هزینه های کوهنوردی سرسام‌آور است

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ کوهنورد که باشی شکست برایت بی مفهوم خواهد بود، آموزش دیده ای که تلاش می کنی، حتی زمانی که امیدی نیست! راهی را بیایی. کوهنوردان بر سکوی افتخار نمی ایستند و در میادین ورزشی برایشان فریاد نمی کشند، اما رشته های محبت، قلب های آنان را به یکدیگر پیوند داده است در تقویم کشورمان نیز روزی به نام کوهنوردان ثبت شده تا این ورزشکاران تشویق بیشتری بشوند و قله های بلندتری را فتح کنند در پی سقوط “مجید رضازاده” کوهنورد شیرازی و روز کوهنورد در هفته اول آبان ماه هیئت کوهنوردی نظرسنجی برای انتخاب روز کوهنوردی انجام داد و روز ۲۹ مهر با بیشترین آرا انتخاب شد، بنابراین خبرنگار افق بافق این مناسبت را بهانه ای قرار داد تا با رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان بافق گفتگویی داشته باشد.

از کودگی علاقه به کوهنوردی در من شکل گرفت

“روح ا… تفکری” رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان بافق: مدت 4 سال است که مسئولیت هیئت کوهنوردی را بر عهده دارد، اما کوهنوردی را از کودکی به همراه پدرش آغاز کرد و از همان زمان علاقه به کوهنوردی در او شکل گرفت. برای اولین بار در ده سالگی به سرچشمه قطرم رفت که 8تا10 کیلومتر از روستا فاصله داشت.

فتح قله های شاخص

رییس هیئت کوهنوردی بافق معتقد است که در کوهنوردی به دلیل مشکلات احتمالی و پیش بینی نشده حداقل 3 نفر باید همراه داشته باشند. وی گفت: در سال 1387 به همراه هیئت کوهنوردی، کوه آراد ترکیه را فتح نمودم. همچنین قله های شاخص ایران؛ دماوند، سهند، سبلان ، علم کوه، بینالود، قله دنا ، قله کرکس، تفتان، دنو بندرعباس، اشترانکوه، قله های رشته کوه زاگرس و شاه البرز نیز به همراه هیئت فتح شد.
وی افزود: یکی از قله های استان یزد به نام شیرکوه و قله های بلند شهرستان بافق مثل میل باجگان، قله حسن کل بهاباد و … نیز توسط هیئت فتح شده است.

هزینه های کوهنوردی سرسام‌آور است

تفکری گفت: برای اینکه یک هیئت کوهنوردی بتواند به صورت حرفه ای فعالیت کند باید از تجهیزات کاملی برخوردار باشد؛ هزینه های کوهنوردی سرسام ‌آور است و لازم است که حمایت مالی از ورزش کوهنوردی و افراد علاقه‌مند به این ورزش صورت بگیرد؛ هر قله ای که فتح می شود، نام بافق مطرح می‌گردد.

تأمین وسیله ایاب و ذهاب کوهنوردان یکی از دغدغه های هیئت است

وی در ادامه تصریح کرد: کوهنوردی رشته ای است که به منظور حفظ سلامتی جسم و روح صورت می گیرد و برد و باخت در آن معنایی ندارد، هیئت کوهنوردی با کمبود بودجه روبرو است و مکان هایی که به منظور کوهنوردی انتخاب می شود اغلب جاده ها خاکی است و کوهنوردان با ماشین شخصی خود تردد می‌کنند و تامین وسیله ایاب و ذهاب کوهنوردان یکی از دغدغه های پیش روی این هیئت است.

عدم مربی کوهنوردی در شهرستان بافق

وی بیان کرد: حدود 13 سال قبل در ورزشگاه دیواره‌ای با هزینه هیئت تاسیس شده، ولی نیازمند تجهیزات است و مربی نیز وجود ندارد، اما علاقه‌مندان زیادی به این رشته ورزشی در شهرستان حضور دارند و چند مسیر سنگ نوردی طبیعی در بیشه در وجود دارد که باید با حضور مربی باشد برای دریافت مدرک مربی کوهنوردی 14 مدرک فدراسیونی لازم هست و برگزاری این دوره ها هزینه بر است و هزینه آن را افراد باید تأمین کنند.

بی سیم یکی از تجهیزات ضروری کوهنوردی است

وی افزود: کوه همیشه همراه با خطر است، ولی با رعایت نکات ایمنی می توان این خطرات را به حداقل رساند. در کوهنوردی این عشق و علاقه است که سختی ها را قابل قبول می کند. کوه انسان را محکم و استوار می کند و کسانی که در طبیعت قدم می‌گذارند عظمت خدا را بهتر و بیشتر درک می‌کنند و کوهنوردان انسان‌هایی صبور هستند و از کوه و طبیعت الهام می‌گیرند و در برابر حمله حیوانات باید نکاتی رعایت شود که اصولا مسیری انتخاب می شود که در مسیر حیوانات درنده نباشد یا از یک دستگاه که امواج فراصوت دارد باید استفاده شود تا موجب دفع حیوانات گردد و همچنین بی سیم یکی از تجهیزات ضروری می باشد که در صورت بروز خطر، افراد را بتوان آگاه نمود و تجهیزات جانبی دیگری مانند طناب لازم است تا بتوان ایمن تر و سالم تر کوهنوردی کرد.

امداد و نجات آنجا حضور ندارد

وی در ادامه گفت: خیلی از افراد گمان می کنند که کوهنوردی صرفا تفریح و سرگرمی می باشد در صورتی که وقتی صحبت از کوهنوردی و آن هم به صورت حرفه ای می شود از حساسیت بالایی برخوردار خواهد بود؛ امداد و نجات آنجا حضور ندارد و در صورت حضور پزشک نیز باز از از آبادی فاصله است.
تفکری با بیان اینکه در زیر شاخه های کوهنوردی رشته دو کوهنوردی راه اندازی شد، عنوان کرد: در سال جاری کوهنوردان در مسابقات دو کوهنوردی در استان شرکت کردند و مقام دومی و سومی را کسب نمودند و همچنین دوچرخه سواری کوهستان نیز راه اندازی شد.

فتح قله اورست حدود6 میلیارد تومان هزینه دارد و حمایتی صورت نمی‌گیرد

وی در پاسخ به این سوال که “از مسئولین چه درخواستی دارید؟” گفت: از مسئولین انتظار می رود که از هیئت کوهنوردی حمایت کنند و نام شهرمان را بر قله های افتخار بالا ببریم و همچنین تصمیم به فتح قله اورست داشته که حدود6 میلیارد تومان هزینه دارد و حمایتی صورت نمی‌گیرد.
دغدغه های رییس هیئت کوهنوردی بافق در اینجا به پاپان می‌رسد، ولی نیاز هست تا مسئولین تربیت بدنی شهرستان تدابیر لازم را در جهت برطرف شدن این نگرانی ها داشته باشند. چرا که این هیئت ثابت نموده به شرط حمایت توانمندیهای خود را بیش از پیش بروز خواهد داد.

 

گزارش:حدیث عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا