واقعیت تلخی که باید بپذیریم

به گزارش پایگاه خبری افق بافق،سه شنبه 23 خردادماه همایش پیوند محیط زیست با صنعت در سالن همایش های آهنشهر برگزار شد.
«سید رضا نوراییان» مدیر سازمان حفاظت محیط زیست استان؛ گفت: اثرات عمیق و شدیدی که معادن بر محیط زیست دارند ممکن است زود و سریع نتوان جبران و توازن زیستی برقرار کرد.
وی بیان کرد: این اثرات واقعیت هایی است که باید نادیده گرفته نشود و صنعت و معادن در کمترین زمان اثرات سویی را بر محیط زیست می گذارد و حقیقت تلخی است که باید بپذیریم که هرچه تلاش کنیم باز جبران نخواهد شد و اندکی از اثرات کاهش می یابد اما از لحاظ قانونی و شرعی وظیفه مسئولین است که با طرح های خود اثرات را کاهش دهند.
نورانیان گفت: معادن و صنایع اثرات عمیق و شدیدی بر محیط زیست می گذارند و هزاران سال طول می کشد تا به طبیعت برگردد و یا اثرات آن کم و پاک شود.
وی افزود: اثرات زیست محیطی معادن و صنایع بسیار مخرب است و این واقعیت را باید پذیرفت و هر مسئول باید به سهم خودش سعی کند که اثرات را کاهش دهد.

واقعیت تلخی است که باید بپذیریم

وی در ادامه بیان کرد: واقعیت تلخی است که باید بپذیریم که هرقدر در این زمینه کار شود باز وامدار محیط زیست خواهیم بود و شاید اندکی از آن را بتوان جبران نمود.
وی اظهار کرد: برای محیط زیست نمی توان مرز تعیین کرد چرا که دامنه وسیعی دارد و زمانی که مسئله ریزگردها پیگیری می شود به نقطه ای در خارج از کشور رسیده و اثرات آن در ایران و شهرستان بافق پدیدار می شود.

نگران مناطق تحت نظارت سازمان محیط زیست در این جوامع باید بود

وی در ادامه با بیان اینکه مسائل اجتماعی در حفظ محیط زیست موثراست؛ گفت: وقتی سطح اقتصادی یک جامعه بالا باشد؛ مسئله فرهنگی آن منطقه نیز سنگین می شود و نیاز به فعالیت بیشتری در زمینه فرهنگی است و نگران مناطق تحت نظارت سازمان محیط زیست در این جوامع باید بود؛ دلیل آن برخورداری جوانان از موتور و خودروهای خوب است؛ که تهدیدی برای محیط زیست می باشد بنابراین باید احساس مسئولیت نمود و این حس را در این جوامع پرورش داد.
“علی یقطین” رئیس هیئت مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛ در این مراسم گفت: محیط زیست از نهضت های اصلی است که در کشور از اهمیت زیادی برخور دار است.

پیامدهای جبران ناپذیر صنعت و معدن

وی بیان کرد: در فضاهایی که صنعت و معدن فعالیت چشم گیری دارد اثرات مخرب زیادی بر محیط زیست تحمیل می شود.
وی اظهار کرد: در شهرستان بافق اگر برای محیط زیست کار انجام شده است برای جبران تخریب و مخاطراتی است که از طریق معادن ایجاد گردیده است.
وی افزود: از جمله فعالیت های انجام شده در زمینه محیط زیست احداث آزمایشگاه تخصصی، احداث ایستگاه سنجش آلاینده های شهرستان، احداث پارک و فضای سبز بوده است و در زمینه سلامت منابع انسانی شرکت سنگ آهن فعالیت هایی انجام داده است.

مسئله آلودگی هوا هزینه‌های زیادی را می طلبد

وی عنوان کرد: مسئله آلودگی هوا مشکل جدی و معضلی برای همه است و بسیار موضوع هزینه بری می باشد بنابراین برنامه های میان مدت و بلند مدت می طلبد.
وی در ادامه بیان کرد: در زمینه محیط زیست منابعی که هزینه شده است سرمایه گذاری است نه هزینه.

هیچ استانی را به اندازه استان یزد درگیر آن نبودم

در ادامه” احمد طاهری” مدیرکل دفتر پایش فراگیر محیط زیست کشور؛ گفت: هیچ استانی را به اندازه استان یزد در تهران درگیر آن نبودم و این استان را یک استان خاص و قطب صنعتی کشور که مجموعه ای متنوع از صنعت و معدن است؛ شناخته می شود و استان یزد یک چالش متفاوت نسبت به سایر استان ها دارد که از نظر صنعتی و طبیعی دچار مخاطرات زیست محیطی است.

ریزگردها متاثر از منابع داخلی و خارجی

وی بیان کرد: متاسفانه طوفان های ریزگرد به عنوان پدیده قادر که در استان یزد می تواند تاثیر گذار در آلودگی هوای شهرستان باشد را می بینیم که متاثر از منابع داخلی و خارجی کشور هستند.
وی افزود: کانون های بسیار زیاد و پراکنده ای از ریزگردها وجود دارد و کنترل آن ها نیز بسیار سنگین است در داخل کشور 5 میلیون هکتار و در خارج از کشور 270 میلیون هکتار کانون ریزگرد وجود دارد که در دو سال گذشته 900 میلیاردتومان برای کنترل کانون های ریزگرد هزینه شده است که بخش کوچکی از کانون ها در بر گرفته است.

تمام واحدهای صنعتی موظف به پرداخت عوارض هستند

وی در ادامه عنوان کرد: برای اصلاح ساختار محیط زیست قانون مالیات بر ارزش افزوده طرحی را برنامه ریزی نموده که تمام واحدهای معدنی و صنعتی که به عنوان صنعت آلاینده شناخته شده است را وادار به اجرای قانون پرداخت عوارض نماید.
صنعت اختیار دارد که از محل عوارض جهت کاهش آلاینده ها و حفظ محیط زیست بهره ببرد
وی گفت: در سال های قبل مبالغ تعیین شده برای عوارض پرداخت می شد اما در قانون جدید صنعت اختیار دارد که از محل عوارض جهت کاهش آلاینده ها و حفظ محیط زیست بهره ببرد.

شهرداری ها موظف هستند 50 درصد عوارض را در راستای محیط زیست هزینه کنند

وی اضافه کرد: عوارض به شهرداری ها پرداخت می شد و نظارتی بر شهرداری و بودجه آن نبود و در حال حاضر شهرداری ها موظف هستند که 50 درصد این عوارض را در راستای محیط زیست هزینه کنند.

گزارش: حدیث عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا