات لازم را از ارگان های مربوطه چون: اداره ثبت اسناد، شهرداری، اداره راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و غیره انجام دهد.

در آخر و به عنوان مهترین نکته، مشاور املاک حین تنظیم قرارداد باید ضمانت اجرای مناسب را برای انجام تعهدات خریدار و فروشنده پیش بینی نماید؛ این ضمانت اجرا می تواند وجه التزام، حق فسخ یا ترکیبی از هر دو باشد. وجه التزام، مبلغ مشخصی است که خریدار و فروشنده به عنوان جریمه عدم انجام تعهدات در قرارداد توافق میکنند. البته، مبلغ وجه التزام باید الزام آور آن باشد که، هزینه بسته به، نوع قرار داد و شروط ضمن عقد متغیر است .
اساسا هنر یک قرارداد نویس ماهر، پیش بینی اختلافات و چالش های احتمالی در آینده و ضمانت اجرای قوی و کارامد است.

فضای مجازی کار را آسان کرده است
افق بافق) به نظر شما تفاوت میان مشاورین املاک دیروز و امروز در چیست؟
بازار کار مشاورین املاک در گذشته، تنها محدود به مغازه ای کوچک در محله ای خاص و مشتریانی ثابت بوده است اما هم اکنون با گسترش نرم افزار ها، مشاوران املاک فایل های ملکی خود را در فضای مجازی قرار داده و مشتریان نیز در هر زمان و مکان با جستجویی کوتاه فایل های مورد نظر خود را پیدا و با مشاوران املاک ارتباط می گیرند.

مشاور املاک، مهارت های زیادی را باید بداند
افق بافق) به نظر شما چه افرادی با کدام روحیه مناسب برای این کار هستند؟
کسانی که دارای ویژگی های چون: فن بیان بالا، توانایی مدیریت زمان، علم آموزی مستمر، صداقت، پشتکار و صبر بوده و از دانش، فهم و مهارت کافی در زمینه بازار مسکن، قیمت گذاری و سواد حقوقی نیز برخوردار باشند؛ گزینه مناسبی برای اشتغال به این حرفه اند.

نیروی کار غیر بومی، یکی از علل قیمت قابل توجه خانه در شهر
افق بافق) علت تفاوت چشمگیر قیمت خانه در بافق و مرکز استان چیست؟
وجود معادن متعدد در شهر، نیروی کار غیر بومی، مهاجرپذیر بودن بافق و عدم تناسب میان عرضه و تقاضا، از دلایل این امر به شمار می روند.

فضای مجازی، باعث دور شدن مشتری و مشاور می شود
افق بافق) با توجه به آنکه با پیشرفت فناوری و آشنایی مردم با فضای مجازی، فروشنده و خریدار به راحتی با یکدیگر ارتباط می گیرند؛ آیا این امر بر شغل شما نیز تاثیرگذار بوده است؟
بله! همانطور که فضای مجازی باعث ارتباطی آسان و راحت میان مشتری و مشاور شده است؛ در برخی مواقع نیز سبب دور شدن آن دو از یکدیگر می شود‌.

ارائه بهترین مشاوره، نیازمند کسب دانش و مهارت
افق بافق) تفاوت میان مشاور مبتدی و حرفه ای کدام است؟
با توجه به آنکه مشاوران املاک حرفه ای از دانش و تجربه و مهارت و قابلیت های مذاکره برخوردار اند؛ پس می توانند مشتریان خود را در انتخاب بهترین گزینه و دریافت بهترین نتیجه یاری دهند.
همچنین بنابر شناخت کامل و دقیقی که از بازار املاک به دست آورده اند از خطرات و مشکلات در خرید و فروش املاک جلوگیری می کنند.
در صورتیکه مشاوران املاک مبتدی و تازه کار، با چالش های متفاوتی مواجه شده و در نتیجه توان ارائه بهترین مشاوره را نخواهند داشت.
مشاوران املاک، درآمدی ثابت ندارند

افق بافق) از سختی های کار بگویید؟
ساعت کاری نامشخص، رقابت تنگاتنگ، عدم وجود درآمد ثابت، استرس در کار و وجود احتمال کلاهبرداری توسط افراد سودجو، از مشکلات و سختی های کار برشمرده می شوند.

سخن پایانی؟
هدف بنده از انتخاب این حرفه، ارائه راهنمایی و مشاوره به همشهریانی که خواستار خرید یا فروش ملک هستند؛ بوده است تا دیگر نگرانی در رابطه با معاملات ملکی خود نداشته باشند.
همچنین قصد داشته ام تا در خصوص کوتاه نمودن دست کلاهبرداران ملکی و پیشگیری از جرائم ملکی، قدمی هرچند کوتاه بردارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا