علائم و درمان گرمازدگی

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق: فصل گرم سال در شهرستان بافق زودتر از برخی از شهرستان های دیگر فرا می رسد و در کنار همه مزیت‌های گرم شدن هوا، یکی از مهمترین مشکلاتی که شهروندان با آن در فصل تابستان، دست و پنجه نرم می کنند، گرمازدگی است. این مشکل که در ابتدا، موضوع خاصی در اذهان عمومی به نظر نمی رسد، در صورت بی توجهی توسط شهروندان به ویژه افراد سالمند و کودکان، می تواند به بیماری مهمی تبدیل شده و حتی زمینه فوت افراد را نیز فراهم کند؛ خبرنگار افق کویر گفتگوی کوتاهی در این مورد با دکتر” سید محمود میرترابی” نموده است که در ادامه می خوانید:

تمام فعل و انفعالات بدن در درجه حرارت ثابت ۳۷ درجه انجام می‌گیرد

میرترابی گفت: تمام فعل و انفعالات و سوخت و ساز بدن در یک درجه حرارت ثابت ۳۷ درجه انجام می‌گیرد و این دقت بدن بواسطه مرکز تشنگی در مغز و با تنظیم آب بدن توسط کليه و تعریق انجام می‌گیرد؛ لذا در گرماهای معمولی بدون اینکه متوجه شوید این مکانیسمها فرد را از گرمازدگی نجات می دهد.
وی در ادامه بیان کرد: هرگاه به علتی، به طور مثال قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد و یا نور خورشید در مدت طولانی دمای بدن از ۴۰ درجه عبور کند؛ سه تنظیم بیان شده فوق کارساز نبوده و گرمازدگی اتفاق می‌افتد.

علائم گرمازدگی خفیف و شدید

میرترابی علایم گرمازدگی را این چنین بیان کرد: علایم گرمازدگی بر اساس‌ شدت و مدت عامل گرمازدگی و وضعیت توان و ایمنی فرد متفاوت است؛ علائم گرمازدگی خفیف سرگیجه، بی‌حالی، گرفتگی عضلانی، خشکی دهان و زبان و ادرارپررنگ می باشد و مراحل شدید آن با تشنج، ازبین رفتن عضلات و درگیری شدید کلیه و مغز همراه است.
وی در ادامه عنوان کرد: علایم اولیه گرمازدگی بصورت کاهش تعریق و کاهش‌ حجم و پررنگی ادرار(بخاطر حفظ آب بدن) و سرگیجه و ضعف (بخاطر کم شدن آب و الکترولیت های بدن) می باشد؛ که دراین مرحله با نوشیدن آب، شربت آبلیمو، محلول ors(یک قاشق چایخوری نمک با یک قاشق سوپخوری شکر یک قاشق چایخوری جوش شیرین در چهار لیوان آب جوشیده سرد شده) وخنکیجات و خنک کردن آهسته بدن، بیمار بهبود می یابد و همچنین علایم بعدی که با شدت بیشتری مثل استفراغ، اسهال و خواب آلودگی همراه است و بیمار قادر به خوردن و آشامیدن نیست احتیاج به اقدامات بیمارستانی و سرم درمانی و آزمایشگاهی دارد.
وی افزود: بدیهی است مراحل شدیدتر و وبحرانی مراقبت icu نیاز دارد.

پیشگیری از گرمازدگی

دکتر میرترابی تصریح کرد: مانند دیگر بیماری‌ها گرمازدگی نیز به پیشگیری نیاز دارد؛ که این پیشگیری در بیماران قلبی ، افراد مسن ، کودکان، دیابتی ها، زنان باردار، افراد چاق، معلولین زمین‌گیر و افرادی که به هر نحو احتیاج به مصرف دارو دارند مهمتر و موثرتر است بنابراین همه افراد بخصوص افراد فوق باید کمتر در معرض گرما قرار بگیرند و لباس گشاد ونخی (دفع حرارت از لباسهای پلاستیک دار کمتر است) بپوشند و داوطلبانه روزانه دو تا سه لیوان آب بنوشند (بیماران قلبی درمورد اب اضافی احتیاط کنند) و همچنین در مسافرت‌ها حتما آب، آبلیمو، عناب و عرقیجات سرد مزاج به همراه داشته باشند.

مراحل درمان افراد گرمازده

وی بیان کرد: در مواردی که به فرد گرمازده روبه رو می شوید در کمال خونسردی، هوشیاری و نبض مچ دست فرد را بررسی نمایید؛ اگر هوشیاری خوب است و قدرت بلع دارد و همچنین نبض تند است؛ می‌توان با خارج کردن لباس ها و گذاشتن کیسه یخ روی ران ها، زیر بغل و کشاله ران درجه بیمار را پایین آورد.
سید محمود میرترابی عنوان نمود: در مواردی که فرد گرمازده قدرت نوشیدن و خوردن دارد باید آب، عرقیجات و دوغ نه چندان سرد بلکه خنک(شیرینی نوشابه شربت ممنوع است) به بیمار خوراند و در مواردی که بیمار هوشیارنیست، قدرت بلع ندارد یا نبض ضیف است؛ فقط باید لباس‌های اضافه را خارج وبیمار را سریع به اورژانس منتقل نمود؛ در این موارد سرعت رسیدگی و وصل سرم فوری از مراحل بحرانی بعدی (نارسایی مغز و عضلات وکلیه)جلوگیری می کند.

توصیه به نوشیدن دو لیوان آب

وی گفت: در بعضی موارد گرمازدگی و افزایش دمای بدن ناخواسته توسط افراد خانواده انجام می‌شود مثل افراد معلول یا شیر خواران(پوشش لباس اضافی از ترس سرماخوردگی) و سالخوردگان(بخاطر کاهش عملکرد مغز و کاهش گیرنده تشنگی توانایی تنظیم حرارت بدن را ندارند ) علایم اولیه گرمازدگی را بروز نمی دهند یا بصورت یک بی قراری نشان می‌دهند. لذا مراقبان در مراکز نگهداری و مادران در منزل مخصوصا در فصل گرما به این نکته توجه داشته باشند.
وی در ادامه توصیه نمود: روزانه دو لیوان آب معمولی و ولرم جهت همکاری با فرایندهای تنظیمی بدن نوشیده شود و سالمندان برای جلوگیری از گرما زدگی باید این نکات را رعایت نمایند

گزارش: حدیث عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا