هفته نامه افق کویر گزارش می دهد؛یکی از شاگردان نانوا: حقوق بخور و نمیری داریم

 به گزارش  پایگاه خبری افق بافق ؛ نانوایان و کارگران با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو هستند که تمامی آنها به مسئله ارتقای معیشت‌شان بازمی‌گردد و به‌دنبال این هستند که با حمایت‌های دولت و مسئولین مشکلات خود را کمتر کنند و سطح معاش خود را مقداری افزایش دهند از آنجایی که صنف نانوا همیشه از نبود کارگر می نالد؛ تصمیم گرفتیم این دفعه نه به سراغ استاد نانواها، بلکه به سراغ شاگرد نانواها رفته و مشکلات کاری آنان را از خودشان سوال کنیم پیرامون این موضوع خبرنگاران افق کویر با چند تن از کارگران و شاگردان نانوایی گفتگویی نمود که در ادامه می‌خوانید:

مجبورم در این شغل بمانم 
“کوشکی” کارگر یکی از نانوایی ها که اصالتا بافقی بود، در پاسخ به این پرسش که ” آیا از کارتان راضی هستید ؟” گفت: خیر! چندین سال است که در نانوایی مشغول به کار هستم و مجبورم که در این شغل بمانم.

کارگر کمتر از 10 میلیون تومان حقوق دریافت نمی کند و من نمی توانم این حقوق را به وی پرداخت کنم

وی در ادامه بیان کرد: روزی دوازده ساعت در شیفت صبح و عصر کار می کنم و متاسفانه شرایط شغلی مناسب تری برای بنده فراهم نشده است که تمایل به تغییر شغل داشته باشم .

چگونه می توانم ازدواج کنم و تشکیل خانواده بدهم
وی با بیان این مطلب که صاحب سه فرزند است، گفت: ماهیانه بین 10 تا 12 میلیون تومان حقوق دریافت می کنم و بر اساس تعداد کیسه آرد حقوقم تعیین می شود و درآمدم کفاف خرج و مخارج زندگی را نمی دهد و حقوق بخور و نمیری دارم.
یکی از نانوایان گفت: شاگرد برای شغل نانوایی به سختی پیدا می شود و فرد حاضر است که در ضایعاتی کار کند ولی در نانوایی مشغول به کار نشود؛ کارگر کمتر از 10 میلیون تومان حقوق دریافت نمی کند و من نمی توانم این حقوق را به وی پرداخت کنم!
یکی دیگر از نانوایان گفت: هر چقدر که بیشتر بتوانم حقوق دهم کارگر نیز ماندگارتر است.

کارگر به سختی پیدا می شود
“محمد حسین جهانی” کارگر نانوایی گفت: در دو نوبت صبح و عصر کار می‌کنم و حقوق بخور نمیری دریافت می‌کنم صبح از ساعت 6 تا 12 و از ساعت 13 تا 21 مشغول به کار هستم و روزانه 400 هزارتومان درآمد دارم با این شرایط چگونه می توانم ازدواج کنم و تشکیل خانواده بدهم.
یکی از نانوایان گفت: قبلا چند کارگر داشتم که بعد از مدتی در یکی از معادن مشغول به کار شدند، چرا که حقوق کارگر نانوایی برایشان مقرون به صرفه نبود و برای من نیز به صرفه نیست و می خواهم نانوایی را تعطیل کنم.
وی گفت: کاری که نتوان محصول خود را به فروش رساند چه ارزشی دارد مشتری 30 ، 20 ، 15 قرص نان می خواهد و بیشتر از 10 قرص نمی توان به او فروخت.
در ادامه به یکی از نانوایی های لواش مراجعه نموده که دو نوجوان مشغول به کار بودند زمانی که از نانوا پرسیده شد که “چرا نوجوانان را به کار می گیرید؟” گفت: کارگر به سختی پیدا می شود.
وی افزود: هیچ کدام از جوانان بافق شاگرد نانوایی نمی شوند و بیشتر آن ها در معادن مشغول به کار می شوند.

پرداخت این مقدار حقوق برایمان به صرفه نیست
وی در ادامه بیان کرد: یک شاگرد نوجوان دارم که مامور بهداشت اجازه کار کردن وی در نانوایی را نمی دهد و وقتی که کارگری برای پیدا کردن کار به ما مراجعه می کند در درجه اول حقوق برایش اهمیت دارد و مثلا کارگر می گوید با ساعتی 30تومان حاضرم کار کنم و پرداخت این مقدار حقوق برایمان به صرفه نیست.
وی افزود: مسئله دیگر این است که بعضی مواقع نان پخت می شود، ولی به فروش نمی رسد و به ما اعلام شده که برای هر کارت بانکی بیشتر از 30 تا 35عدد نان فروخته نشود و کارت ها به نام یک نفر هم نباید باشد.

نانوایی ها با کمبود کارگر رو به رو هستند و چون حقوق کارگر نانوا از شغل های دیگر کمتر است افراد جویای کار به این شغل روی نمی آورند
نانوایی ها با کمبود کارگر روبه رو هستند و چون حقوق کارگر نانوا از شغل های دیگر کمتر است افراد جویای کار به این شغل روی نمی آورند.
برخی با کلمات نامناسب نانوا را صدا می‌زنند و باعث ناراحتی می شود و مجبور هستم که تحمل کنم و به روی خود نیاورم.
یکی از کارگران نانوایی گفت: پایین بودن دستمزد كارگران علت اصلي بي تمايل بودن كارگران به ادامه فعاليت در نانوایی دانست و اين علت موجب بي انگيزگي آن ها براي ادامه فعاليت مي شود و به کارهای دیگر روی آورند.
“امیر حسین فتاحی” رئیس صنف نانوایان گفت: حقوق کارگران طبق کارکرد روزشان است و شاطر طبق قانون کار باید به کارگرانش حقوق بدهد و هر کدام بر اساس فعالیتی که انجام می دهند حقوق دریافت می کنند و هر فردی که مهارت بیشتری داشته باشد حقوق بیشتری را دریافت می کند.
وی در ادامه بیان کرد: یکی از اقداماتی که می تواند صورت گیرد نمک و مایه خمیر در همان مکانی که آرد توزیع می شود در اختیار نانوایان قرار گیرد که اینگونه محصولات از کارخانه مستقیم به دست مصرف کننده برسد و از هزینه های نانوا کاسته گردد، اما هنوز اقدامی پیرامون این موضوع صورت نگرفته است.
وی در ادامه بیان کرد: نانوایی ها با کمبود کارگر روبه رو هستند و چون حقوق کارگر نانوا از شغل های دیگر کمتر است افراد جویای کار به این شغل روی نمی آورند.
وی عنوان کرد: دولت آرد را به صورت یارانه ای به نانوایان می دهند و یک یارانه جداگانه نیز دولت در اختیار نانوایان قرار می دهد و بیشتر از این نمی تواند کمک کند.
وی در پاسخ به این پرسش که” آیا می توان مزایایی برای کارگران نانوایی از سوی معادن مطالبه نمود؟” گفت: برای اینکه کارگران تمایل به کار در نانوایی ها داشته باشند می توان مزایایی برای آن ها در نظر گرفت باید جلسه ای در فرمانداری پیرامون پرداخت حقوق ومزایای کارگران نانوا توسط معادن برگزار شود و در صورت موافقت فرمانداری با این امر رایزنی های لازم با شرکت سنگ آهن مرکزی صورت بگیرد.

حدیث عباسی-حدیثه امیریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا